Ståle Solbakken ny landslagssjef for A-herrer

Ståle Solbakken tar over landslaget etter Lars Lagerbäck med virkning fra 7. desember 2020.

Lars Lagerbäck hadde kontrakt med NFF frem til og med VM-kvalifiseringen og et eventuelt VM-sluttspill i 2022.

Da Ståle Solbakken, som også har vært i prosess med NFF om landslagsjobben for A-herrer tidligere, ble ledig på trenermarkedet, var det naturlig for NFF å snakke med ham om hans fremtidsplaner. Dette ble gjort i full åpenhet med Lars Lagerbäck. Hovedmotivet har vært å se de neste landslagsårene i et lengre planleggingsperspektiv enn til 2022, da Lagerbäck uansett skulle gitt seg.

- Der vi er nå, i overgangen mellom to kvalifiseringer, ønsker vi å trekke perspektivet minst fire år fram, i første omgang til og med EM i 2024. I et sånt perspektiv var det naturlig å innlede samtaler med Ståle Solbakken, sier fotballpresident Terje Svendsen.

Samtalene har pågått i noen uker. Denne uken har NFF og Solbakken blitt enige om et samarbeid, som starter umiddelbart for å sikre best mulige forberedelser til første VM-kvalifiseringskamp som skal spilles i slutten av mars neste år.

- Ståle er en stor trenerkapasitet som kjenner norsk fotball meget godt. Han har god trenererfaring, og han har levert sterke prestasjoner internasjonalt gjennom mange år, sier Svendsen, og legger til at Ståle er svært motivert for jobben.

- Jeg er stolt og beæret over å ha blitt tilbudt jobben som ny landslagssjef. For meg er dette et godt tidspunkt å ta over. Lars Lagerbäck og Per Joar Hansen har gjort en solid jobb og utviklet et fundament det blir spennende å jobbe videre med. NFF har over tid bygd opp et godt fundament for landslag, og jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven med å bygge et sterkt team. Vi skal bruke tiden godt, for mars kommer fort, sier Ståle Solbakken, påtroppende landslagssjef for A-herrer.

En klausul i kontrakten med Lars Lagerbäck regulerer rammene for eventuell fratredelse underveis i avtaleperioden, og det er disse rammene som følges nå.

- NFF vil takke Lars for den jobben han har gjort med våre beste menn. I løpet av hans tid har vi fått fram en hel ny generasjon landslagsspillere, som sammen med veteranene lover godt for fremtiden. Med Lars ved roret har vi løftet oss 40 plasser på FIFA-rankingen. Vi vant vår gruppe i Nations League i 2018 og vi var på god vei til å ta enda et steg opp i høst, men vi lykkes dessverre ikke i playoff-kampen for neste års EM. Det er et landslag på stell Ståle nå overtar og skal videreutvikle, sier Svendsen.

Forbundsstyret i NFF v/fotballpresident Terje Svendsen

Valgkomiteens innstilling til nytt forbundsstyre7.1.2021 09:52:16 CETPressemelding

Valgkomiteen i Norges Fotballforbund har avsluttet sitt arbeid og innstiller enstemmig på følgende sammensetning av forbundsstyret til forbundstinget i mars 2021: President: Terje Svendsen, Rosenborg BK Ikke på valg Visepresident 1: Ane Guro Skaare-Rekdal, Ottestad IL Ny for 2 år Visepresident 2: Arne Larsen Økland, Bryne FK Gjenvalg 2 år Styremedlemmer: Gunnhild Lærum, Lillestrøm SK Ikke på valg Malin Frantzen Øiseth, Fet IL Ikke på valg Leon Jarle Aurdal, Aalesunds FK Ikke på valg Jon Mørland, Heming IL Gjenvalg 2 år Kristine Haugen, Lavangen IL Ny for 2 år Les mer om valgkomiteens kriterier og vurdering av de nye kandidatene til forbundsstyret på fotball.no

PRIV.RED: Akkrediteringsinformasjon for kvalifiseringskamp Eliteserien22.12.2020 11:44:20 CETPressemelding