Stabil utvikling i nasjonal radiolytting i 2018

Det er ingen tvil om at tallene viser en klar nedgang i antall lyttere og lyttertid de siste årene, særlig sammenlignet med året før FM-nettet ble slukket. Andelen som lytter daglig på nasjonale kanaler har gått ned fra 63,2 prosent i 2017 til 55,9 prosent hittil i 2018. I 2016, før FM-slukkingen startet, var andelen daglige lyttere på 67,6 prosent. Den kvartalsvise utviklingen i lyttertid har vært relativt stabil så langt i 2018, med rundt 72 minutter daglig lytting. Sammenlignet med tidligere år har lyttertiden gått ned. I 2017 og 2016 var lyttertiden på henholdsvis 79 og 85 minutter.
– Det vil bli interessant å følge utviklingen i radiomarkedet i 2019 for å se om lyttermønsteret endrer seg, sier Velsand.
Nisjekanalene har befestet posisjonen
Etter FM-slukkingen har tendensen vært at hovedkanalene til NRK, P4-gruppen og Bauer Media har opplevd en nedgang i antall radiolyttere, mens nisjekanalene har fått økt antall lyttere. Lyttertallene som presenteres i dag viser at nisjekanalene har befestet sin posisjon opp mot hovedkanalene, og kanalmønsteret virker å ha stabilisert seg. For hovedkanalene har andelen daglige lyttere vært forholdsvis stabil siste halvår, med en lytterandel på 43,7 i mars og 43,2 i september. Nisjekanalene har hatt en svak nedgang fra 30,3 til 29,3 prosent i samme periode. Sammenlignet med tredje kvartal i 2016, som var før FM-slukkingen, har hovedkanalene hatt en nedgang i daglige lyttere på 18,7 prosentpoeng mot tredje kvartal i 2018. Nisjekanalene har økt med 8,1 prosentpoeng i samme periode.
Fra mars til september i år har NRK hatt en nedgang i andelen daglige lyttere på 2 prosentpoeng. Tilsvarende har P4 en økning på 0,8 prosentpoeng, mens for Bauer er det ingen endring.
I tredje kvartal i år har NRK en nedgang i andelen daglige lyttere på 11 prosentpoeng sammenlignet med tredje kvartal i 2016. P4-gruppen har i samme periode hatt en nedgang i daglige lyttere på 4,9 prosentpoeng, mens Bauer Media har gått ned med 2,8 prosentpoeng.
NRK tapt flest lytterminutter siden FM-slukkingen
Lyttertiden for de nasjonale kanalene har vært forholdsvis stabil i 2018. Hovedkanalene hadde en lyttertid på 48 minutter i mars og 47 minutter i september, mens nisjekanalene hadde 26 minutter lytting i mars og 24 minutter i september. Sammenlignet med tredje kvartal i 2016 har det vært en tydelig nedgang i lyttertiden på 22 minutter for hovedkanalene, mens nisjekanalene har i samme periode økt lyttertiden med 9 minutter.
Når det gjelder de ulike kanalgruppene, har NRK tapt tre lytterminutter fra mars til september i år (fra 51 til 48 minutter), mens P4-gruppen har økt med ett lytterminutt (fra 16 til 17 minutter). Bauer Media har mistet ett lytterminutt (fra 8 til 7 minutter) i samme periode.
Fra tredje kvartal i 2016 til tredje kvartal i 2018 har NRK tapt ni lytterminutter, P4-gruppen to minutter og Bauer Media ett lytterminutt.
Lyttertallene Medietilsynet presenterer er utarbeidet av Kantar Media. Kvartalsvise lyttertall for lokalradio vil bli offentliggjort cirka 20. oktober 2018.
Medietilsynet PPM-tall september 2018
Kantar Media radiotall per september 2018 (excel)
Hovedfunn i lyttermålingen for nasjonale kanaler etter tredje kvartal 2018
|
Utvikling i andel daglige lyttere Utvikling i lyttertid Lyttertallene (PPM - Portable People Meter) måler hvor mange mennesker som blir eksponert for eller lytter til gitte radiokanaler |
Nøkkelord
Kontakter
Line LangnesSeniorrådgiver, juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48271826line.langnes@medietilsynet.noNina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Ti nye aviser får produksjonstilskudd31.10.2025 12:30:11 CET | Pressemelding
Ti nye aviser får produksjonstilskudd når Medietilsynet har fordelt årets bevilgning på drøyt 440 millioner kroner. Syv av disse er lokalaviser.
Framleis låg lønnsemd for norske aviser og tv – medan nasjonal radio held fram med å auka lønnsemda30.10.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Låg lønnsemd pregar store delar av mediebransjen. Unntaket er kommersiell riksdekkjande radio, som har rekordgode resultat. Det viser rapporten til Medietilsynet «Norsk medieøkonomien 2020-2024».
Medietilsynets høringssvar om forslag til lov om aldersgrenser i sosiale medier24.10.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens initiativ til å gjennomføre lovendringer som reduserer risikoen som bruk av sosiale medier kan ha for barn og unge, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.
Ber foreldre være aktive i møte med barnas sosiale medier22.10.2025 08:37:04 CEST | Pressemelding
Kriminelle rekrutterer barn ned i 12-årsalderen via sosiale medier. Ni av ti norske 12-åringer har tilgang på ett eller flere sosiale medier. Her er Medietilsynets og Nettpatruljens råd til bekymrede foreldre.
Hard kamp om innovasjonsstøtte til media20.10.2025 13:47:25 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele nær 24 millionar kroner i innovasjonsstøtte i år. Da søknadsfristen gjekk ut før helga, hadde 87 søknadar kome inn, med ønske om til saman meir enn det dobbelte – nær 60 millionar kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
