Audi

Sportslig, praktisk og elegant: Audi presenterer Q5 Sportback

Del

Med Q5 Sportback presenterer Audi sin tredje «Crossover Utility Vehicle» etter e-tron Sportback og Q3 Sportback, forkortet CUV. Den dynamiske coupéen henvender seg til kunder som verdsetter ekspressivt design og teknisk innovasjon, kombinert med en sportslig karakter og høy nytteverdi i hverdagen.

  • SUV-coupé med et kraftfullt og progressivt design
  • Stor fleksibilitet og hverdagsnytte, kan trekke inntill 2,4 tonn
  • En ny generasjon lysteknologi fra Audi: Baklys med digital OLED
  • Kommer også som plug-in hybrid

– Audi Q5 har lenge vært en populær modell, og er den meste solgte Q-modellen i Audi-porteføljen. Q5 har truffet på mye av det som er viktig for norske bilkjøpere også, med quattro firehjulsdrift, rikelig med plass og fullspekket av nyskapende teknologi, har dette vært en ideell familiebil for mange norske familier. Nå som den er tilgjengelig som ladbar hybrid, og etter hvert også som en dynamisk og uttrykksfull Sportback-utgave, har jeg stor tro på at Q5 fortsetter å være en attraktiv modell i Norge, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller

Store luftinntak flankerer Singelframe-grillen. Frontlyktene har karakteristiske kjørelys i LED, med Led-Matrix-teknologi som tilvalg. Den gjennomløpende og elegant svøpende skulderlinjen betoner hjulene og quattro-fremdriften.

Sideskjørtene gir CUV-en en robust fremtoning. Glassoverbygget strekker seg lavt over karosserikroppen, og taklinjen faller tidlig, slik at den bakerste ruten er spisset. Kombinasjonen av den sterkt vinklede bakruten og at den bakre støtfangeren optisk er trukket høyt opp, gir Q5 Sportback et svært kraftfullt og dynamisk uttrykk.

– Vi ser også at Sportback-modellene av både Audi e-tron og Q3 har fått en strålende mottakelse i markedet og løftes frem for sitt svært vellykkede design. CUV-modellene kombinerer de praktiske løsningene fra en SUV med uttrykksfullt og sportslig designspråk, og det er Q5 Sportback nok et veldig godt eksempel på, sier Sinervo.

Innovativt: Baklys med digital OLED-teknologi

Baklysene på Q5 Sportback kan leveres med nyskapende digital OLED-teknologi som tilvalg. Hver lykt har tre organiske lysdioder, som hver er delt i seks segmenter. De homogene røde OLED-elementene kan styres individuelt, slik at de gir ulike lyssignaturer.

Kundene kan velge mellom tre ulike signaturer ved bestilling. Dersom kjøremodus dynamic velges i Audi drive select, viser lyktene en ekstra sportslig grafikk. Når bilen er parkert, vil alle OLED-elementene tennes som et varsel dersom et kjøretøy kommer nærmere enn to meter.

Fleksibelt interiør med regulerbart baksete

Q5 Sportback er med en lengde på 4,69 meter 7 mm lenger enn søstermodellen, mens høyde og bredde er identisk. Cw-verdien på 0,30 er lavere. Akselavstanden på 2,82 meter sørger for rommelige plassforhold. Bagasjerommet måler 510 liter, med nedfelt bakseterygg økes volumet 1 480 liter.

Som ekstrautstyr kan Audi levere det nyeste familiemedlemmet med regulerbart baksete. Det kan skyves fremover, slik at bagasjevolumet øker med 60 liter – altså til 570 liter, og ryggvinkelen kan reguleres.

SUV-en i coupéform briljerer også med å kunne ta tunge tak i hverdagen. Med den 204 hk (150 kW) sterke 2,0 TDI-motoren, kan Q5 Sportback trekke inntil 2,4 tonn (bremset, ved 12% stigning).

Mer bakkeklaring i terrenget: Luftfjæring

Sportsunderstell med en fastere fjæring og demping er standard. Det gir en mer direkte kontakt med underlaget enn stålunderstellet i Q5. Som alternativ kan Audi levere et understell med justerbar demping, eller det fleksible og utpreget komfortable understellet med luftfjæring.

Luftfjæringen har en høydejustering på 60 mm. I dyp snø eller på dårlige hytteveier, kan bakkeklaringen økes med 45 mm. Ved høye hastigheter senkes karosseriet 15 mm for redusert luftmotstand og mer effektivitet. Det lave tyngdepunktet gi også bedre dynamiske kjøregenskaper.

En annen funksjon med luftfjæring, er et at bakakselen kan senkes 55 mm med en knapp i bagasjerommet, for mer komfortabel innlasting av tunge gjenstander i bagasjen.

Dynamisk styring kan også leveres som tilvalg. Den endrer styrevinkel og servokraft etter hastigheten. I lave hastigheter er styreutvekslingen mer direkte, med færre omdreininger mellom fulle rattutslag, og servostøtten er sterkere. I høye hastigheter gir en mer indirekte styreutveskling økt retningsstabilitet.

Blir tilgjenglig som ladbar hybrid

I Europa lanseres Q5 Sportback med en sterk toliters, firesylindret dieselmotor. Den yter 204 hk (150 kW) og 400 Nm dreiemoment. Kreftene leveres gjennom en syvtrinns S tronic dobbeltclutchgirkasse, og quattro med ultra-teknologi.

Mildhybridsystemet øker effektiviteten. En reimdrevet generator gjenvinner energi ved oppbremsinger, som lagers i et litium-ion-batteri. Q5 Sportback kan også seile med motoren avslått, og start-stopp-automatikken fungerer helt opp til 22 km/h.

Den sterke dieselmotoren er ikke bare effektiv, men har også svært lave utslipp. Den oppfyller de nyeste utslippsgrensene i Euro 6d-ISC-FCM, eller EU 6 AP. Takket være et SRC-system med to katalysatorer, som også gir dobbeldosering av AdBlue-tilsetning, blir utslippene av nitrogenoksider ytterligere redusert i alle driftsituasjoner.

Etter lanseringen kommer det flere motoriseringer: En annen firesylindret TDI-motor, en V6 TDI, og en 2,0 liter firesylindret TFSI bensinmotor. Og som den suksessrike Q5, vil også Q5 Sportback bli tilgjengelig som plug-in hybrid, i to ytelsesversjoner. En SQ5 Sportback er også planlagt.

Digital og intuitiv: Betjening og assistentsystemer

Q5 Sportback får teknologien fra den nylig oppgarderte Q5: Et nytt infotainmentsystem, basert på det modulære systemet av tredje generasjon (MIB3). Det gir mulighet for blant annet naturlig stemmestyring, og digital informasjonsutveksling med skytjenester. På den måten utvikles en kollektiv digitalintelligens mellom alle Audis modeller. Dette kan gi føreren oppdaterte varsel om farlige situasjoner, ulykker, glatt føre, og kø.

My Audi-appen knytter bilen tett sammen med kundens smarttelefon. Om ønskelig, kan brukeropplevelsen i Q5 Sportback toppes med Audi phone Box og Bang & Olufsen Premium Sound System, med 3D-effekt.

Audi Q5 Sportback blir tilgjengelig med en hel rekke assistentsystemer, inndelt i tre ulike pakker. Et annet teknisk høydepunkt er den prediktive effektivitetsassistenten, som benytter navigasjonsdata og trafikkinformasjon fra kamera til å hjelpe føreren med å tilpasse hastigheten for mest mulig effektiv flyt gjennom trafikken.

Produksjonen av Q5 Sportback er i San José Chipa (Mexico). Lanseringen i Norge vil bli i første halvår av 2021.

Kontakter

Bilder

Om Audi

Audi
Audi
Frysjaveien 31b
0883 Oslo

http://www.audi.no

Slagordet “Forspranget ligger i teknikken“ er en forpliktelse for merket Audi. Når du velger en Audi, velger du samtidig en bil som kan skreddersys dine individuelle behov.

Følg saker fra Audi

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Audi på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Audi

Slik setter Audi en ny produksjonsstandard med e-tron GT8.10.2020 12:05:14 CESTPressemelding

Mot slutten av 2020 starter serieproduksjonen av Audi e-tron GT ved Böllinger Höfe, der også supersportsbilen Audi R8 blir bygget. Audi har utviklet en nyskapende og fleksibel produksjon for begge bilene. Her får du også forklaringen på hvorfor en Audi er uten knirkelyder, har perfekte spalteåpninger – og blir levert med plettfri lakk. Audi har også utviklet en helt egen «e-sound» for merkets neste spydspiss.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom