Sporten du kan glede deg til denne vintersesongen

NRK er vintersportens hjem når Ida Nysæter Rasch og Emil Gukild inviterer inn til årets Vinterstudio for å gi deg de viktigste sportsbegivenhetene gjennom vinteren. VM i nordiske grener, skiskyting og alpint og Julesjakk er noen av sesongens høydepunkter.
Faste programledere i Vinterstudio: Ida Nysæter Rasch og Emil Gukild. FOTO: Ole Kaland, NRK.

NRK Sport gir deg de største sportsøyeblikkene på TV, radio og nett også denne vinteren, med overføringer fra de største idrettsarrangementene i vinter.

De faste programlederne Emil Gukild og Ida Nysæter Rasch skal veksle på å lede Vinterstudio fra Marienlyst i Oslo der de inviterer idrettsstjerner, eksperter og kjendiser inn på besøk i sportshelgene framover.

– Ambisjonen er å lage verdens beste hjem for Vintersport, der vi håper at publikum også vil delta med sine meninger og ønsker. Vi vil lage fyldige sportshelger hvor man lærer, ler, blir oppdatert og engasjert, sier Gukild.

– Det er kanskje særlig viktig å ha noe å samles om i den spesielle tida vi er i nå, det finnes mange ensomme mennesker rundt omkring og det føles skikkelig fint å kunne holde de med selskap, legger Nysæter Rasch til.

Uforutsigbar sportsvinter

Begge tar høyde for at denne vinteren kan bli mer uforutsigbar enn noen gang før, med en pandemi som kan føre til at mange arrangementer blir avlyst eller utsatt. De er likevel sikre på at NRK vil ha et godt tilbud til publikum uansett hvordan sendeskjemaene ser ut til slutt.

– Vi har ganske god erfaring fra før med å kaste oss kjapt rundt, vintersport blir jo ikke alltid som planlagt med vær og vind. Vinterstudio på Marienlyst står støtt samme hva som skulle skje i løpet av vinteren og seerne skal få noe bra å se på uansett, forsikrer programlederne.

NRK har forsterket vinterens ekspertlag denne sesongen med tidligere alpinist Nina Haver-Løseth og nypensjonert langrennsløper Astrid Uhrenholdt Jacobsen.

–Det er gledelig at vi har knyttet til oss Haver-Løseth og Uhrenholdt Jacobsen, to fantastisk dyktige utøvere med lang erfaring fra sporet som kjenner miljø og utøvere godt. Begge er sterke kvinner med faglig tyngde, utstråling og god formidlingsevne, sier NRKs sportsredaktør Egil Sundvor.

– Til sammen skal dette stjernelaget av ekspertkommentatorer, gjester og programledere levere herlig vintersport, helg etter helg hele denne vinteren. Og med mye innetid også framover skal vi i NRK gjøre det vi kan for å skape god stemning og spenning. Det har publikum virkelig fortjent etter en krevende tid med koronapandemi, sier han.

Høydepunkter november-januar

20. – 22. november: Nasjonal åpning på Beitostølen

Nasjonal sesongstart i langrenn og NM i kombinert.

• Programleder: Ida Nysæter Rasch.
  • Eksperter: Fredrik Aukland og Astrid Uhrenholdt Jacobsen.
  • Kommentatorer: Jann Post og Torgeir Bjørn.

27. – 29. november: Verdenscupåpning i langrenn og skiskyting i Finland

Verdenscuprenn i langrenn, hopp og kombinert i Ruka, Finland.

Verdenscuprenn i skiskyting i Kontiolahti, Finland.

11. – 13. desember: VM i skiflyvning i Planica, Slovenia

28. desember – 1. januar: Hoppuka

NRK deler rettighetene med TV 2. NRK sender de første to rennene i Oberstdorf og Garmisch-Partenkirchen, mens TV 2 sender resten.

• Programleder: Andreas Hagen.
  • Ekspert: Anders Jacobsen.
  • Kommentatorer: Christian Nilssen og Johan Remen Evensen.

26. desember – 3. januar: Julesjakk – mestermøte

Det blir ni dager med sjakk i romjula fra det viktigste som skjer i sjakkverdenen akkurat nå, selv om VM i lyn- og hurtigsjakk er utsatt til 2021.

Denne jula dekker NRK andre runde av turneringen «The Champions Chess Tour». Det nye under pandemien er at ingen spillere møtes fysisk, mesterspillerne sitter «hjemme» hos seg selv rundt omkring i hele verden og spiller online.

• Fast team i studio: Ole Rolfsrud, Heidi Røneid og Torstein Bae.
  • Reportere: Carl Andreas Wold og Emil Gukild.
  • Ekspertkommentator: Atle Grønn.

5. januar til 9. januar: Tour de Ski i Italia

NRK sender rennene i Tour de Ski fra tirsdag 5. januar i Toblach fram til avslutningen i Val di Fiemme den 9. januar.

• Programledere: Ida Nysæter Rasch og Harald Thingnes
  • Ekspert: Fredrik Aukland
  • Kommentatorer: Jann Post og Torgeir Bjørn

NRK deler senderettighetene med TV 2, som sender rennene i starten av Tour de Ski.

Høydepunkter januar – mars

Når Tour de Ski er over for denne gang, er det mye å glede seg stort til i 2021.

Det blir en ny runde med Kjendis-VM, en splitter ny treningspodkast fra NRK og hele fem verdensmesterskap.

VM i perioden februar-mars:

• 8. Februar – 21. februar: VM i alpint i Cortina, Italia.
  • 10. februar – 21. februar: VM i skiskyting i Pokljuka, Slovenia.
  • 10. februar – 20. februar: Para-VM på Lillehammer.
  • 19. februar – 28. februar: VM i friski og snøbrett i Zhangjiakou, Kina.
  • 25. februar – 7. mars: VM i nordiske grener i Oberstdorf, Tyskland.

Andre høydepunkt fra NRKs sportsunivers

«Sportsnytt» i NRK TV:

Denne sesongen får vi et nytt tilbud i NRK TV, for dem som vil ha et ekstra supplement til sportsoppdateringene og Vinterstudio.

«Sportsnytt» holder deg oppdatert på det viktigste som har skjedd i sportens verden og vil gå klokken 19.00 i NRK TV fra mandag til fredag. Her vil du både få korte nyheter og litt lengre saker i spennet fra lett underholdning til seriøse nyheter.

Podkast: «Sporten»

Carina Olset og Carl Andreas Wold har til sammen dekket over 400 store og små sportsbegivenheter i inn- og utland. Nå vil de fortelle deg alle de beste innside-historiene – mye om de store øyeblikkene, men også litt om urinprøver og lykketruser – og andre sportshistorier du ikke visste du var nysgjerrig på.

Podkasten har premiere fredag 20. november og publiseres ukentlig i appen NRK Radio.

Idrettsgallaen

Den store feiringen av 20-årsjubileet for Idrettsgallaen er flyttet til 2022 på grunn av pandemien. Idrettsåret markeres likevel med en direktesending på NRK1 den 9. januar. Det blir en sending i mindre format enn den tradisjonelle Idrettsgallaen, men nye og gamle idrettshelter skal like fullt bli hyllet og feiret.

Podkast: Treningskompis

I februar kommer podkasten for deg som ønsker en god treningsøkt i godt selskap. Med «Treningskompis» på øret kan du trene sammen med noen av Norges ypperste idrettsutøvere når de deler sine beste treningstips og favorittøkter med deg.

Kjendis-VM:

Fjorårets første sesong ble en stor seersuksess, og i februar er det duket for sesong 2. Denne gangen tar det helt av når 20 av Norges største kjendiser møter til dyst for å konkurrere i alpint, skiskyting, hopp og langrenn.

Mens du venter på den nye sesongen av den uhøytidelige kjendiskonkurransen, kan du se første sesong i NRK TV.

Der finner du også de siste sesongene av de populære seriene Team Ingebrigtsen og Helt Ramme Sporter.

Eksperter og kommentatorer i Vinterstudio 2020. Fra venstre: Astrid Urenholdt Jacobsen, Emil Hegle Svendsen, Nina Haver-Løseth, Ida Nysæter Rasch og Emil Gukild. FOTO: Ole Kaland, NRK.