Starter strekningsmåling av fart i Bømlafjordtunnelen
Statens vegvesen starter strekningsmåling av fart (streknings-ATK) i Bømlafjordtunnelen tirsdag 1. februar. Trafikksikkerhetstiltaket erstatter fotoboksene som siden 2003 har målt fart i punkter i tunnelen.

Antallet drepte og hardt skadde halveres med strekningsmåling av fart
- Med dette håper vi å få jevnere og mer riktig hastighet i tunnelene, sier Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. I dag måler vi ofte høy fart gjennom tunnelen. Det betyr høy risiko for alvorlige ulykker, og det er det vi nå prøver å gjøre noe med.
Statens vegvesen har bygget om til strekningsmåling av fart i hele tunnelens lengde i begge retninger, slik at kontrollen også inkluderer tunnelmunningene. Streknings - ATK har vist seg å ha god effekt i tunneler Bømlafjordtunnelen kan sammenlignes med, og er et viktig verktøy i arbeidet med å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken, i samsvar med nullvisjonen. Analyser fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at tallet på drepte og hardt skadde blir halvert på strekninger med streknings-ATK (gjennomsnittsmålinger) og at effekten holder seg i flere kilometer etter selve fartskontrollsonen.
Følgene av ulykker i undersjøiske tunneler kan være katastrofale
Potensialet i en ulykke i en undersjøisk tunnel er stor, og vil kunne ha katastrofale følger for alle som ferdes i tunnelen. Ved en kollisjon er det fare for brann og røykutvikling, noe som kan skade trafikantene, men også infrastrukturen i en lang tunnel uten gode omkjøringsmuligheter.
- Vi jobber forebyggende med trafikksikkerhet, sier Ranes. Tunnelen har ikke vært spesielt ulykkesbelastet, men fartsnivået er for høyt og risikoen for ulykker er der. Ved å begrense de høye hastighetene, reduserer vi faren for alvorlige ulykker og sparer liv og helse.
Et samarbeid mellom politiet og Statens vegvesen
Det er Statens vegvesen som sørger for oppsett og drift av fotoboksene, og fotografering av overtredelsene. Politiet har ansvaret for å følge opp de straffbare forholdene som blir avdekket.
Kontakt:
Guro Ranes, avdelingsdirektør Trafikksikkerhet, tel: 918 59 219 guro.ranes@vegvesen.no
Benedicte Petersen, kommunikasjonsrådgiver tel: 951 47 131 benpet@vegvesen.no
Om tunnelen
Bømlafjordtunnelen inngår i oppgraderingsprogrammet for tunnelsikkerhet som skal imøtekomme kravene i EUs tunnelsikkerhetsdirektiv (tunnelsikkerhetsforskriften). Bømlafjordtunnelen på 7860 meter er Norges tredje lengste undersjøiske veitunnel. Den har ett løp, med ett felt nedover og to felt oppover i begge retninger. Fartsgrensen er 80 km/t i hele tunnelen. Det går ca 4900 kjøretøy i døgnet gjennom tunnelen og 13 % av disse er lange og tunge kjøretøy. Tunnelen er bratt, stigningen er opptil 8,5 prosent. Tunnelens dypeste punkt er -262 moh. Tunnelen er den fjerde dypeste tunnelen i Norge etter blant annet Eiksundtunnelen og Hitratunnelen, som begge også har automatisk fartskontroll. Vegkart (vegvesen.no)
Kontakter
Guro RanesAvdelingsdirektørStatens vegvesen Transport og samfunn
Tel:918 59 219guro.ranes@vegvesen.noBenedicte PetersenKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen Transport og samfunn
Tel:951 47 131benedicte.petersen@vegvesen.noBilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Mandag blir trafikklysene på Breviksbrua fjernet25.5.2022 17:33:16 CEST | Pressemelding
Førstkommende mandag forsvinner lysreguleringen fra rv. 354 Breviksbrua. Arbeidet med sandblåsing og metallisering vil da være ferdig, og utstyret oppe på brua kan fjernes.
Fire vil sikra dette området endå betre mot skred25.5.2022 12:36:08 CEST | Pressemelding
Her, på Dårflot langs riksveg 15 i Stryn, sikrar Statens vegvesen endå betre mot skred. Fire firma konkurrerer om oppdraget.
Tyrvefjøra rasteplass langs Nasjonal turistveg Hardanger i ny drakt25.5.2022 06:46:46 CEST | Pressemelding
Fredag 3. juni klipper Statens vegvesen snora til ein ny særeigen installasjon i turistvegfamilien. Det nye servicebygget langs fv. 79 er inspirert av omgjevnadene.
Mesta skal drifta el-anlegg frå Sognefjorden til Møre-grensa24.5.2022 13:05:46 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal gi deg trygge og framkomelege vegar. Eit fungerande el-anlegg er ein viktig del av dette.
Mesta skal drifte riksvegene på Nordmøre24.5.2022 12:53:06 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og Mesta har signert driftskontrakten som skal sikre framkommelige og trygge riksveger på Nordmøre fram til høsten 2027.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom