Stadig mer metallemballasje gjenvinnes

30. april i år kunne Norsk Metallgjenvinning rapportere til Miljødirektoratet at stadig mer metallemballasje samles inn og gjenvinnes. Nordmenn blir flinkere og flinkere til å resirkulere, og i 2019 ble det gjenvunnet nærmere 2 000 tonn mer metallemballasje enn året før. Til sammen blir nå mer enn 90 % prosent av alle bokser til makrellfilet, fiskeboller, mais, aluminiumsformer og lokk gjenvunnet til nye metallprodukter.

Daglig leder i Norsk Metallgjenvinning AS,  Rune Myrmel. Foto: Grønt Punkt Norge | Beathe Schieldrop
Daglig leder i Norsk Metallgjenvinning AS, Rune Myrmel. Foto: Grønt Punkt Norge | Beathe Schieldrop

I nærmere 25 år har nordmenn hatt et retursystem for metallemballasje i Norge, og vanen med å resirkulere avfallet sitt begynner å sitte godt i befolkningen, i alle fall for metallemballasjen. Flere og flere kommuner innfører henteordning hjemme for glass og metall i stedet for bringeordning med kontainere på sentrale punkter, og endringen bidrar i stor grad til de gode resultatene.

Rune Myrmel, daglig leder for Norsk Metallgjenvinning, er meget tilfreds med resultatet. – Fra en materialgjenvinningsgrad på 64 prosent for bare fire år siden er vi nå oppe i gledelige 91,1 prosent materialgjenvinning. Dette er nesten 50 prosent økning av innsatsen på kort tid. Vi ønsker å rette en stor takk til alle norske forbrukere som har forstått at resirkulering er viktig og at metallemballasjen kan gjenvinnes nærmest i det uendelige, sier han.

– Men det er viktig å ikke hvile på laurbærene, legger Myrmel til. Når laksen fra aluminiumsformen og makrell i tomat fra boksen er spist opp, så er det viktig at den er helt tom for matrester før den leveres. Bruk papirservietten fra måltidet eller skyll ut av den, før den går i kommunens returordning. Dette gjør hverdagen og arbeidsplassen langt bedre både for de som håndterer avfallet lokalt og vi som skal ha den inn på anlegg og gjenvinne den etterpå.

Også innlevering og gjenvinning av tomme og tørre malingspann har økt siste år. Dette kommer særlig fra næringslivet, men også forbrukere har blitt flinkere til å levere dem inn på godkjente returmottak og ikke lagre dem i kjeller og garasje. I 2019 er nå gjenvinningsgraden på gledelige 84,6 prosent for metallspannene. Myrmel i Norsk Metallgjenvinning tror at fjorårets kampanje hvor Atle Antonsen kjørte rundt og lette etter returordning for spannene, med løsning på at man kunne bare finne ut på internett hvor de skal leveres, har gitt mer bevisste forbrukere og bidratt til de gode resultatene.

Norsk Metallgjenvinning ser frem til å fortsette den positive trenden med stadig mer resirkulering. Når metallemballasje går i riktig returordning, blir den først separert fra glasset, sortert i riktig materialslag og deretter smeltet ned. Dette gir en råvare av eg. aluminium som er tilnærmet like god som ny. Faktisk er antagelig 75 prosent av all aluminium noen gang produsert fortsatt i omløp.

Daglig leder Rune Myrmel

Norsk Metallgjenvinning AS
Karenslyst allé 9A

E-post: post@nmgas.no

Grønt Punkt Norge AS sikrer og administrerer finansiering av returordningene for plast-, metall-, og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp. I tillegg drifter Grønt Punkt Norge AS innsamling og gjenvinning av plastemballasje, emballasjekartong og drikkekartong på vegne av Plastretur AS og Norsk Returkartong AS. Grønt Punkt er Europas mest brukte varemerke. Merket betyr at det er betalt inn vederlag for emballasjen - det vil si at produsent eller importør har betalt for forsvarlig innsamling og gjenvinning.

Følg saker fra Grønt Punkt Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Grønt Punkt Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Grønt Punkt Norge

Emballasjedesign for bedre materialgjenvinning2.7.2020 10:22:54 CESTKronikk

Det har de siste ukene vært fokus på emballasje som er merket for kildesortering uten at den har god gjenvinnbarhet. Det å optimalisere emballasje for gjenvinning er et komplekst fagfelt som de fleste norske vareprodusenter setter høyt på agendaen. Når det likevel finnes emballasje som ikke er optimalisert, kan det komme av at noen ikke har fokusert like mye på dette som andre. Men det er også viktig å være klar over kompleksiteten med å velge emballasje godt egnet gjenvinning og samtidig ivareta alle andre funksjoner, hvor den viktigste er å ta godt vare på produktet. En del produkter blir best ivaretatt når emballasjen har barrierer som gjør gjenvinning krevende.