Starter Samtaletjeneste for muslimer

Muslimsk Dialognettverk, Diakonhjemmet Omsorg og Mental Helse oppretter Samtaletjeneste for muslimer. Tjenesten åpner rett over påske, og i starten på den muslimske høytiden Ramadan. Tjenesten er for hele Norge.

– Smittetrykk og muslimhets samtidig har gjort at det er særlig krevende å være muslim i Norge i dag, sier leder av Muslimsk Dialognettverk og sjefsimam Senaid Kobilica.

– Vi er svært glade for å samarbeide med Mental Helse og Diakonhjemmet Omsorg. Tjenesten gis på flere språk, retter seg mot muslimer, og blir betjent av frivillige og ansatte med både muslimsk og kristen bakgrunn, men også uten religiøs bakgrunn.  – Vi skal snakke om godt smittevern, men også etterfølgelse av smittevernrådene uttaler direktør i Diakonhjemmet Omsorg Helle Gjetrang. Vi står i en stolt diakonal tradisjon fra 1870, og er engasjert for mennesket, sier hun.

– Det er et felles ansvar å stå sammen med norske muslimer i denne situasjonen, understreker Aud Karin Bjørn, fung. fagsjef, Mental Helse.Oslo skal være en by der alle skal føle seg velkomne og som en del av felleskapet.

– Samtaletjenesten blir et viktig bidrag til at muslimer som opplever hets og hatefulle ytringer blir tatt på alvor og får støtte. Alle innbyggere i byen vår skal oppleve at de er inkludert, sier byråd for arbeid, integrering og sosiale tjenester, Rina Mariann Hansen

– Det er grunn til bekymring når undersøkelser viser at 39%* av befolkningen mener at muslimer er en trussel for norsk kultur. Vi har en jobb å gjøre med å skape dialog og aksept for mangfoldet.Derfor vil byrådet i vår legge fram en handlingsplan mot hatefulle ytringer og holdninger.

(*Kilde: HL-senteret 2017 Holdninger til jøder og muslimer i Norge)

Samtaletjenesten er finansiert av Integrerings- og Mangfoldsdirektoratet (IMD), og Det norske Diakonhjem.

Muslimsk Dialognettverk (MDN) er en paraplyorganisasjon som gjennom sine medlemsmoskeer representerer over 30 000 norske muslimer.

Mental Helse er en Mental Helse er en medlemsorganisasjon for alle mennesker med psykiske helseproblemer, pårørende og andre interesserte.

Diakonhjemmet Omsorg er en del av Det norske Diakonhjem, og har samtaletjenester, hjemmetjenester, barnehager, sykehjem, Omsorg+ og barneverntjenester. I tillegg til Diakonhjemmet Omsorg består Det norske Diakonhjem av Diakonhjemmet sykehus, Sykehusapoteket og VID vitenskapelige høgskole.

Det er tilgjengelig foto fra lanseringen av samtaletelefonen på torsdag ettermiddag.

Kontaktinformasjon:

• Berge-Andreas Jenvin-Steinsvåg, kommunikasjonssjef og samfunnskontakt, Diakonhjemmet Omsorg AS,  tlf 93051250,

• Senaid Kobilica, styreleder i Muslimsk Dialognettverk, sjefsimam, tlf 91312587

• Helle Dorthea Gjetrang, administrerende direktør, Diakonhjemmet Omsorg AS, 95161904

• Aud Karin Bjørn, Mental Helse, fungerende fagsjef, tlf 46529595

• Rina Mariann Hansen, byråd for arbeid, integrering og sosiale tjenesten, Oslo kommune, tlf: 975 09 187

• Integrerings- og Mangfoldsdirektoratet (IMDI): tlf. 91 75 53 51 eller presse@imdi.no

Sørkedalsveien 43

22 45 15 00https://www.diakonhjemmet.no