Statens vegvesen lyser ut driftskontrakt for Rogaland
Kontrakten dekker kommunene Stavanger, Randaberg, Sandnes, Sola, Gjesdal, Bjerkreim, Eigersund, Lund, Flekkefjord, Strand og Hjelmeland.
Den omfatter 451 kilometer riksveg (inkludert 100 kilometer gang- og sykkelveg) i et stort og variert kontraktsområde:
¤ E39-strekningen fra Mortavika ferjekai i nord og ned over Agder-grensen til Flekkefjord i sør.
¤ Riksveg 426 til Egersund.
¤ Østover fra Stavanger på riksveg 13 via Ryfast (verdens lengste undersjøiske tunnel, 14459 meter, åpnet 30. desember 2019) og opp til Hjelmeland ferjekai.
¤ Riksveg 509 via Stavanger lufthavn Sola til Sunde og riksveg 444 til Jæren.
Utslippsfrie kjøretøy og andre klimakrav
Vegvesenet har et mål om halvere utslippet på sine prosjekter innen 2030.
– Entreprenøren må delvis bruke utslippsfrie kjøretøy, sier prosjektleder Tor Oscar Walskaar i Statens vegvesen.
Alle nye vegkontrakter Statens vegvesen lyser ut inneholder krav til miljøsertifisering og rapportering av CO2-utslipp.
– Slik kan vi registrere hvilke klimatiltak vi gjør, og sammen med entreprenør evaluere hva som har effekt, legger Walskaar til.
Blant annet er det det strammet inn på kravene til oppsamling av vaskevann før og etter tunnelvask.
Bruker salt mot svevestøv
På et mindre område i Stavanger, fra Madlaveien til Schancheholen, må det holdes et spesielt oppsyn med svevestøv-verdier. Denne problematikken er størst i perioder med kalde og tørre vinterdager.
I perioder med vindstille, klarvær og frost krever Statens vegvesen at entreprenøren er i forkant, og vurderer om værutsiktene kan medføre fare for høy luftforurensing.
Entreprenøren skal i disse tilfellene salte vegbanen for å holde den fuktig, i tillegg til å vaske den.
I vinterdriften skal salt brukes der det er nødvendig for å få korrekt vinterdriftsklasse. Samtidig skal saltbruken ned ved bruk av værdata og teknologi.
Fem år pluss opsjon
Kontrakten varer fem år, fra 1. september i år til 31. august 2027, med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
Gjennomsnittlig døgntrafikk varierer fra 2000 på det laveste og helt opp til 60.000 i by-områder i Stavanger.
Fire kontrakter blir til én
Regionreformen som ble innført 1. januar 2020, innebærer at fylkeskommunene har ansvaret for drift av fylkesvegene.
Den nye kontrakten gjelder derfor utelukkende riksveger, og det er fire gamle kontrakter som er slått sammen til én.
E39 fra Flekkefjord til Bue fases inn i kontraktområdet fra 1. september 2023, resten av strekningen fra 1. september i år.
Kontrakten er lyst ut på Doffin.
Nøkkelord
Kontakter
Tor Oscar WalskaarProsjektleder driftskontrakterStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:97140264tor-oscar.walskaar@vegvesen.noLars Olve HesjedalKommunikasjonsrådgiver, Drift og vedlikeholdStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:+4795245839lars.olve.hesjedal@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Nye krav til bildekk fra 20282.9.2025 13:42:28 CEST | Pressemelding
Norske bildekk bidrar med 8000 tonn mikroplast i naturen hvert år. Dette tilsvarer om lag 2 kilo mikroplast fra hvert enkelt kjøretøy. Nye krav til bildekk skal redusere utslippene betydelig.
Fellesprosjektet Arna–Stanghelle: Framdrift og arbeid som kjem i gang i 20262.9.2025 13:07:43 CEST | Pressemelding
Førebuande arbeid langs E16 held fram, samtidig blir fleire entreprisar førebudd for utlysing i haust, med oppstart i 2026.
- Det er riksveg 3 som er den strakaste vei'n2.9.2025 12:53:23 CEST | Pressemelding
I snart tre ti år har DDE sunget at E6 er «den strakaste vei’n» Nå slår Samferdselsdepartementet fast at det er riksveg 3 som er snarveien mellom Oslo og Trondheim.
Presseinvitasjon: Flere trafikkulykker i 2024 kunne vært unngått. Mange liv kunne vært reddet2.9.2025 07:05:05 CEST | Presseinvitasjon
Nå deler Statens vegvesen flere funn, etter å ha undersøkt ulykkene som kostet 87 personer livet i fjor. Møt vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og avdelingsdirektør for trafikksikkerhet Guro Ranes i ulykkeshallen der kjøretøyene undersøkes.
Statens vegvesen vurderer midlertidig bru på E10 i Vestvågøy1.9.2025 21:37:09 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen vurderer å sette opp en midlertidig bru som erstatning for Knutstad bru på E10 i Vestvågøy, som har fått skade på armeringen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom