National Geographic

Spektakulære bilder fra Norge i den nye serien «Hostile Planet»

National Geographic er klar med den storslagne dokumentarserien «Hostile Planet», som har blitt til etter 1800 timer med opptak, fordelt på 1300 dager på jordens fjerneste steder, dypeste hav og høyeste fjell. Gjennom seks episoder på syv kontinenter viser serien med imponerende oppdagelser, hvor nådeløs naturen kan være for planetens dyr. Vi får se hvordan spekkhoggere bruker en helt spesiell taktikk når de jakter sild i Reisafjorden i Troms, og blir med når de mektige kongeørnene sikter seg inn på sitt bytte i Dalen i Telemark. Programleder er den tidligere elitesoldaten og eventyrer Bear Grylls. Første episode har premiere på National Geographic 28. april kl. 22.00.
Hostile Planet - Spekkhoggere på jakt etter sild i Reisafjorden i Troms. (National Geographic)

Den Oscar-vinnende filmfotografen og regissøren Guillermo Navarro («Pan’s Labyrinth») har sammen med den Emmy-vinnende produsenten Tom Hugh-Jones («The Blue Planet 2») og eventyrer Bear Grylls («The Island») skapt en naturserie ut over det usedvanlige. Hostile Planet er en historie om overlevelse på en planet med ekstreme værforhold, i konstant forandring.

Seriens seks episoder tar for seg seks ekstreme klimaer, fra de dypeste hav til de høyeste fjell, på noen av planetens mest avsidesliggende områder. Ved hjelp av innovativ teknologi har man lykkes i å fange øyeblikk som aldri før har blitt vist på tv, som blant annet en polarulvs jakt på en moskusokse.

«Hostile Planet er en filmopplevelse av seks ulike ekstreme miljøer, på tvers av planeten vår. Planetens raske utvikling gjør det stadig vanskeligere for artene å tilpasse seg de fiendtlige miljøene, noe som øker risikoen for overlevelse betraktelig», forteller sereiskaper Guillermo Navarro. «Gjennom vår visuelle fortelling, blir vi vitne til deres overlevelse».

«Hostile Planet føles kanskje som noe fra en annen verden, men er et følelsesladet portrett av vår planet sett gjennom dyrenes øyne, noe som gjør at serien skiller seg fra de andre i denne sjangeren» sier produsent Tom Hugh-Jones.

Serien har tv-premiere 28. april kl. 22.00 på National Geographic. I etterkant kan episoden strømmes på National Geographic+, som er tilgjengelig for kunder hos Get og Viaplay. Serien vil også være tilgjengelig hos Canal Digital og T-We.

Hostile Planet: Havene
Dykk ned under overflaten i jordens mest befolkede områder – verdenshavene – og oppdag de ekstraordinære ekstremer, fra skremmende dybder til stormfulle kyster og overbefolkede rev. Havene er dynamiske områder, hvor dyrene må tilpasse seg konstante forandringer. Se hvordan selene kjemper mot haier, og hvordan skilpaddene setter livet på spill for å formere seg. I denne episoden får vi også se hvordan spekkhoggere bruker en helt spesiell taktikk når de jakter sild i Reisafjorden i Troms.

Premiere søndag 28. april kl. 22.00, tilgjengelig på National Geographic+ 29. april

Hostile Planet: Fjell
Jordens høyeste fjell er hjemstedet for snøleoparder, kongeørner, fjellgeiter, unge hvitkinnhjess og fjellbavianer. Men kun de tøffeste takler det harde været og mangelen på mat og oksygen. Hostile Planet viser dyrenes oppførsel og fanger nye vinkler og historier ved hjelp av banebrytende teknologi. I denne episoden får vi også se når de mektige kongeørnene sikter seg inn på sitt bytte i Dalen i Telemark.

Premiere søndag 5. mai kl. 22.00, tilgjengelig på National Geographic+ 6. mai

Hostile Planet: Gressletter
Gressletter er noen av landområdene med flest forandringer på jorden. Her må dyr tilpasse seg en sesongbestemt syklus av oversvømmelser, hungersnød, frost og brann. Vi viser de ekstraordinære utfordringene som disse dyrene må gjennomgå, og hvordan vår verden i forandring gjør overlevelse enda vanskeligere enn tidligere.

Premiere søndag 12. mai kl. 22.00, tilgjengelig på National Geographic+ 13. mai

Hostile Planet: Jungel
Mye vann, varme og lys utgjør de perfekte forhold for at liv skal trives. Det gjør regnskogene til det landområdet på jorden med flest ulike arter. Men ta ikke feil, det er ikke et paradis. Fra jaguarer til gibboner, kolibrier til orangutanger, møt de utrolige dyrene og finn ut hvorfor kampen for tilværelsen i denne tettpakkede og aggressive verden aldri har vært vanskeligere.

Premiere søndag 19. mai kl. 22.00, tilgjengelig på National Geographic+ 20. mai

Hostile Planet: Ørken
Planetens varmeste miljøer – våre ørkener – blir varmere, større og mer tørre. Likevel overlever fortsatt en rekke bemerkelsesverdige dyr de tøffe forholdene, som blant annet edderkopper, hyener og bittesmå surikater. Følg en dag i deres liv for å forstå hvordan de håndterer solens formidable makt, mens den vokser seg sterkere for hvert minutt.

Premiere søndag 26. mai kl. 22.00, tilgjengelig på National Geographic+ 27. mai

Hostile Planet: Polene
Tre inn i de kjøligste leveområdene på jorden, polene. Her lever blant annet isbjørner, pingviner og polarulver. Dyrene her, har utviklet kropp og atferd tilpasset omgivelsenes fiendtlighet. Men nå som deres verden stadig forandres, settes motstandsdyktigheten på prøve.

Premiere søndag 2. juni kl. 22.00, tilgjengelig på National Geographic+ 3. juni

Ta kontakt dersom du ønsker flere bilder eller videomateriale.

Bilder

Om National Geographic

National Geographic
Karenslyst Allé 2

Smart TV på sitt beste. National Geographic gir deg programmer som vekker interesse og pirrer nysgjerrigheten din, og vi er etterrettelige i alt vi gjør. National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.

Følg pressemeldinger fra National Geographic

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra National Geographic på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra National Geographic