Speqta

Stadig flere søker om refinansiering

Samtidig som Gjeldsregisteret melder om en minskning i forbrukslån så ser man en tydelig tendens i markedet at flere velger å refinansierer tidligere lån og kreditter.

Mange har prioriteret å betale ned lån eller refinansiere dyr forbruksgjeld under året som har gått.

Refinansiering av forbruksgjeld og dyr kredittkortgjeld er en smart og effektiv måte å minske de totale månedlige kostnaden. Når man refinansiere dyre smålån i et nytt lån får man både færre faktura avgifter og ofte også lavere rente på det nye lånet. Med bare ett lån å forholde seg til gir en refinansiering også bedre økonomisk overblikk. Refinansieringslån har tidligere vært de tradisjonelle bankenes arena men stadig flere nye aktører kommer på banen.

Sterk nedgang i forbruksgjeld under Korona

Allerede under våren i fjor kunne man se en nedgang i den ikke rentebærende gjelden i Norge. Tall fra Gjeldsregisteret viste at allerede i slutten av april 2020 så hadde den falt fra 22,6 milliarder kroner til 16,9 milliarder kroner. Dette tilsvarte en nedgang på ca 5,7 milliarder kroner. Ferske tall fra Gjeldsregisteret  viser at under ett år med Korona og nedstengninger har nordmenns forbruksgjeld blitt redusert med hele 20 milliarder kroner. Kombinert med dempet vekst i nye lån tydet dette på at mange har  prioriteret å betale ned gjeld eller refinansiere dyr forbruksgjeld under året som har gått.

Samarbeid med Gjeldsregisteret

Flere store sammenligningstjenester innen forbrukslån har inngått partnersamarbeid med Gjeldsregisteret. Lendo som er markedsledende på refinansiering, lansert nyligen en løsning som heter Min Gjeld - der kundene logger inn med BankID og få en oversikt over eksisterende gjeld. Det er en tydelig trend at stadig flere samarbeider direkte med Gjeldsregisteret for å forenkle prosessen for kundene. Ifølge daglig leder i Gjeldsregisteret Egil Årrestad kan løsninger som Min Gjeld hos Lendo bidra til å reduserer forbruksgjelden i Norge ytterligere da løsningen gir brukere en oppdatert oversikt over egen gjeldssituasjon ved refinansiering.

Flere refinansierer med sikkerhet i bolig

Stadig flere refinansiere med sikkerhet i bolig. Det er betydelig billigere å refinansiere med sikkerhet i bolig, og har du mulighet til dette kan du spare mange penger. Eier du egen bolig og kan stille med den som sikkerhet lar flere långivere deg søke om refinansiering selv om du har betalingsanmerkninger. På denne måten kan refinansiering med sikkerhet i bolig bidra til færre betalingsanmerkninger på sikt.

Eier du ikke bolig kan du søke om refinansiering uten sikkerhet. Konkurransen på markedet for refinansiering er stort og  det er viktig å alltid sammenligne lån til refinansiering nøye for å finne det beste lånetilbudet.

Viktig med oversikt over egen forbruksgjeld

En viktig del i å minske den totale forbruksgjelden er å gi forbrukere en  total oversikt over usikret gjeld som kredittkort og forbrukslån. Dette får de ved å logge inn i Gjeldsregisteret. Det er viktig å tenke på at lån til bolig og bil og studielån ikke finnes registrert i Gjeldsregisteret.

Det vil i de fleste tilfeller lønne seg å refinansiere dyre smålån og kredittkort. For mange kan faktorer som lavere effektiv rente, færre faste avgifter og lengre tilbakebetalingstid gi store økonomiske lettelser per måned.

Bilder

Om Speqta

Speqta
Regeringsgatan 29 - 5th floor
111 53 Stockholm, Sverige

Speqta Affilijet driver sammenligningstjenester innen områdene forbrukslån, kredittkort, rabattkoder, strøm og refinansiering.

Vårt mål er å gjøre det lettere for forbrukerne å ta smarte økonomiske valg samt å forenkle besluttningsprosessen. Speqta Affilijet samarbeider med flere store mediehus i Norge, Sverige og Finland.

Følg pressemeldinger fra Speqta

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Speqta på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Speqta