Sparer tid og sprer glede fra julehandelen

Julehandelen er travel og butikkene har ofte lange køer ved kassene. Et tiltak for å redusere køene er å tæppe kortet når man betaler fremfor å bruke PIN-kode og chip. Årsaken er at det går mye raskere, i tillegg til å være billigere for samfunnet. Frem til jul blir dette enda litt viktigere, fordi BankAxept vil donere et bidrag til Stiftelsen Sykehusbarn for hver gang du og jeg tæpper kortet vårt fra BankAxept.
- Kontaktløs betaling sparer samfunnet for tid ved å gjøre køene litt kortere. Denne julen ønsker vi å bruke tiden som spares gjennom hele desember til å spre glede til andre. Stiftelsen Sykehusbarn holder i dag kodekurs, driver musikkterapi og ansiktsmaling for barn som tilbringer mye tid på sykehus. Dette arbeidet synes vi det er viktig å bidra til, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps AS.
Ifølge en undersøkelse om betalingsvaner utført av Norstat på vegne av BankAxept, sier tre av fire at de irriterer seg over å stå i kø. I desembers travle julehandel kan tæpping av betalingskortet bidra til at varehandelen og køene flyter raskere.
Betyr mye for mange
Stiftelsen Sykehusbarn er svært glade for at BankAxept har valgt dem som mottaker av denne julekampanjen.
- Hverdagen for barn på sykehus er ofte lange og krevende preget av medisiner, ubehag og bekymrede foreldre, sier daglig leder Siri Fuskeland Hafsteen i Stiftelsen Sykehusbarna.
Hafsteen sier at givergleden er spesielt stor i desember, og at de som frivillig organisasjon merker at folk åpner lommene lettere. Støtten de får fra BankAxept gjennom julekampanjen gir stiftelsen mulighet til å gjennomføre flere trivselstiltak gjennom hele året, ikke bare i desember.
- Vårt mål er å fylle tiden til disse barna med gode opplevelser fylt med glede smil og latter og gi dem gode minner de vil huske, sier hun.
200.000 tæpper kortet hver dag
I snitt tæpper nordmenn kortet sitt rundt 200.000 ganger hver dag, og i desember håper BankAxept at flere velger å tæppe kortet fremfor å bruke PIN-kode og chip.
- Nordmenn er svært ivrige kortbrukere, og vi vet jo at mange bruker litt ekstra før jul. Men dette initiativet handler ikke om å kjøpe mer, men heller omsette tiden folk sparer gjennom kontaktløs betaling til tid som kan brukes til å spre glede og meningsfulle øyeblikk for barn på norske sykehus, sier Kjærnes.
Totalt er det rundt 4 millioner kontaktløse kort fra BankAxept i markedet nå, og alle nye kort som bankene sender ut nå støtter kontaktløs betaling.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne KjærnesKommunikasjonssjef Vipps
Tel:+47 997 41 263hanne.kjaernes@vipps.noBilder

Om Stø
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
700 000 fikk betalt for maten1.7.2025 16:48:58 CEST | Pressemelding
Mandag opplevde mange betalingsproblemer i matbutikkene. Likevel gikk 700 000 betalinger gjennom ved hjelp av BankAxepts reserveløsning.
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom