NAF

Staten betaler tre av fire kroner for elbilladingen din

Del

Med dagens strømpriser betaler staten mesteparten av regningen din når du lader elbilen hjemme. - Uten strømstøtte hadde ladingen av elbilen blitt rådyr, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Strømstøtten er avgjørende for å holde trykket oppe på elbilsatsingen i Norge. Den er viktig for alle som har eller tenker å på å gå over til elbil (Foto: NAF)
Strømstøtten er avgjørende for å holde trykket oppe på elbilsatsingen i Norge. Den er viktig for alle som har eller tenker å på å gå over til elbil (Foto: NAF)

I Sør-Norge når strømprisen stadig nye høyder. NAF har beregnet hvor mye elbilladingen koster med dagens prisnivå på fem forskjellige elbilmodeller. Den viser at staten betaler tre av fire kroner for elbilladingen du gjør hjemme.

- Hvis spotprisen er seks kroner, vil strømstøtten dekke mesteparten av laderegningen. Uten strømstøtte hadde det vært en helt annen historie, sier Sødal.

Lader du en Volkswagen ID.4 fra 0 til 100 prosent hjemme når spotprisen er 6 kroner per kilowattime (kWh), ville det kostet 623 kroner inkludert elavgift, moms og nettleie uten strømstøtte. Prisen med strømstøtte er 164 kroner.

- Dette viser at strømstøtten er avgjørende for å holde trykket oppe på elbilsatsingen i Norge. Strømstøtten er viktig for alle som har eller tenker å på å gå over til elbil, mener NAF-rådgiveren

NAF har også regnet ut hva kostnaden vil være om spotprisen kommer opp i 12 kroner per kWh. Prisen kan fort bli så høy når kulda setter inn.

- Da tar faktisk staten en enda større andel av laderegningen din, sier Sødal. - Med så høy pris dekker strømstøtten over 80 prosent av elbiladingen din, fortsetter han.

Uten strømstøtte kunne prisen på å lade hjemme blitt et hinder som bremset overgangen til elbiler i Norge. Strømstøtten redder rett og slett elbilsatsingen i Norge nå når strømprisene stiger til uante høyder og gir forutsigbarhet for landets 500 000 elbilister.

Tabeller

En lading fra 0 til 100 prosent med en spotpris på 6 kroner per kWh

Bil Netto batterikapasitet Pris uten strømstøtte Pris med strømstøtte Så mye av laderegningen betaler staten
Renault Zoe 52 kWh 421 kr  111 kr 74 %
Kia e-Niro 64,8 kWh 524 kr 138 kr 74 %
Volkswagen ID.4 77 kWh 623 kr 164 kr 74 %
Audi e-tron 55 86,5 kWh 700 kr 184 kr  74 % 
BMW iX xDrive50 105,2 kWh 851 kr 224 kr  74 % 

En lading fra 0 til 100 prosent med en spotpris på 12 kroner per kWh

Bil Netto batterikapasitet Pris uten strømstøtte Pris med strømstøtte Så mye av laderegningen betaler staten
Renault Zoe 52 kWh 811 kr 150 kr 82 %
Kia e-Niro 64,8 kWh 1010 kr 187 kr 82 %
Volkswagen ID.4 77 kWh 1201 kr 222 kr 82 % 
Audi e-tron 55 86,5 kWh 1349 kr 249 kr 82 %
BMW iX xDrive50 105,2 kWh 1640 kr 303 kr 82 %

Fakta: 
Prisene er inkludert moms, elavgift og nettleie, med unntak av kapasitetsleddet i nettleien som ikke beregnes etter hvor mange kWh du bruker. Vi har ikke lagt på noe påslag hos strømselskapet. Vi har brukt en gjennomsnittlig nettleie på 40 øre per kWh, men husk at dette vil variere avhengig av hvilket nettselskap du har. Prisene med strømstøtte er regnet ut med 90 prosent dekning av prisen over 70 øre, som trer i kraft fra 1. september. Strømstøtten regnes ut fra gjennomsnittlig spotpris per måned.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Strømstøtten er avgjørende for å holde trykket oppe på elbilsatsingen i Norge. Den er viktig for alle som har eller tenker å på å gå over til elbil (Foto: NAF)
Strømstøtten er avgjørende for å holde trykket oppe på elbilsatsingen i Norge. Den er viktig for alle som har eller tenker å på å gå over til elbil (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom