Statens vegvesen skrinlegger det østlige alternativ for ny E6 gjennom Sørfold
Bakgrunn
Prosjektet E6 Megården-Sommerset skal tilrettelegge for tidlig involvering av entreprenør. Det vil si at entreprenør og vegvesenet sammen kommer frem til beste gjennomføring og trasevalg ut fra flere alternativer. Det kan også bety at deler av vegen blir bygges utenfor tidligere vedtatt reguleringsplan
I juni varslet derfor Statens vegvesen Statens vegvesen planoppstart i henhold til plan- og bygningslovens §§ 3-7 og 12-8 for fire ulike E6-traseer på strekningen Megården–Sommerset. Alt 1, RL a, RL_ og Alt regulert linje (RL). Se figur 1 under.
Nå har Statsforvalteren i Nordland gitt tydelige signaler om at bygging av veg gjennom Nordfjorden (Alt 1) vil komme i konflikt med både natur- og landskapsverdier ved inngangsporten til Rago Nasjonalpark. Til grunn ligger en gjennomført miljøfaglig utredning datert 03.09.2021, hvor det ble det registrert både nær truede og sårbare naturtyper, og gjort funn av nær truede og sårbare arter.
Må kunne gjennomføres
Det haster med å få bygd ny E6 i denne delen av Nordland. Strekningen har mange tuneller som ikke oppfyller offentlige krav til sikkerhet. Den har mange bratte stigninger som ofte fører til at vogntog blir stående fast og sperrer vegen vinterstid. I praksis deles da landet i to fordi omkjøring via Sverige tar 11 timer. Dagens veg gir dårlig samfunnssikkerhet og svekker konkurranseevnen til regionens næringsliv. Det er derfor avgjørende at de planforslagene som utvikles sammen med entreprenørene med stor sikkerhet kan vedtas og gjennomføres uten store hindringer. Målet er å kunne gjennomføre en effektiv utbygging så snart Stortinget har bevilget penger til prosjektet.
For høy risiko
I en utviklingskontrakt med tidlig involvering av entreprenør bærer Statens vegvesen et stort økonomisk ansvar dersom et eventuelt planvedtak blir forsinket eller ikke kan vedtas langt ute i prosessen. Med de innspill Statsforvalteren i Nordland har gitt så tidlig i denne prosessen er det en betydelig risiko for at en eventuell utbygging etter traseen til Alt 1 vil kunne bli stoppet i en sen fase.
Etter en helhetsvurdering, for å ta ned risiko og sikre nødvendig fremdrift i kommende utbygging, tas derfor den østlige veglinjen (Alt 1.) bort fra planprogrammet.
Det videre arbeidet
Statens Vegvesen går nå videre med de tre andre alternativene RL_a, RL_b og Alt regulert linje (RL). (se figur 1). Reguleringsplanlegging pågår som ledd i å forberede prosjektet for tidlig involvering av entreprenør.
Det gjennomføres forberedende arbeider for anleggsstart. Sør for Leirfjorden nærmer grunnundersøkelsene seg avslutning. Grunnundersøkelser nord for Leirfjorden vil starte opp rundt årsskiftet. Sammen med lokale nettselskap forberedes framføring av nye høyspentlinjer og omlegging av eksisterende linjer for å sikre nok elektrisk kraft i området til å gjennomføre utbyggingen.
Kontakter
Knut SjursheimProsjektlederStatens vegvesen, Utbygging Nord
Tel:97099993knut.sjursheim@vegvesen.noBilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ekstrabevilgning gir mer asfalt i Nord-Norge og Midt-Norge11.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har fått 114 millioner kroner ekstra til asfaltering gjennom Revidert nasjonalbudsjett. Pengene er øremerket Nord-Norge og Midt-Norge, og nå er de detaljerte planene for 70 kilometer ekstra asfalt klare.
Fortsetter å luke ut trafikkfarlige kjøretøy9.7.2025 09:52:48 CEST | Pressemelding
- Tilstanden på kjøretøyene som ferdes på veien blir stadig bedre, men kontrollene våre viser at vi fremdeles har en jobb å gjøre for at trafikantene skal være så trygge som mulig.
Mjøsbrua på E6 vil være nattestengt fram til 18. juli8.7.2025 14:48:51 CEST | Pressemelding
Arbeidet i Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket. Dermed vil tunnelen og også Mjøsbrua være nattestengt en ekstra uke.
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom