Starbucks

Starbucks i Norge tar Bølgen for å ta grep om egne utslipp

- Vi er alle en del av forsøplingsproblemet og vi vil samarbeide med eksperter for å sette i gang riktige tiltak for vår bedrift, sier operations manager for i Starbucks Norge, Sonja Weisseneder. Nå blir Starbucks med på «Bølgen» i regi av Hold Norge Rent, Mepex og Oslofjordens Friluftsråd.
De ansatte på Starbucks ble overrasket over mengden søppel de fant.

Bølgen er et prosjekt drevet av Hold Norge Rent, Mepex Consult og Oslofjorden Friluftsråd, og skal hjelpe norske virksomheter med å komme i gang med arbeidet for å hindre forsøpling fra egen virksomhet eller egne produkter. Bedriftene som er med, deltar i en femtrinns-prosess som skal munne ut i konkrete tiltak for virksomheten.

Fem steg for å ta grep om egen forsøpling

For Starbucks innebærer dette flere steg. Første steg er toveis kunnskapsdeling, der ansatte i Starbucks lærer om forsøpling og konsekvensene dette har for samfunnet. Bølgen-teamet setter seg inn i kaffekjedens rammer og prioriteringer. Så tar de Starbucks-ansatte med på strandrydding, etterfulgt av en analyse av søppelet de finner. Til slutt skal Bølgen-teamet og Starbucks ha en workshop der lander på gode tiltak mot forsøpling i felleskap.

- Siste etappe av Bølgen-prosjektet er det vi som skal fullføre. Det er å gjennomføre tiltaksplanen og det er noe vi gleder oss masse til, forteller Weisseneder.

Begynte prosessen i august 2022

- Vi jobber vi for å finne løsninger på forsøplingsproblemet sammen med næringslivet, og vi er utrolig glade for å få Starbucks med på laget. Starbucks er et selskap som har vist vilje til å ta tak i den store felles utfordringen som hele næringslivet står overfor, nemlig forsøpling, sier Astrid Kordal Næss, prosjektleder næringsliv og arrangement i Hold Norge Rent.

I slutten av august var Starbucks-ansatte med på en strandryddedag, noe som var en øyeåpner for mange.

- Jeg trodde jeg kun skulle finne plastikkopper og emballasje, men ble fort overrasket da jeg fant både tøfler, golfballer og capser, forteller Tina som jobber på Starbucks Torggata i Oslo.

Strandryddedagen resulterte i nærmere 60 kg søppel ble plukket, og resultatene av analysen viste at det var mye isoporbiter i ulike størrelser, garnrester og plastemballasje. Men også knuste flasker, korker og kopper. I tillegg ble det funnet capser, en skinntøffel, en drikkeflaske i stål, en dørmatte fra en båt og mye annet rart.

Har allerede noen tiltak på plass

Starbucks har allerede i dag stor bevissthet rundt bærekraft og miljøvern. De selger gjenbrukskopper og har fjernet alle engangsartikler i plast som sugerør, bestikk, stoppere til lokk osv. I tillegg gir Starbucks fem kroner avslag på kaffen om kundene har med egen kopp og det har de gjort siden de åpnet sin første kafé i Oslo i 2012.

De ansatte på Starbucks ble overrasket over mengden søppel de fant.
Eksempel på søppel Starbucks ryddet.

Om Starbucks

Starbucks
Henrik Ibsens gate 60 A

Starbucks® startet i 1971 i Seattle USA og er i dag en av verdens største kaffekjeder med flere enn 17 400 butikker i 60 land. Starbucks er verdensledende på brenning og salg av spesialkaffe. Siden 2012 er det Dely AS som har hatt franchise på Starbucks i Norge og driver rundt 20 kaféer i Norge og tre kaffebarer i Sverige. Dely AS er Norges ledende serveringskjede med en årlig omsetning på rundt 1,3 milliarder kroner fordelt på 140 restauranter og kaféer.