Statens vegvesen lyser ut driftskontrakter for over 4 milliarder kroner
Kontraktene omfatter drift og vedlikehold av totalt 3120 kilometer riksveg i Troms og Finnmark, Møre og Romsdal, Vestland, Rogaland, Innlandet og Viken. Perioden er fem år, med mulighet til tre års forlengelse. I løpet av våren signeres kontrakter som representerer en omsetning på over 4 milliarder kroner.
Tester nye kriterier
I fjor skjerpet Statens vegvesen kravene til klima og miljø i alle kontrakter. Fortsatt er det prisen som avgjør konkurransen om de fleste kontraktene, men Statens vegvesen tester også ut kontraktsformer hvor klimakutt og entreprenørenes oppdragsforståelse teller med i vurderingene.
Den nye driftskontrakten for området Gjøvik – Romerike ble lyst ut allerede i høst, og her konkurrerte entreprenørene blant annet om gode arbeidsvilkår og om lavere klimaavtrykk – i tillegg til pris. Mesta gikk av med seieren og hadde det beste tilbudet, både for pris, reduksjon i CO2-utslipp og arbeidsvilkår for egne ansatte og underleverandører. Nå jobber Statens vegvesen og Mesta sammen for å konkretisere det endelige innholdet i kontrakten.
Øker verdien for samfunnet
– Pris vil fortsatt være viktig for hvem som får kontraktene for drift og vedlikehold av riksvegene. Samtidig er Statens vegvesen opptatt av å jobbe sammen med entreprenørene for å øke verdien for de som bruker vegen og for samfunnet.Det gjør vi ved å invitere bransjen til å konkurrere om å kutte utslipp og ved å stille krav som sikrer det seriøse arbeidslivet, sier Bjørn Laksforsmo, som er direktør for drift og vedlikehold i Statens vegvesen.
Det åpnes også for å ta i bruk ny teknologi og nye arbeidsmetoder underveis i kontraktsperioden, og for å belønne entreprenører for innovasjon.
For å bekjempe arbeidslivskriminalitet og sosial dumping har Statens vegvesen inngått en samarbeidsavtale med Skatteetaten. Avtalen innebærer at alle leverandører og underleverandører må gi Statens vegvesen innsyn i skatte- og avgiftsmessige forhold.
Klimakrav gir utslippskutt
Alle nye driftskontrakter har skjerpet kravene til miljø og reduserte klimautslipp. Entreprenøren må ta i bruk kjøretøy og maskiner med lavere utslipp, og rapportere på drivstoff og energiforbruk. For maskiner og store kjøretøy er det foreløpig vanskelig å unngå klimautslipp, men om lag en femdel av klimautslippene fra vegdrift kommer fra personbiler, hvor det mulig å finne grønnere løsninger.
– Statens vegvesen er veldig imponert over hvordan bransjen har svart på våre utfordringer og over den kreativiteten entreprenørene viser for å finne nye og mer klimavennlige løsninger. Med lengre kontrakter og tettere samarbeid ligger det til rette for å investere både i utstyr og kompetanse.
Direktør Bjørn Laksforsmo mener asfaltbransjen er et strålende eksempel på hvordan entreprenørene ikke bare tilpasser seg nye klimakrav, men leverer bedre og raskere enn forventet. Her har klimavekting ført til 13 prosent reduksjon i CO2-utslippene fra 2020 til 2021. I årets konkurranse skal antall kontrakter med klimavekting tredobles.
Nye kontrakter underveis
Totalt sju nye kontrakter trer i kraft 1. september 2022.
Den spesielle kontrakten for Gjøvik – Romerike er i konkretiseringsfase, og det forventes at kontrakten signeres i mars.
Driftskontrakten for Østfold – Follo har tilbudsfrist 21. februar.
Driftskontraktene for Drammen og for Nord-Troms og Alta har 17. mars som frist for å levere tilbud.
Driftskontraktene for Nordmøre, Romsdal og Oppdal og for store deler av Rogaland har tilbudsfrist 31. mars.
Siste tilbudsfrist for de nye femårskontraktene er 4. april. Området her er Hardanger og Sogn.
Flere riksvegkontrakter
Fra høsten 2022 vil over halvparten av riksvegnettet dekkes av rene riksvegkontrakter. Før innføring av regionreformen 1. januar 2020 var det felles driftskontrakter for statlige og fylkeskommunale veger, og siden da er de gamle felleskontraktene gradvis avløst av nye kontrakter for hver av vegeierne.
I 2023 kommer nye driftskontrakter for Øst-Finnmark, Sør-Troms, Ofoten, Nordfjord, Sunnmøre og Romsdal og deler av Telemark. I tillegg til noen geografiske endringer, kan det bli justeringer som følge av at Nye Veier AS overtar drift av enkelte riksvegstrekninger.
De nye kontraktene som trer i kraft høsten 2023, lyses ut til høsten eller tidlig i 2023.
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn LaksforsmoDivisjonsdirektørStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:41412925bjorn.laksforsmo@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Forsterkningsarbeider på rv. 15 ved Lalm i Vågå kommune forlenges noen timer mandag kveld4.10.2024 13:46:51 CEST | Pressemelding
Forsterkningsarbeidet før asfaltering av rv. 15 må utvides med noen timer mandag kveld. Arbeidet skulle vært sluttført fredag 4. oktober, men det blir ytterligere periodiske stengninger sør og nord for Lalm i Vågå kommune fra mandag 7. oktober kl. 20:00 til tirsdag kl. 01:00.
Ingen ledsagelse for spesialtransport 31.10 og 1.114.10.2024 12:50:36 CEST | Pressemelding
Det er ikke mulig å bestille ledsagelse for spesialtransport fra Statens vegvesen torsdag 31. oktober eller fredag 1. november.
Rv. 83 Sørvik: Nå får brua nytt rekkverk2.10.2024 15:44:18 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen starter nå arbeidet med å bygge nytt rekkverk på brua på riksveg 83 i Sørvik i Harstad.
Forsterkningsarbeider på rv. 15 ved Lalm i Vågå kommune1.10.2024 15:52:35 CEST | Pressemelding
På grunn av forsterkningsarbeider før asfaltering blir det periodevise stenginger av rv. 15 på strekninger sør og nord for Lalm i Vågå kommune fra kl. 19:00 torsdag 3. oktober til klokken 06:00 fredag 4. oktober.
Tar opp igjen milliardanskaffelse i Nordland1.10.2024 14:25:24 CEST | Pressemelding
Avvisingen av Itinera er kjent gyldig av Oslo tingrett. Vegvesen tar opp igjen konkurransen for E6 Megården-Sommerset uten den italienske entreprenøren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom