Sportssjefen forventer seier i VM-runden i Hamburg

Norges triatlonstjerner Kristian Blummenfelt, Gustav Iden og Casper Stornes har tatt en rekke pallplasser i verdensserien (WTS) de siste årene, men kun én seier. Nå når VM-runden i Hamburg er like om hjørnet, er Bergensernes form så bra at sportssjefen i Norges Triatlonforbund, Arild Tveiten, spår at en av dem vil klyve øverst på pallen etter løpet. VM-runden i Hamburg er en sprint som går på lørdag kl 16.30.
I Montreal WTS forrige helg var Kristian Blummenfelt nok en gang med og kjempet i teten, men måtte slippe en km før mål. WTS (VM-serien) er den ypperste sereien i internasjonal triatlon, og vinneren av serien blir kåret verdensmester.

«Kristian [Blummenfelt] og Gustav [Iden] er blant de aller beste løperne i WTS akkurat nå, og det blir spennende å se dem opp mot Alex Yee i Hamburg», utbryter sportssjefen i Norges Triatlonforbund, Arild Tveiten. Briten Alex Yee har tidligere i år løpt 14:07 på løpssegmentet i et sprinttriatlon. Også Blummenfelt og Iden har løp på godt under 15 minutter. Sprintdistansen er 750 m svøm, 20 km sykling og 5 km løp.

Blummenfelt tok en femteplass forrige helg i VM-runden i Montreal, da han kom i mål 13 sekunder bak vinneren. «Formen til Gustav og Kristian tilsier at de er i stand til og har kapasitet til å vinne. Forskjellen på 1. og 5.-plassen er dagsformen; det er snakk om ørsmå marginer», utdyper Tveiten. Iden lå også godt an i Montreal, men sykkelkjedet hoppet av og låste seg mens han syklet på dårlig veidekke. Dermed mistet han tetfeltet. Han hentet igjen 15 utøvere på løpingen og kom seg inn til en 14. plass.

Den flate traseen i Hamburg tilsier at det blir vanskelig å rykke på sykkel. Trolig vil de fleste deltakerne samles på syklingen, og dermed er det løpsstyrke og -form som avgjør plasseringene. For de norske er planen å komme seg raskt inn i og sitte rolig i første gruppe på syklingen, unngå uhell, komme seg raskt gjennom skiftesonen til løp og sette trykket der.

Casper Stornes’ seier i VM-runden i Bermuda i fjor kom i en helt annen type løype, hvor han kunne kjøre i fra på sykkel. «For Casper håper vi på en topp 10 plassering», sier Tveiten.

Presseakkreditering til Hamburg Wasser WTS Hamburg: https://ironmaneurope.wufoo.com/forms/mfyezs1ipo5vc/

TV2 sender konkurransen live.

Det stiller ingen norske i kvinnenes konkurranse i Hamburg.