Staten og kvinner gir best bærekraft

Statlig eid, kvinner i ledelsen og god økonomi. Kan du krysse av for disse tre, er selskapet trolig god på bærekraft, viser ny PwC-rapport. -Men norske selskaper er fortsatt for dårlige på bærekraft, sier bærekraftsdirektør i PwC, Jeanett Bergan.
Kun 3 av 10 selskaper nevner FNs bærekraftsmål

FNs bærekraftige utviklingsmål har vært høyt oppe på agendaen siden de ble vedtatt i 2015.

PwC-rapporten analyserer de hundre største selskapene i Norge og hva de kommuniserer om  bærekraft.

Kun 3 av 10 nevner FNs bærekraftsmål

Av de 100 største selskapene er det 31 selskaper som nevner FNs bærekraftsmål, og kun 22 som har identifisert hvilke mål som er vesentlige for selskapet. På en skala fra null til fem oppnår selskapene en gjennomsnittscore på 1,4.

- Bærekraftsmålene ble lansert for bare to år siden, så i årene fremover vil nok selskapene forbedre seg mye. Selskaper eid delvis eller helt av Staten er de beste i klassen.Det er gledelig å se at eiermeldingen og statens forventninger til samfunnsansvar og bærekraft gir resultater, sier Jeanett Bergan bærekraftsdirektør i PwC .

Ny tidsalder med FNs mål

FNs bærekraftsmål gir konkrete mål til myndigheter, selskaper og privatpersoner for en bærekraftig fremtid. -Det vil skape en ny tidsalder og et kappløp for bærekraft, sier Bergan.

Best på bærekraft - bedre finansielle resultater

Det kan se ut som at selskaper som er gode på bærekraft har bedre avkastning på egenkapitalen. PwC-analysen viser også at selskapene har høyere driftsmargin og rentabilitet, samt lavere vekst i gjeld. -Dette støtter opp under tidligere forskning som viser at selskaper som er gode på miljø, samfunn og selskapsledelse (ESG-faktorer) har bedre finansielle resultater på lang sikt, sier Bergan i PwC.

Kvinner i ledelsen-bedre på bærekraft

Det er også en sammenheng mellom god bærekraftscore  og kvinner i styret og i ledelsen. Selskaper med høyere andel kvinner i ledelsen har bedre bærekraftsrapportering og flere mål knyttet til sitt arbeid med bærekraft. Sammenhengen er sterkere for kvinneandel i ledelse enn i styret.

Stoppe klimaendringer er viktigst

Målene om å stoppe klimaendringer (mål 13) og å sikre bærekraftig forbruk og produksjon (mål 12) er de bærekraftsmålene som flest selskaper rapporterer som viktig

Men: Veldig få selskaper ser på bærekraftsmålene som vesentlige. Kun 19 av 100 selskaper ser på bekjempelse av klimakonsekvenser som veldig viktig.

Stor forbedring på to år

Utviklingen i rapporteringen siden 2015 har vært positiv. Flere selskaper rapporterer nå på kvantitative mål, særlig knyttet til klima og miljø. 39 av 100 selskaper har klima- og miljømål som de rapporterer på.

-Det har blitt mindre snakk og mer fakta, men selskaper har fortsatt en vei å gå, sier bærekraftsdirektør Bergan i PwC.

Bærekraftsdirektør Jeanett Bergan: 920 38 589

Kun 3 av 10 selskaper nevner FNs bærekraftsmål