Stanser levering av mel, gass, glass og betong

Over tusen lastebilsjåfører går ut i streik fra arbeidstidens start onsdag 28. oktober dersom partene ikke er kommet til enighet i meklingen. Yrkestrafikkforbundet krever heving av minstelønnen, økt lavlønnstillegg og en generell sikring av lønnsnivået i bransjen.

Forhandlingsleder i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg

Kan bli tomt for mel
I streikeuttaket er det kjøring av bulk-gods som mel, gass, glass og betong og stykk-gods som blant annet omfatter kjøring ut til butikker.

- En konsekvens av en streik vil være at kjøring av mel fra møllene stanser opp. Da tar det ikke lang tid før det vil merkes i butikkhyllene og hos bakeriene, uttaler forhandlingsleder i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger.

- Vi beklager selvfølgelig overfor de som blir berørt av en eventuell konflikt, men streik er det eneste lovlige verktøyet vi har for å oppnå trygge og rettferdige arbeidsforhold. Nå håper vi at NLF og NHO Transport & Logistikk kommer på banen med et forslag det er mulig å akseptere, fortsetter forhandlingsleder Jæger.

Minstelønn og generelt nivå i bransjen
Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger er oppgitt over at arbeidsgiverne ikke var mulig å rikke under forhandlingene i september.

- Arbeidsgiver viste liten forståelse for våre krav om å heve minstelønnen og lønnsnivået i bransjen generelt. Vi valgte derfor å bryte forhandlingene, avslutter Linda Jæger.

Om oppgjøret
Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet forhandler sammen i oppgjøret som omfatter godsbilavtalen med NLF og transportoverenskomsten med NHO Transport & Logistikk. Totalt tas 1010 sjåfører ut i første streikeuttak.

Meklingen foregår mandag 26. oktober og tirsdag 27. oktober med fristutløp 27. oktober kl 24:00.

Forhandlingsleder i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg

Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.

Korrigering - Får ikke gått på do i arbeidstiden18.11.2020 07:00:01 CETPressemelding