Starter jakten på kunnskap for å løse fremtidens godsutfordringer
Trøndelag fylkeskommune, SINTEF og NTNU har nettopp inngått en omfattende samarbeidsavtale for å finne løsninger for godstransport både i nær fremtid og på lengre sikt.
Må ta smarte og klimavennlige grep
Nå starter jobben med å få på plass kunnskapen som skal gi oss svarene. Smarte og klimavennlige grep må på plass for å løse den økte veksten i godstransporten fram mot 2050. Derfor har de tre partene i avtalen bestemt seg for å jobbe sammen for å finne fram til nye metoder og ny teknologi.
– For SINTEF blir dette et viktig prosjekt. Vi har gjennomført mye god forskning på godstransport, men alt i alt mener vi at området er underforsket. Det mangler kunnskap om hva som er de riktige løsningene for fremtiden, og både planlegging og utvikling er fragmentert. Vi ser frem til gode og samlende diskusjoner med både næring og infrastruktureiere, sier Beate Kvamstad-Lervold, leder for SINTEFs mobilitetssatsing.
Forprosjektet er i gang
Et forprosjekt er i gang i fylkeskommunen. Trøndelag fylkesting har, som det første i Norge, vedtatt å ta en rolle innenfor godstransport uten å ha formell myndighet eller budsjett på området.
Engasjementet er en del av oppfølgingen av fylkeskommunens godsstrategi. Godstransport blir en del av hovedutvalg for transports ansvarsområde når Trøndelag fra nyttår får egen vegadministrasjon.
Tett samarbeid mellom næring og forskning
Kompetansemiljøene i Trøndelag får en naturlig og viktig rolle, og forprosjektet skal basere seg på tett samarbeid med næring og offentlige aktører, samt forskning og utdanning.
– Kunnskap er avgjørende for å kunne foreta riktige valg og iverksette effektive tiltak overfor utfordringene innenfor godstransporten. Nødvendig kunnskap må utvikles i et samspill mellom næringsliv, samfunnsliv og FoU-miljøene. SINTEF og NTNU viste seg å ha nødvendig kompetanse og en etablert struktur for en slik prosess. Derfor er vi glade for at de har påtatt seg å lede arbeidet med å utvikle et helhetlig kunnskapsgrunnlag innenfor godstransporten, sier samferdselsdirektør Erlend Solem i Trøndelag fylkeskommune.
– Kunnskapen må ut
Jobben med kunnskapsgrunnlaget har som mål å skaffe helhetlig og felles kunnskap på tvers av sektorer ved hjelp av forskning og utdanning.
– For at vi skal kunne løse utfordringene er det viktig at vi ikke bare utvikler kunnskapen, men at vi også sørger for at den kommer ut til dyktige mennesker som kan jobbe aktivt i denne sektoren. Det skal vi få til gjennom master- og bachelorstudenter, og gjennom å tilby etter- og videreutdanningskurs, sier professor Inge Hoff ved NTNU.
Noen utfordringer:
- Sjømatnæringen forventer en særlig stor økning i årene framover og får store utfordringer hvis transporten må skje på vei.
- Det er nasjonale politiske mål om godsoverføring til sjø og bane.
- Norge skal være klimanøytralt innen 2050.
- Norge trenger økt verdiskaping og mer effektiv offentlig sektor (perspektivmeldingen).
- Mobilitet er et velferdsgode og en viktig prioritering.
- Nasjonal Transportplan har beregnet at veksten i godstransporten frem mot 2050 vil være på 290 millioner tonn og at 80% av veksten vil komme på vei. Veksten tilsvarer en 100 mil lang sammenhengende rekke lastebiler hver dag.
- Beregninger viser at standarden på norske fylkeveger er sterkt nedadgående fram mot 2024, med et investeringsbehov på 500-600 milliarder kroner.
Kontakter
Beate Kvamstad-Lervold
Tel:92222240Beate.Kvamstad-Lervold@sintef.noKathrine NitterSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 932 00 559kathrine.nitter@sintef.noBilder
Om SINTEF
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Hvordan kan vi redusere avfallsmengden i VVS-bransjen og tilrettelegge for mer ombruk?22.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nå skal snart brukte og returnerte plastrør trygt og enkelt kunne klargjøres for ombruk. Leverandører, rådgivere og rørleggere samarbeider med forskere om å utvikle vurderingsmetoder som gjør dette mulig.
Grønn skipsfart i sikte18.4.2024 09:33:11 CEST | Pressemelding
Å få fortgang i den grønne omstillingen av maritim sektor, redusere energiforbruket og erstatte fossile med fornybare drivstoff er ingen enkel oppgave. Nå skal et nytt forskningssenter FME MarTrans sette fart på utviklingen.
Nye anbefalinger for slake, luftede tretak med innvendig nedløp16.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
En ny rapport fra SINTEF viser hvordan slake, luftede tretak med innvendig nedløp for takvannet kan utføres.
Nytt forskningssenter for en mer kostnadseffektiv og bærekraftig energiomstilling11.4.2024 15:51:07 CEST | Pressemelding
Energiminister Terje Aasland kunngjorde i dag etableringen av et nytt forskningssenter som skal se på hvordan man kan redusere både kostnader og naturpåvirkning i energiomstillingen.
Skal forske på et sikkert strømnett11.4.2024 12:38:32 CEST | Pressemelding
Det nye forskningssenteret FME SecurEL skal utvikle et sikkert, motstandsdyktig og bærekraftig strømnett.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom