Starter strekningsmåling av fart i Bømlafjordtunnelen

Antallet drepte og hardt skadde halveres med strekningsmåling av fart
- Med dette håper vi å få jevnere og mer riktig hastighet i tunnelene, sier Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. I dag måler vi ofte høy fart gjennom tunnelen. Det betyr høy risiko for alvorlige ulykker, og det er det vi nå prøver å gjøre noe med.
Statens vegvesen har bygget om til strekningsmåling av fart i hele tunnelens lengde i begge retninger, slik at kontrollen også inkluderer tunnelmunningene. Streknings - ATK har vist seg å ha god effekt i tunneler Bømlafjordtunnelen kan sammenlignes med, og er et viktig verktøy i arbeidet med å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken, i samsvar med nullvisjonen. Analyser fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at tallet på drepte og hardt skadde blir halvert på strekninger med streknings-ATK (gjennomsnittsmålinger) og at effekten holder seg i flere kilometer etter selve fartskontrollsonen.
Følgene av ulykker i undersjøiske tunneler kan være katastrofale
Potensialet i en ulykke i en undersjøisk tunnel er stor, og vil kunne ha katastrofale følger for alle som ferdes i tunnelen. Ved en kollisjon er det fare for brann og røykutvikling, noe som kan skade trafikantene, men også infrastrukturen i en lang tunnel uten gode omkjøringsmuligheter.
- Vi jobber forebyggende med trafikksikkerhet, sier Ranes. Tunnelen har ikke vært spesielt ulykkesbelastet, men fartsnivået er for høyt og risikoen for ulykker er der. Ved å begrense de høye hastighetene, reduserer vi faren for alvorlige ulykker og sparer liv og helse.
Et samarbeid mellom politiet og Statens vegvesen
Det er Statens vegvesen som sørger for oppsett og drift av fotoboksene, og fotografering av overtredelsene. Politiet har ansvaret for å følge opp de straffbare forholdene som blir avdekket.
Kontakt:
Guro Ranes, avdelingsdirektør Trafikksikkerhet, tel: 918 59 219 guro.ranes@vegvesen.no
Benedicte Petersen, kommunikasjonsrådgiver tel: 951 47 131 benpet@vegvesen.no
Om tunnelen
Bømlafjordtunnelen inngår i oppgraderingsprogrammet for tunnelsikkerhet som skal imøtekomme kravene i EUs tunnelsikkerhetsdirektiv (tunnelsikkerhetsforskriften). Bømlafjordtunnelen på 7860 meter er Norges tredje lengste undersjøiske veitunnel. Den har ett løp, med ett felt nedover og to felt oppover i begge retninger. Fartsgrensen er 80 km/t i hele tunnelen. Det går ca 4900 kjøretøy i døgnet gjennom tunnelen og 13 % av disse er lange og tunge kjøretøy. Tunnelen er bratt, stigningen er opptil 8,5 prosent. Tunnelens dypeste punkt er -262 moh. Tunnelen er den fjerde dypeste tunnelen i Norge etter blant annet Eiksundtunnelen og Hitratunnelen, som begge også har automatisk fartskontroll. Vegkart (vegvesen.no)
Kontakter
Guro RanesAvdelingsdirektørStatens vegvesen Transport og samfunn
Tel:918 59 219guro.ranes@vegvesen.noBenedicte PetersenKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen Transport og samfunn
Tel:951 47 131benedicte.petersen@vegvesen.noBilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Det blir kolonnekjøring til Nordkapp i vinter15.9.2025 14:26:11 CEST | Pressemelding
Til vinteren blir det innført faste tidspunkt for kjøring på E69 til og fra Nordkapplatået.
Letnes Entreprenør AS skal bygge midlertidig E6 ved Nesvatnet15.9.2025 11:02:57 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har signert kontrakt med Letnes Entreprenør AS for å bygge lokal omkjøringsveg forbi rasstedet ved Nesvatnet.
Brannøving i to tunnelar i Gloppen15.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen, Vestland fylkeskommune og Gloppen Brann og redning har felles brannøving i to tunnelar i Gloppen 22. og 23. september.
Farlige svinger blir tryggere for syklister12.9.2025 14:15:24 CEST | Pressemelding
"Ventebokser” og “sykkelfelt med buffer” er to nye grep som gir syklister bedre plass i trafikken.
Alta-tunneler får bedre lys12.9.2025 13:42:05 CEST | Pressemelding
Mandag 15. september starter arbeidet med å montere bedre lys i fire tunneler på E6 i Alta kommune. Vegen blir stengt i inntil to timer av gangen om natten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom