Statens vegvesen har i høst tatt tre grep for å gjøre denne tunnelen enda mer trafikksikker

Den 4.733 meter lange tunnelen åpnet 29. november 2013, og kostet 480 millioner å bygge.
Den er – sammen med 1,6 kilometer ny veg – del av et skredsikringsprosjekt langs Tysdalsvatnet.
Gjennomsnittlig døgntrafikk (årsdøgntrafikk/ÅDT) i tunnelen er 1800 kjøretøy. 12 prosent, eller 216 av disse, er lange kjøretøy.
Dette er grepene for å bedre trafikksikkerheten ytterligere
I løpet av høsten har Statens vegvesen gjort flere arbeider i tunnelen for å gjøre reisehverdagen enda tryggere for trafikantene.
– Vi har montert nødnett til bruk for nødetater, innleder prosjektleder Arild Puntervold.
I tillegg har vi montert blått lys for å markere snunisjer.
– Videre har vi, i forkant av disse, montert digitale skilt for å varsle om hendelser som gjør at bilistene må snu og kjøre ut. Disse skiltene fjernstyres fra Vegtrafikksentralen, og har teksten «Snu og kjør ut. Turn and exit» på oransje bakgrunn, legger han til.
Dette gjør du ved hendelser i tunnel
På riks- og europavegnettet er Statens vegvesen ansvarlig for nærmere 600 tunneler.
Dersom det skulle skje noe i disse, er det avgjørende for oss å sette inn riktig tiltak raskest mulig, slik at trafikksikkerheten blir ivaretatt. Der har Vegtrafikksentralene (VTS) en nøkkelrolle.
I Svo-tunnelen er det utplassert nødtelefon.
– Det er viktig at du bruker denne, og ikke mobiltelefon. Når du bruker nødtelefonen, kommer du rett til nærmeste VTS som dermed får vite nøyaktig hvor du er. Det igjen betyr at vi kan gi deg nøyaktige instrukser om hva du skal gjøre. En presis situasjonsbeskrivelse og stedsangivelse bidrar til at vi kan håndtere en eventuell hendelse på tryggest og best mulig måte, avslutter Puntervold.
De aller fleste tunneler over 500 meter har nødtelefon. Også tunneler kortere enn 500 meter kan ha det, dersom ÅDTen er høy.
I tunneler hvor det ikke finnes nødtelefoner, skal du ringe 175 for å varsle om hendelser. Også da kommer du til nærmeste VTS.
Nøkkelord
Kontakter
Arild PuntervoldProsjektleder
Tel:93402217arild.puntervold@vegvesen.noBilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ny vektbegrensning på Fredrikstadbrua innføres fra 1. februar 202628.10.2025 16:00:32 CET | Pressemelding
Statens vegvesen innfører vektbegrensning på 28 tonn for kjøretøy over rv. 110 Fredrikstadbrua fra 1. februar 2026.
Siste salve i Gullbergtunellen på nye E1028.10.2025 15:03:12 CET | Presseinvitasjon
Fredag 31.10.2025 kl 07:00 sprenger varaordfører i Harstad den aller siste salven i Gullbergtunnelen. Vi har gleden av å invitere din redaksjon til gjennomslaget.
Starter bygging av fortau i Fredrikstad sentrum på torsdag28.10.2025 11:08:16 CET | Pressemelding
Torsdag 30. november starter anleggsarbeidet for nytt fortau i Rektor Westerns gate. Arbeidet skal være ferdig i løpet av året.
Revelåga bru på Mo blir nattestengt27.10.2025 13:25:21 CET | Pressemelding
Revelåga bru på E12 i sentrum av Mo i Rana skal rehabiliteres. Fra mandag 27. oktober og to uker fremover blir brua delvis stengt på kveld og natt.
Øver på ulykkeshåndtering i Elgskauåstunnelen på E134 i Asker27.10.2025 12:56:16 CET | Pressemelding
Statens vegvesen og nødetatene skal øve sammen på håndtering av trafikkulykker i Elgskauåstunnelen på E134 i Asker onsdag formiddag 29. oktober.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
