Statens vegvesen inviterer bransjen til dialog om ny driftskontrakt

Den nye driftskontrakten omfatter E134 fra Kongsberg til Brunkeberg, rv. 36 fra Skjelsvik til Seljord og E18 fra Rugtvedt til fylkesgrensa til Viken. Kontrakten vil ha oppstart 1. september 2023.
Ønsker ny kontraktsform for driftskontrakt
– For den nye driftskontrakten har vi tenkt å benytte konkurranse med forhandling, sammen med fire oppsatte satsningsområder som tilbydere skal konkurrere på. Konkurranse med forhandling er tidligere ikke benyttet av Statens vegvesen i forbindelse med driftskontrakter, forteller Tore Jan Hansen i Statens vegvesen.
Et sentralt punkt for vektingen blir klimabudsjett hvor bransjen blir utfordret på tiltak. Her kommer Statens vegvesen til å stille få direkte krav i kontrakten, men velger heller å utfordre næringen til å konkurrere på laveste Co2-utslipp.
De tre øvrige satsningsområdene er HMS, opplegg for inspeksjon og lukking av avvik, samt opplegg rundt vinterdrift. Disse fire punktene som vil bli evaluert og vektet med merverdier.
En kontrakt for å møte samfunnets forventninger
Statens vegvesen ønsker med leverandørkonferansen førstkommende tirsdag å komme i dialog med både entreprenører og utstyrsleverandører for innspill, før det endelige konkurransegrunnlaget gjøres ferdig.
– Med denne modellen vil entreprenørenes totale tilbud være avgjørende for hvem som får oppgaven med å drifte vegene. Tidligere har driftskontrakter blitt tildelt entreprenøren som hadde lavest pris i tilbudet sitt. Skal vi klare å utvikle dagens kontrakter for å møte samfunnets forventninger, er det viktig at vi sammen med entreprenører og utstyrsleverandører klarer å se etter felles mål, sier Tore Jan Hansen.
Hansen håper at både entreprenører og utstyrsleverandører ønsker å delta i dette arbeidet som Statens vegvesen definerer som en utviklingskontrakt.
Det endelige konkurransegrunnlaget forventer Vegvesenet å sende ut i markedet i slutten av august.
Nøkkelord
Kontakter
Tore Jan HansenProsjektlederStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:95991199tore.jan.hansen@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Farlige svinger blir tryggere for syklister12.9.2025 14:15:24 CEST | Pressemelding
"Ventebokser” og “sykkelfelt med buffer” er to nye grep som gir syklister bedre plass i trafikken.
Alta-tunneler får bedre lys12.9.2025 13:42:05 CEST | Pressemelding
Mandag 15. september starter arbeidet med å montere bedre lys i fire tunneler på E6 i Alta kommune. Vegen blir stengt i inntil to timer av gangen om natten.
Norges største tunnelprosjekt inviterer til leverandørdag og markedsdialog12.9.2025 12:20:18 CEST | Pressemelding
Fellesprosjektet Arna–Stanghelle inviterer leverandører, entreprenører og samarbeidspartnere til leverandørdag og markedsdialog 21.–22. oktober i Bergen.
Målet er fortsatt byggestart i Rødsliane i høst12.9.2025 11:28:50 CEST | Pressemelding
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, sier rassikringsprosjektet fra Lovraeidet til Rødsliane på rv. 13 skal gjennomføres.
Tester gjenbruksmasser i asfalt11.9.2025 12:17:42 CEST | Pressemelding
På en 430 meter lang strekning av E39 i Trøndelag tester Statens vegvesen en asfalttype der over 60 prosent av steinmassene er resirkulerte gravemasser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom