Statens vegvesen tester fluorescerende brøytestikker
Denne vinteren tester Statens vegvesen fluorescerende brøytestikker på E6 på Saltfjellet i Nordland.

Brøytestikkene langs veiene våre er viktige både for bilister og brøytesjåfører, særlig når rufsete vær gir dårlig sikt.
Nå har Statens vegvesen satt i gang et forsøk med nye typer brøytestikker med fluorescerende farge.
– Vi vil teste om brøytestikker laget av fluorescerende materiale kan gi bedre synlighet der det er ekstra vanskelige snø- og siktforhold. Målet med forsøket er å finne ut om fluorescerende brøytestikker kan bidra til tryggere veier, bedre fremkommelighet og økt oppetid på vinterutsatte veistrekninger, sier sjefingeniør Øystein Larsen i Statens vegvesen.
Fluorescerende materiale er dyrere enn vanlig plast, men har lysegenskaper som kan gi bedre synlighet under enkelte forhold.
Saltfjellet som testlaboratorium
Forsøkene gjennomføres på E6 på Saltfjellet. På en fire kilometer lang strekning like nord for Polarsirkelen er det satt ut ni forskjellige typer brøytestikker. Stikkene er laget av ulike materialer. De har forskjellige farger og ulike typer refleks.
Det er Mesta som har ansvaret for vinterdriften på E6 over Saltfjellet, på oppdrag fra Statens vegvesen. Brøytesjåførene og kontraktledelsen hos Mesta og Statens vegvesen samarbeider om å registrere brøytestikkenes holdbarhet og synlighet.
I tillegg er det satt ut to brøytestikker av hver type på brøytestasjonen på fjellet. Disse skal stå ute i flere år for å se hvordan materialet og fargen påvirkes over lang tid. I tillegg gjøres det kontrollerte belastninger av stikkene på lukket bane og i laboratorium.
Hvorfor bruker vi plast?
I dag brukes det brøytestikker av plast og bambus langs riksveiene. Statens vegvesen har gjennomført flere forsøk de siste to vintrene for å sammenligne med nye typer stikker som er kommet på markedet.
– Vi bruker om lag 80 % brøytestikker av plast, og 20 % bambus. Brøytestikker av plast er dyrere i innkjøp enn bambus, men de tåler mer, og en større andel kan brukes om igjen flere vintre, sier Øystein Larsen.
Vegvesenet har testet brøytestikker av resirkulert plast, pil og furu og sammenlignet med de tradisjonelle materialene.
– Vi vurderte synligheten til brøytestikkene under ulike værforhold og hvor godt de tålte belastningene fra brøytingen i løpet av vinteren. Vi samlet inn de skadde brøytestikkene for å dokumentere skadetype og årsak, sier Larsen.
Plaststikkene var mest holdbare. Brøytestikkene av bambus og pil fikk flere skader, og da får entreprenøren mer jobb med å erstatte de ødelagte stikkene med nye underveis i vintersesongen. I tillegg kan de få spisse ender når de knekker, og dermed utgjøre en risiko for folk og dyr som tråkker på dem, eller hvis de kommer inn i dyrefôr.
Furustikkene tålte ikke påkjenningene fra snø og brøyteutstyr, og er derfor ikke egnet for bruk langs riksvegene.
Multiconsult har gjort en livsløpsanalyse av brøytestikker. Trematerialer og resirkulert plast gir lavest CO2-utslipp i produksjon, men trematerialene har dårligere holdbarhet og synlighet og kan sjeldnere gjenbrukes.
Etter hvert vil en få mer erfaring med brøytestikker av resirkulert plast. Inntil videre er det røde brøytestikker i ny plast som er testvinneren.
Setter ut og samler inn 600 000 hvert år
Statens vegvesens driftsentreprenører setter ut ca. 600 000 brøytestikker langs riksvegene hvert år. Brøytestikkene samles inn om våren, og en stor del av disse brukes om igjen neste vinter. Rester av skadde brøytestikker plukkes opp sammen med søppel etter vinteren, og ødelagte plaststikker sendes til gjenvinning.
– Det er viktig at brøytestikkene uansett type samles inn så snart som mulig når vinteren er over, og at rester plukkes opp så tidlig som mulig etter at det er blitt bart og før vegetasjon vokser opp, sier Øystein Larsen i Statens vegvesen.
Nøkkelord
Kontakter
Øystein LarsenSjefingeniørStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:90066460oystein.larsen@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Tar i bruk nye Jora bru til sommeren30.1.2023 13:28:14 CET | Pressemelding
Denne uka starter støpinga av skråsøylene til nye Jora bru på E136 mellom Dovre og Lesja. Til sommeren blir dagens smale bru erstatta med ny, brei bru med gul midtstripe.
Lyser ut kontrakten som angår «alle» på Sunnmøre og i Indre Romsdal30.1.2023 11:39:15 CET | Pressemelding
Vegvesenet er på «jakt» etter ny driftsentreprenør som skal drifte over 360 kilometer riksveg i kommunene Volda, Ørsta, Sula, Ålesund, Giske, Vestnes, Rauma, Lesja og Dovre.
E6 i Badderen får ny midlertidig bru30.1.2023 07:56:42 CET | Pressemelding
Nå skal Statens vegvesen bygge ny midlertidig bru på E6 over Badderelva i Kvænangen kommune. Den flomskadde brua skal rives i vår, før snøsmeltinga starter for alvor.
SE VIDEO: Statens vegvesen planlegger å åpne rv. 80 i ettermiddag26.1.2023 13:57:28 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har startet ryddingen av rv. 80 etter skredet onsdag morgen. Anslått åpning er i dag, torsdag, klokka 18.00.
657 000 biler ble ikke godkjent på EU-kontroll i 202226.1.2023 12:23:09 CET | Pressemelding
Statistikk fra Statens vegvesen viser at hele 657 000 biler fikk mangler som måtte utbedres før kjøretøyet kunne godkjennes i 2022.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom