Stadig flere spiser julegrøt i desember

Julegrøten har blitt en fast del av adventstradisjonene for mange. Både store og små setter pris på å møtes i løpet av førjulstiden og spise risengrynsgrøt sammen. Ifølge en undersøkelse Norstat har gjennomført på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er det nå 77 % av oss som spiser julegrøt i desember – en økning på 3 prosentpoeng fra i fjor.
– Julefeiringen blir preget av situasjonen vi fortsatt er i, og da er det nok viktigere enn noen gang for folk å bevare tradisjonene til jul. Julegrøten skal smake som den alltid gjør, med ris, melk, strø av kanel og sukker og et stort smørøye i midten. Og så må man ikke glemme mandelen i grøten og spenningen om hvem som stikker av med den, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Tradisjon med historiske røtter
På 1300-tallet kom risgrynet til Norge, men på grunn av begrenset tilgang på ris, var risgrøt til å begynne med forbeholdt dem med god råd. Folk flest begynte å bruke risgrøt på julaften rundt midten av 1800-tallet. Ifølge Geir Thomas Risåsen, som er julekonservator ved Norsk Folkemuseum, viser eldre dagboksnotater at julegrøten var et velkjent fenomen blant bergenserne så tidlig som omkring år 1800.
Julegrøten er en gammel tradisjon blant nordmenn, men det er store forskjeller på hvilke tider i julen vi spiser mest grøt i rundt om i l landet.
– I Nord-Norge spises julegrøt i all hovedsak på lille julaften, mens de i Midt-Norge spiser mest grøt tidligere i desember før juledagene. Det området der flest spiser julegrøt på selveste julaften er Vestlandet, sier Glemminge Arnesen.
Bilder


Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
36 % får dårlig samvittighet for matsvinn i jula18.12.2025 10:22:03 CET | Pressemelding
Nye tall viser at mange nordmenn får en dårlig følelse når mat havner i søpla i jula. Hele 36 prosent oppgir at de får dårlig samvittighet for matsvinn, viser en fersk undersøkelse fra Norstat, gjennomført på vegne av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smørforbruket øker – smaken av norsk jul står sterkt17.12.2025 07:32:00 CET | Pressemelding
Nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at smørforbruket har økt med 4,4 % fra i fjor og hele 6,6 % siden 2021. Fløteforbruket har økt, med 2,1 % fra i fjor.
Nordmenn elsker julegrøt28.11.2025 08:24:03 CET | Pressemelding
Tre av fire nordmenn spiser julegrøt i løpet av desember – og blant dem under 45 år gjelder dette hele åtte av ti. Det viser en fersk Norstat-undersøkelse utført for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Tallene viser at julegrøt fortsatt er en av de mest populære tradisjonene våre i adventstiden.
Opptur for melk og grove kornprodukter27.11.2025 11:02:55 CET | Pressemelding
Ferske tall fra Helsedirektoratets *Utviklingen i norsk kosthold 2025* viser en positiv utvikling for noen av de viktigste basisvarene i norsk kosthold. Etter flere år med nedgang flater melkeforbruket nå ut, og flere melkeprodukter viser vekst. Samtidig øker sammalt mel (fullkorn) – for første gang siden 2018.
Kvarg vokser 59 % i Q3 – i takt med sterk proteintrend26.11.2025 05:30:00 CET | Pressemelding
Kvarg har gått fra å ligge litt under radaren til å bli en av de tydeligste driverne i ferskostkategorien. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget økte nesten 60 % i tredje kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
