#spillnorsk – ny landsdekkende musikkfestival

Denne uken lanseres #spillnorsk – festivalen som fronter norsk musikk og skaper konsertopplevelser over hele landet.

#spillnorsk er komponistenes og tekstforfatternes egen musikkfestival, og er et samarbeid mellom NOPA og Norsk Komponistforening.

Festivalen lanseres for første gang i uke 45 og uke 46 (6.–19. november), og skal bringe konsertopplevelser til hele landet. #spillnorsk viser bredden i norsk musikk, og vil inneholde alt fra fra pop og rock til kunstmusikk. Blant artistene finner du både Mikhael Paskalev, Jonas Alaska og Stein Torleif Bjella.

– Vi startet #spillnorsk, fordi vi vil trekke fram alle de dyktige komponistene, tekstforfattere og utøverne vi har i Norge, sier Ingrid Kindem, styreleder i NOPA.

– Målet er at enda flere skal få oppleve den fantastiske bredden av musikk og sangpoesi som er laget i Norge. Vi vil tilrettelegge for at flere kan spille og oppleve norsk musikk, sier hun.

– Vi vil at #spillnorsk skal vise at det skapes musikk over hele landet, den skapes der folk er, og den skapes ofte av låtskrivere, komponister og musikere i kommunen der DU bor, og ikke langt borte. Vi vil at flere skal bli nysgjerrige på alt som skapes rundt dem og vi vil at de skal ta det i bruk i sitt miljø, sier Jørgen Karlstrøm, styreleder i NKF.

INSPIRASJON FRA DANMARK

#spillnorsk er et samarbeid mellom NOPA og NKF og de utvalgte kommunene. Alta, Risør, Gildeskål og Ål, er de første kommunene som tar del i festivalen.

Festivalen henter inspirasjon fra Spil Dansk Ugen, en dansk festival som samler hele landet.

#SPILLNORSK SKAL:

• spre, utvikle og sette fokus på norsk musikkultur i bredeste forstand
  • forankres i et lokalt, regionalt og nasjonalt samarbeid
  • begeistre og inspirere til å skape og dele norsk musikk
  • dyrke og styrke kvaliteten i norsk musikkliv i et sjangerbredt, historisk, nåtidig og fremtidig perspektiv
  • fremme og sikre mangfoldet i musikklivet og knytte sammen generasjoner
  • involvere alle typer publikum, lyttere og arrangører, og etablere nye arenaer for samarbeid
  • skape grobunn for felleskap gjennom dialog og inkludering med musikk som bindeledd

#spillnorsk lanseres i fire kommuner: Alta, Gildeskål, Risør og Ål. Foto: Helge Brekke

NOPA er en forening for profesjonelle låtskrivere. Vi arbeider hele tiden for å løfte frem norsk musikk på alle språk, både i radio, TV og i strømmetjenestene. Gjennom vårt musikkpolitiske arbeid forbedrer vi arbeidsvilkårene for alle norske opphavere. Akkurat nå er vi 1057 medlemmer, hvorav stadig flere er unge og fremadstormende.

www.nopa.no

facebook.com/nopanorge