Stanser levering av mel, gass, glass og betong
Kan bli tomt for mel
I streikeuttaket er det kjøring av bulk-gods som mel, gass, glass og betong og stykk-gods som blant annet omfatter kjøring ut til butikker.
- En konsekvens av en streik vil være at kjøring av mel fra møllene stanser opp. Da tar det ikke lang tid før det vil merkes i butikkhyllene og hos bakeriene, uttaler forhandlingsleder i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger.
- Vi beklager selvfølgelig overfor de som blir berørt av en eventuell konflikt, men streik er det eneste lovlige verktøyet vi har for å oppnå trygge og rettferdige arbeidsforhold. Nå håper vi at NLF og NHO Transport & Logistikk kommer på banen med et forslag det er mulig å akseptere, fortsetter forhandlingsleder Jæger.
Minstelønn og generelt nivå i bransjen
Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger er oppgitt over at arbeidsgiverne ikke var mulig å rikke under forhandlingene i september.
- Arbeidsgiver viste liten forståelse for våre krav om å heve minstelønnen og lønnsnivået i bransjen generelt. Vi valgte derfor å bryte forhandlingene, avslutter Linda Jæger.
Om oppgjøret
Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet forhandler sammen i oppgjøret som omfatter godsbilavtalen med NLF og transportoverenskomsten med NHO Transport & Logistikk. Totalt tas 1010 sjåfører ut i første streikeuttak.
Meklingen foregår mandag 26. oktober og tirsdag 27. oktober med fristutløp 27. oktober kl 24:00.
Nøkkelord
Kontakter
Linda JægerForhandlingssjef
Tel:932 40 007linda@ytf.noTormund Hansen SkinnarmoKommunikasjonssjef
Tel:97711550tormund@ytf.noBilder
Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Bussforhandlingene 2024 er i gang.YTF krever bedre lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene.17.4.2024 11:49:07 CEST | Pressemelding
I dag startet bussforhandlingene, og Yrkestrafikkforbundet krever reallønnsvekst og bedre arbeidsvilkår for medlemmene på Bussbransjeavtalen (BBA).
Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
Bussjåførene krever klar reallønnsvekst i lønnsoppgjøret 202422.3.2024 11:55:42 CET | Pressemelding
Oslo, 22. mars 2024 – Yrkestrafikkforbundet har i dag sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet overlevert sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).
Streikefondet har passert 100 millioner8.3.2024 12:31:44 CET | Pressemelding
I en tid preget av økonomisk usikkerhet, global uro, og en stadig dyrere hverdag, står Yrkestrafikkforbundet sterkt rustet til å møte utfordringene som venter. Med et medlemstall på grensen til 13 000 og et streikefond som nå har oversteget 100 millioner kroner, markerer YTF en historisk økonomisk milepæl.
Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører – Men fortsatt langt under norsk minstelønn1.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom