Staten betaler tre av fire kroner for elbilladingen din

I Sør-Norge når strømprisen stadig nye høyder. NAF har beregnet hvor mye elbilladingen koster med dagens prisnivå på fem forskjellige elbilmodeller. Den viser at staten betaler tre av fire kroner for elbilladingen du gjør hjemme.
- Hvis spotprisen er seks kroner, vil strømstøtten dekke mesteparten av laderegningen. Uten strømstøtte hadde det vært en helt annen historie, sier Sødal.
Lader du en Volkswagen ID.4 fra 0 til 100 prosent hjemme når spotprisen er 6 kroner per kilowattime (kWh), ville det kostet 623 kroner inkludert elavgift, moms og nettleie uten strømstøtte. Prisen med strømstøtte er 164 kroner.
- Dette viser at strømstøtten er avgjørende for å holde trykket oppe på elbilsatsingen i Norge. Strømstøtten er viktig for alle som har eller tenker å på å gå over til elbil, mener NAF-rådgiveren
NAF har også regnet ut hva kostnaden vil være om spotprisen kommer opp i 12 kroner per kWh. Prisen kan fort bli så høy når kulda setter inn.
- Da tar faktisk staten en enda større andel av laderegningen din, sier Sødal. - Med så høy pris dekker strømstøtten over 80 prosent av elbiladingen din, fortsetter han.
Uten strømstøtte kunne prisen på å lade hjemme blitt et hinder som bremset overgangen til elbiler i Norge. Strømstøtten redder rett og slett elbilsatsingen i Norge nå når strømprisene stiger til uante høyder og gir forutsigbarhet for landets 500 000 elbilister.
Tabeller
En lading fra 0 til 100 prosent med en spotpris på 6 kroner per kWh
Bil | Netto batterikapasitet | Pris uten strømstøtte | Pris med strømstøtte | Så mye av laderegningen betaler staten |
Renault Zoe | 52 kWh | 421 kr | 111 kr | 74 % |
Kia e-Niro | 64,8 kWh | 524 kr | 138 kr | 74 % |
Volkswagen ID.4 | 77 kWh | 623 kr | 164 kr | 74 % |
Audi e-tron 55 | 86,5 kWh | 700 kr | 184 kr | 74 % |
BMW iX xDrive50 | 105,2 kWh | 851 kr | 224 kr | 74 % |
En lading fra 0 til 100 prosent med en spotpris på 12 kroner per kWh
Bil | Netto batterikapasitet | Pris uten strømstøtte | Pris med strømstøtte | Så mye av laderegningen betaler staten |
Renault Zoe | 52 kWh | 811 kr | 150 kr | 82 % |
Kia e-Niro | 64,8 kWh | 1010 kr | 187 kr | 82 % |
Volkswagen ID.4 | 77 kWh | 1201 kr | 222 kr | 82 % |
Audi e-tron 55 | 86,5 kWh | 1349 kr | 249 kr | 82 % |
BMW iX xDrive50 | 105,2 kWh | 1640 kr | 303 kr | 82 % |
Fakta:
Prisene er inkludert moms, elavgift og nettleie, med unntak av kapasitetsleddet i nettleien som ikke beregnes etter hvor mange kWh du bruker. Vi har ikke lagt på noe påslag hos strømselskapet. Vi har brukt en gjennomsnittlig nettleie på 40 øre per kWh, men husk at dette vil variere avhengig av hvilket nettselskap du har. Prisene med strømstøtte er regnet ut med 90 prosent dekning av prisen over 70 øre, som trer i kraft fra 1. september. Strømstøtten regnes ut fra gjennomsnittlig spotpris per måned.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
NAF om MC-ulykkene: – Verste sesong på flere år9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En av fire som omkommer eller blir hardt skadd på norske veier kjører motorsykkel. – Motorsyklister må ta større ansvar for egen sikkerhet, sier leder for NAF MC, Jan Harry Svendsen.
Bompengeboom i norske byer8.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nesten to av tre kroner bilistene betalte i bompenger i 2024 ble betalt i en bomring rundt en by. – Stadig flere og mindre byer innfører bomring. Vi er bekymret for at belastningen på folks lommebøker blir for stor, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Vinterdekktest: - Svært høyt nivå på piggfrie vinterdekk3.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I årets vinterdekktest til NAF-magasinet Motor er det uvanlig høyt nivå på de beste piggfrie dekkene. - Det er du som bilfører som er testens vinner. Aldri før har det vært så godt utvalg av gode og sikre piggfrie vinterdekk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom