Statens finanser stärks när Riksbanken återbetalar lån

Statens finanser stärks när Riksbanken återbetalar lån

Återhämtningen i svensk ekonomi fortsätter efter en tillfällig svacka i början av året och bidrar till att statsfinanserna stärks gradvis. Även andra faktorer får stor påverkan på statsbudgeten i år och 2022. Pandemin fortsätter prägla utvecklingen med nya finanspolitiska åtgärder som ökar utgifterna. Samtidigt kommer det in pengar när Riksbanken återbetalar valutalån hos Riksgälden, vilket stärker statsbudgeten.

Efter att coronapandemin medförde ett budgetunderskott på 221 miljarder kronor förra året visar Riksgäldens nya prognos ett underskott på 63 miljarder kronor i år och ett överskott på 30 miljarder kronor 2022. Förstärkningen drivs av att Riksbanken betalar tillbaka de lån Riksgälden har tagit upp till valutareserven och av en ekonomisk återhämtning, men  motverkas till stor del av kostnaderna för både nya och förlängda finanspolitiska åtgärder.

– Vi är inte igenom den här pandemin än. När det gäller svensk ekonomi ser vi positiva tecken, även om förbättringen går förhållandevis långsamt, säger riksgäldsdirektör Hans Lindblad.

Prognos för svensk ekonomi och statsfinanserna
Förra prognosen (okt -20) inom parentes 2020 utfall 2021 2022
BNP-tillväxt (%) -2,8* (-3,5) 2,4 (3,8) 4,0 (3,4)
Arbetslöshet (% av arbetskraften) 8,3 8,6 (9,2) 7,5 (8,2)
Budgetsaldo (miljarder kronor) -221 -63 (-80) 30 (-25)
Finansiellt sparande (miljarder kronor) -169 -140 (-114) -47 (-13)
Finansiellt sparande (% av BNP) -3,4* (-3,8) -2,7 (-2,2) -0,9 (-0,2)
Statsskuld (miljarder kronor) 1280 1348 (1408) 1324 (1436)
Statsskuld (% av BNP) 26* (27) 26 (27) 25 (26)
Maastrichtskuld (% av BNP) 40* (40) 40 (41) 38 (41)

* Utfall för BNP 2020 finns inte tillgängligt. Siffran avser Riksgäldens senaste prognos (februari 2021)

Obligationsupplåning fördelas om från kronor till utländsk valuta

Som en följd av att valutaupplåningen åt Riksbanken upphör fördelar Riksgälden om en del av den egna obligationsupplåningen från kronor till utländsk valuta. Syftet är att upprätthålla en närvaro på den internationella kapitalmarknaden.

För att skapa utrymme för egen valutaupplåning sänks emissionsvolymen i nominella statsobligationer till 4,5 miljarder kronor per auktion från augusti 2021 i stället för att höjas som tidigare aviserats. Riksgälden kommer att ge ut obligationer i utländsk valuta för motsvarande 17 miljarder kronor per år 2021 och 2022. Att Riksgälden tar upp lån i utländsk valuta innebär inte att valutarisken i statsskulden ökar eftersom lånen valutasäkras. I övrigt görs inga större ändringar i upplåningsplanen.

Statens upplåning, miljarder kronor
Förra prognosen (okt -20) inom parentes 2020 utfall 2021 2022
Nominella statsobligationer 100  96 (105) 90 (110)
Realobligationer 13 21 (21)  21 (21)
Gröna obligationer 20 0 (0) 0 (0)
Statsskuldväxlar (stock vid årets slut) 173 185 (188) 225 (175)
Obligationer i utländsk valuta 43  17 (61) 17 (58)
–      för vidareutlåning till Riksbanken 43 0 (61) 0 (58)
–      för egen räkning 0 17 (0) 17 (0)

Statsskulden planar ut och vänder neråt

Statsskulden var 1 280 miljarder kronor i slutet av 2020, vilket motsvarar 26 procent av BNP. I år beräknas statsskulden öka till 1 348 miljarder kronor för att sedan minska till 1 324 miljarder kronor 2022. Det motsvarar 26 procent respektive 25 procent av BNP.

Hela den offentliga sektorns skuld enligt Maastricht­måttet väntas minska från 40 procent av BNP i slutet av 2020 och 2021 till 38 procent i slutet av 2022. Det är detta mått som används i det finanspolitiska ramverket för det så kallade skuldankaret som innebär att skulden ska uppgå till 35 procent av BNP (±5 procentenheter).

Statens upplåning – prognos och analys 2021:1, pdf finns bifogad nedan.

Rapporten presenteras på en digital pressträff i dag 24 februari kl. 10.00.

Följ livesändningen av pressträffen via denna länk

Journalister har möjlighet att skicka in frågor för besvarande under pressträffen. För mer information eller intervjuförfrågningar, kontakta pressfunktionen.

Riksgäldens pressfunktion: 08 613 47 01, press@riksgalden.se

Riksgälden är statens finansförvaltning. I uppdraget ingår att hantera statens upplåning och förvalta statsskulden. Målet är att göra det till en så låg kostnad som möjligt utan att risken blir för hög. I rapporten Statsupplåning – prognos och analys, som kommer ut tre gånger om året, presenteras prognoser för den ekonomiska utvecklingen och statens budgetsaldo de närmaste två åren. Utifrån dessa beräknar Riksgälden statens upplåningsbehov och tar fram en plan för upplåningen som också redovisas i rapporten.

GrandVision reports 1Q21 revenue of €899 million and adjusted EBITA of €79 million23.4.2021 07:00:00 CEST | Press release

GrandVision reports 1Q21 revenue of €899 million and adjusted EBITA of €79 million Schiphol, the Netherlands – 23 April 2021. GrandVision N.V. publishes its First Quarter 2021 trading update. Due to the exceptional nature of the year 2020, GrandVision will also include in the present press release comparisons versus 2019. Highlights • GrandVision continues to show resilience in the first quarter despite the most recent COVID-19 related government restrictions in Europe and Latam • At constant exchange rates, revenue declined by -0.7% compared with 1Q20 to €899 million from €926 million in 1Q20 (1Q19: €974m) • Comparable revenue declined by -1.5% versus 1Q20 and on a 2019 basis, -10.8% versus 1Q19 • Adj. EBITA increased by 98.1% at constant exchange rates to €79 million from €41 million in 1Q20 (1Q19: €107m). Continued cost discipline, structural improvements in certain territories and improved product and price mix contributed to the underlying performance • Adj. EBITA margin at 8.8%,

Corbion appoints Aurélie Dalbiez as Chief Human Resources Officer23.4.2021 07:00:00 CEST | Press release

Corbion announces the appointment of Aurélie Dalbiez as Chief Human Resources Officer and member of the Executive Committee as of 1 July 2021. Mrs. Dalbiez (a French national) currently is Head of HR for the Capsules and Health Ingredients business at Lonza, based in Basel, Switzerland. Prior to that, she worked for 12 years in various HR roles at Novartis. She started her career at Deutsche Bank before working for Capital International, a global investment company. CEO Olivier Rigaud commented: "I am really pleased to welcome Aurélie to the ExCo team as a seasoned HR leader who partners closely with the business to develop talent, drive culture, engagement, continuous improvement, and customer intimacy. Her appointment will also further enhance the diversity of our ExCo." Mrs. Dalbiez brings a multi-cultural background and perspective. She lived in the United States as a child, earned her university degree in International Business in Lyon, France and worked internationally throughout