Stadig flere betaler inkassogjelden med mobilen

Kredinor har mottatt 25.479 betalinger som samlet utgjør et beløp på i overkant av 60 millioner kroner gjennom Betal nå i juni. Det er en økning med 62%, nærmere bestemt 9743 betalinger sammenlignet med juni i 2018. Økningen i innbetalte kroner er på 60%, nærmere bestemt 20 millioner sammenlignet med juni 2018. Hele 92% av betalingene kom via mobil.
– Økningen i juni skyldes økt bruk av SMS i oppfølgingen av sluttkunden. SMS med direkte link til Betal nå er den aller enkleste måten å betale inkassogjeld. I tillegg til enkelhet får sluttkunden umiddelbar bekreftelse på at betaling er mottatt. Betales hele beløpet avsluttes inkassosaken. Betales avdrag oppdateres inkassosaken med status etter innbetalingen. Det gjør at sluttkunden har kontroll, understreker Audun Rønningen Danielsen.
Raskt og enkelt med Vipps eller kort
Betal nå er spesielt kundevennlig for dem som ønsker å gjøre opp inkassogjelden sin raskt. Ved å klikke på link i SMS får sluttkunden tilgang til inkassobransjens enkleste og mest brukervennlige løsning, Betal nå. – De kan Vippse eller betale med kort - etter klikk, godkjenn og betal-prinsippet. Enklere blir det ikke, sier Audun Rønningen Danielsen.
Kombinasjonen SMS og betalinger innebærer at bruken av mobil øker ved betaling av inkassogjeld. I tillegg foretrekker flere å betale med Vipps i Betal nå. Betalinger gjennom Vipps utgjør for juni 2019 ca 60 %, det er en økning fra en andel på 50 % hvis vi sammenligner med juni 2018.
Nettbanken er fortsatt med
Feriepenger gjør at flere betaler inkassogjelden sin i juni sammenlignet med de andre månedene i året. Brorparten av disse betaler imidlertid fortsatt inkassogjelden sin gjennom normal innlogging i nettbanken. Kredinor mottok innbetalinger for ca. 600 millioner totalt for juni 2019. Tilsvarende tall for 2018 var 560 millioner innbetalte kroner totalt. Les egen sak om det i vårt presserom.
– Økningen i bruken av Betal nå kan tyde på at det er en dreining mot å bruke andre betalingskanaler også innenfor inkasso. Spesielt når det gjøres enkelt gjennom å kombinere SMS og direkte link til betaling. De fleste som får inkassokrav har rett og slett glemt å betale, og ønsker raskeste mulighet for å betale. Da er vår egenutviklede løsning perfekt, avslutter Audun Rønningen Danielsen i Kredinor.
Nøkkelord
Kontakter
Audun Rønningen DanielsenKommersiell direktør Kredinor
Leder for salg, marked, analyse og kundeansvarlige i Kredinor. Ansvarlig for porteføler.
Foto: Jo Michael
Ingjerd Grenne ThurmerMarkedssjef
Markedssjef med ansvar for intern og ekstern kommunikasjon i Kredinor. Foto: Jo Michael
Bilder


Lenker
Om Kredinor
Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall saker, med hovedkontor i Oslo. Vi tilbyr løsninger innenfor fakturering, inkasso og porteføljekjøp til norsk næringsliv og offentlig sektor. Vi har de nyeste betalingsløsningene og moderne innloggede tjenester. I tillegg tilbyr vi tjenester innenfor kundeservice, juridisk bistand, analyse, utenlandsinkasso samt kurs og seminarer innenfor inkasso. Foruten dette engasjerer vi oss i forebygging og tilbyr lærere og skoleungdom en innføring i privatøkonomi og inkasso gjennom nettsiden smartbetaler.no og undervisningskonseptet Smartbetaler læringstimen.
Kredinor er et samvirke som ble etablert i1905 og har kontorer i Tromsø, Trondheim, Kristiansund, Fredrikstad, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Porsgrunn, Hamar. Vi har også virksomhet i Norden gjennom Kredinor A/S i Ballerup utenfor København i Danmark og Kredinor SA i Stockholm i Sverige. Les mer på kredinor.no.
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Status for norsk privatøkonomi: Gradvis bedring, men mange er fremdeles bekymret12.8.2025 12:03:25 CEST | Pressemelding
Den økonomiske situasjonen blir gradvis bedre for de fleste, men kostnadsøkninger og høye renter fortsetter å legge press på nordmenns privatøkonomi. En fersk Nordstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor viser at 24 prosent sier de ikke klarer en uforutsett regning på 10 000 kroner. Dette er en forbedring fra 1 av 3 nordmenn i 2024.
Kredinor AS: Resultat andre kvartal 20255.8.2025 11:40:41 CEST | Pressemelding
(Oslo 05.08 2025) Kredinor presenterte i dag sine resultater for andre kvartal. Kredinor oppnådde et resultat før skatt på 98 mill. kroner i 2. kvartal. Det er en betydelig økning fra 2 mill. kroner i samme kvartal i fjor. Total inntekt Q2 MNOK 463,1/YTD MNOK 855,0 EBITDA Q2 MNOK 211,3/YTD MNOK 373,0 EBT Q2 MNOK 98,3/YTD MNOK 184,1 Book value of the portfolio MNOK 5 852 Kredinors totale inntekter økte med 14 prosent. Dette er hovedsakelig drevet av økt innfordring som også gir god effekt på Kredinors inntekter fra egeneide portefølje. I 1. halvår ble resultatet før skatt 184 (-68) mill. kroner. Både driftskostnader og netto finanskostnader er betydelig ned sammenlignet med samme periode i fjor. -Vi er glade for å kunne presentere sterke resultater for andre kvartal, og fortsetter den positive trenden vi så i første kvartal. Vår satsing på kjernevirksomheten med forsterket strategidisiplin og god kostnadskontroll gir resultater som vi skal bygge videre på utover høsten Etter en periode
Inkassoøkningen fortsetter for norske bedrifter26.5.2025 11:23:47 CEST | Pressemelding
Inkassotallene fra Kredinor viser at ny inkassogjeld har økt med hele 20 prosent for norske bedrifter, og at antall saker totalt har økt med 1 prosent i første kvartal – sammenlignet med samme periode i fjor. For privatpersoner er det derimot tegn til stabilisering.
Kredinor AS: Resultat første kvartal 202529.4.2025 09:24:39 CEST | Pressemelding
Kredinor har levert i tråd med forventningene og viser positiv utvikling i første kvartal, til tross for et krevende marked preget av usikre makroøkonomiske forhold og utfordrende rammebetingelser.
Snuoperasjonen for norsk økonomi er godt i gang10.2.2025 10:46:04 CET | Pressemelding
Kredinorbarometeret, som kombinerer makroøkonomiske variabler og inkassodata fra Kredinor, viser en tydelig bedring for norske husholdninger. Fremgangen forventes å fortsette i år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom