Spesialbagasje eller altfor mange påskeegg? Her er Avinors påskevettregler

Påskeutfarten 2023 topper seg fredag 31. mars, når titusenvis av reisende skal på påskeferie innenlands og utenlands. – Selv om vi er et stykke unna 2019-nivåer, ser vi at veldig mange nordmenn skal på reise disse dagene, sier Stine Ramstad Westby, Avinors konserndirektør for Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger lufthavn.
Mange reiser med spesialbagasje i påsken. Foto: Øystein Løwer / Avinor

Norges hovedflyplass, Oslo lufthavn, forventer rundt 86 000 passasjerer gjennom flyplassen denne fredagen alene. Bergen får rundt 21 000, Trondheim 16 000 og Stavanger 12 000.

– Avinor gjør alt vi kan for at ferien skal bli bra allerede fra du kommer til flyplassene våre, men det er også mange ting du selv kan gjøre for å få en enda enklere tur, sier Ramstad Westby.

Hun trekker særlig frem innsjekking og sikkerhetskontroll:

– Det å bruke digitale løsninger, som boardingkort på mobilen, sparer deg for tid, du kan sjekke inn hjemmefra og unngå mulig kø foran manuelle skranker. Printer du ut egne bagasjelapper og leverer selv på bagasjebåndene, går det enda raskere.

– I sikkerhetskontrollen er det viktig å huske å ha flytende væske i en gjennomsiktig pose – totalt er det lov med beholdere på maks 100ml i en 1 liters pose – og å ta ut PC/nettbrett. Det kan også være lurt å putte små gjenstander som mobiltelefon, nøkler eller ørepropper i jakkelommer eller sekk, så slipper du å glemme det igjen i brettet. Det siste ser vi en god del av, tilføyer hun.

Ramstad Westby sier det også er ett triks som stort sett alltid gjør reiser bedre, uansett hvor du reiser fra:

– Senk skuldrene og vær litt ekstra tålmodig. Da blir reisen bedre både for deg selv, medpassasjerer og ansatte.

Avinors påskevettregler på flyplassene:

1. Sjekk inn bagasjen selv

Benytt gjerne selvbetjente løsninger på Flytoget og på lufthavnen og lever inn bagasjen selv ved bag drop. Husk å knytte sammen lange reimer, hemper eller stropper, slik at de ikke kan henge seg fast i bagasjebåndet. Dette gjelder spesielt for sekker og bagger.

Reiser du med barnevogn, ski, sykkel eller golfkøller? Dette er typisk spesialbagasje, og du bør sjekke om du har dette inkludert i billetten eller må kjøpe det, og i god tid før du er på flyplassen.

2. Forbered deg på sikkerhetskontrollen
Ha boardingkortet ditt klart for kontroll. Gyldig boardingkort er enten et boardingkort med strekkode fra innsjekkingsautomat, skranke eller egen utskrift eller et papirløst boardingkort (bankkort/kredittkort/mobiltelefon). Tøm lommer, og legg alle løse gjenstander (nøkler, mynter, mobiltelefoner m.m.) i håndbagasje eller ytterklær før gjennomlysning.

Husk at du ikke kan ta med vann og annen drikke gjennom sikkerhetskontrollen. Har du med en tom drikkeflaske, kan du benytte vannstasjonene i terminalen på Oslo lufthavn.

3. Familiesluse
Reiser du med barn under tolv år, kan hele familien bruke familieslusen som er helt til venstre i sikkerhetskontrollen.

4. Er kjæledyret med på reisen?
Det er mulig å ha med mindre dyr gjennom sikkerhetskontrollen og i kabinen, dersom flyselskapet ditt tillater dette. Sjekk med flyselskapet du reiser med for mer informasjon.

5. Ute i god tid? Slapp av i loungen
OSL Loungen kan benyttes av alle utenlandsreisende for NOK 350,- fra tre timer før avgang. Der kan du nyte et lett måltid, slappe av med en avis eller surfe på internett i en rolig atmosfære. Loungen har også et lukket møterom som kan bookes i resepsjonen.

6. Transfer/mellomlanding

Hvor skal du gå, og må bagasjen din hentes? Dette trenger du å vite om du kommer fra utlandet og skal reise videre innenlands.

7. Hittegods
Har du lagt igjen noe på Flytoget, lufthavnen eller flyet? Ta kontakt med hittegods.

8. Pass
Mange nordmenn har pass som har gått ut eller er i ferd med å gå ut. Sjekk passet ditt i god tid, og book time hos politiet.

9. Påskekrise?
Glemt solkrem eller påskeegg? Du finner det aller meste på flyplassen. Finn butikker og restauranter ved å besøke avinor.no og velge din flyplass.

Mange reiser med spesialbagasje i påsken. Foto: Øystein Løwer / Avinor

Strenge restriksjoner for luftrommet over Sør-Norge25.4.2024 06:46:33 CEST | Pressemelding

Grunnet en teknisk feil hos Oslo Kontrollsentral er det strenge restriksjoner for luftrommet over Sør-Norge. Det forventes vesentlige forsinkelser. Varighet er for øyeblikket ukjent. Vi oppfordrer alle reisende til å forholde seg til den informasjon de får fra sitt flyselskap. Vi beklager ulempene dette medfører. Vi prioriterer enkelte flyvninger, deriblant beredskapsfly. Vi kommer tilbake med mer informasjon.