Statens vegvesen tester fluorescerende brøytestikker

Brøytestikkene langs veiene våre er viktige både for bilister og brøytesjåfører, særlig når rufsete vær gir dårlig sikt.
Nå har Statens vegvesen satt i gang et forsøk med nye typer brøytestikker med fluorescerende farge.
– Vi vil teste om brøytestikker laget av fluorescerende materiale kan gi bedre synlighet der det er ekstra vanskelige snø- og siktforhold. Målet med forsøket er å finne ut om fluorescerende brøytestikker kan bidra til tryggere veier, bedre fremkommelighet og økt oppetid på vinterutsatte veistrekninger, sier sjefingeniør Øystein Larsen i Statens vegvesen.
Fluorescerende materiale er dyrere enn vanlig plast, men har lysegenskaper som kan gi bedre synlighet under enkelte forhold.
Saltfjellet som testlaboratorium
Forsøkene gjennomføres på E6 på Saltfjellet. På en fire kilometer lang strekning like nord for Polarsirkelen er det satt ut ni forskjellige typer brøytestikker. Stikkene er laget av ulike materialer. De har forskjellige farger og ulike typer refleks.
Det er Mesta som har ansvaret for vinterdriften på E6 over Saltfjellet, på oppdrag fra Statens vegvesen. Brøytesjåførene og kontraktledelsen hos Mesta og Statens vegvesen samarbeider om å registrere brøytestikkenes holdbarhet og synlighet.
I tillegg er det satt ut to brøytestikker av hver type på brøytestasjonen på fjellet. Disse skal stå ute i flere år for å se hvordan materialet og fargen påvirkes over lang tid. I tillegg gjøres det kontrollerte belastninger av stikkene på lukket bane og i laboratorium.
Hvorfor bruker vi plast?
I dag brukes det brøytestikker av plast og bambus langs riksveiene. Statens vegvesen har gjennomført flere forsøk de siste to vintrene for å sammenligne med nye typer stikker som er kommet på markedet.
– Vi bruker om lag 80 % brøytestikker av plast, og 20 % bambus. Brøytestikker av plast er dyrere i innkjøp enn bambus, men de tåler mer, og en større andel kan brukes om igjen flere vintre, sier Øystein Larsen.
Vegvesenet har testet brøytestikker av resirkulert plast, pil og furu og sammenlignet med de tradisjonelle materialene.
– Vi vurderte synligheten til brøytestikkene under ulike værforhold og hvor godt de tålte belastningene fra brøytingen i løpet av vinteren. Vi samlet inn de skadde brøytestikkene for å dokumentere skadetype og årsak, sier Larsen.
Plaststikkene var mest holdbare. Brøytestikkene av bambus og pil fikk flere skader, og da får entreprenøren mer jobb med å erstatte de ødelagte stikkene med nye underveis i vintersesongen. I tillegg kan de få spisse ender når de knekker, og dermed utgjøre en risiko for folk og dyr som tråkker på dem, eller hvis de kommer inn i dyrefôr.
Furustikkene tålte ikke påkjenningene fra snø og brøyteutstyr, og er derfor ikke egnet for bruk langs riksvegene.
Multiconsult har gjort en livsløpsanalyse av brøytestikker. Trematerialer og resirkulert plast gir lavest CO2-utslipp i produksjon, men trematerialene har dårligere holdbarhet og synlighet og kan sjeldnere gjenbrukes.
Etter hvert vil en få mer erfaring med brøytestikker av resirkulert plast. Inntil videre er det røde brøytestikker i ny plast som er testvinneren.
Setter ut og samler inn 600 000 hvert år
Statens vegvesens driftsentreprenører setter ut ca. 600 000 brøytestikker langs riksvegene hvert år. Brøytestikkene samles inn om våren, og en stor del av disse brukes om igjen neste vinter. Rester av skadde brøytestikker plukkes opp sammen med søppel etter vinteren, og ødelagte plaststikker sendes til gjenvinning.
– Det er viktig at brøytestikkene uansett type samles inn så snart som mulig når vinteren er over, og at rester plukkes opp så tidlig som mulig etter at det er blitt bart og før vegetasjon vokser opp, sier Øystein Larsen i Statens vegvesen.
Nøkkelord
Kontakter
Øystein LarsenSjefingeniørStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:90066460oystein.larsen@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
E14 Stjørdal-Hegramo: Winsnes AS skal bygge gang- og sykkelveg14.7.2025 12:18:12 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har signert kontrakt med Winsnes AS som entreprenør på bygging av gang- og sykkelveg på E14 Stjørdal - Hegramo.
Ekstrabevilgning gir mer asfalt i Nord-Norge og Midt-Norge11.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har fått 114 millioner kroner ekstra til asfaltering gjennom Revidert nasjonalbudsjett. Pengene er øremerket Nord-Norge og Midt-Norge, og nå er de detaljerte planene for 70 kilometer ekstra asfalt klare.
Fortsetter å luke ut trafikkfarlige kjøretøy9.7.2025 09:52:48 CEST | Pressemelding
- Tilstanden på kjøretøyene som ferdes på veien blir stadig bedre, men kontrollene våre viser at vi fremdeles har en jobb å gjøre for at trafikantene skal være så trygge som mulig.
Mjøsbrua på E6 vil være nattestengt fram til 18. juli8.7.2025 14:48:51 CEST | Pressemelding
Arbeidet i Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket. Dermed vil tunnelen og også Mjøsbrua være nattestengt en ekstra uke.
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom