Sparer fire milliarder ved å bygge veg og bane sammen mellom Arna-Stanghelle

Det viser arbeidet Vegvesenet og Bane Nor har gjennomført med å detaljplanlegge veg- og jernebaneprosjektet fra Arna til Stanghelle.
– Vi har visst at det er fordeler med å bygge sammen. Gjennom detaljplanleggingen har vi kommet frem til synergien ligger på dette nivået. Fire milliarder er en anselig sum og til sammenligning kostet operabygget i Oslo 4,2 milliarder, sier prosjektleder for planleggingsfasen Gunnar Søderholm i Statens vegvesen.
Innsparingen skjer ved at veg og bane bygges parallelt med felles rømmingssystem, felles tekniske anlegg, felles byggherreorganisasjon og felles kontrakter.
– På denne måten får en helt klart mer for pengene, sier Søderholm.
Prosjektet består for det meste av lange tunneler der ny E16 utgjør ca. 29 kilometer og jernbanen utgjør ca. 28 kilometer.
Beinhardt kostnadsfokus
Megaprosjekt har en totalkostnad på rundt 27 milliarder kroner.
– Det er kontinuerlig krevende avveiinger mellom hvordan vi skal bruke samfunnets midler på en beste mulig måte, samtidig som vi skal etterlate oss en plan og et prosjekt som skal fremstå estetisk og godt planlagt og noe vi alle kan være fornøyde med, sier Søderholm.
Jobber som en organisasjon
Bane NOR og Statens vegvesen har også opprettet en felles byggherreorganisasjon.
– Vi jobber som en organisasjon i dette prosjektet. Slik får vi igjen mer for pengene og slipper to organisasjoner med dobbeltfunksjoner. I tillegg blir vi en organisasjon med sterk kompetanse som lærer av hverandre og som sammen tenker bredt og finner felles løsninger, noe som er en stor fordel, understreker Søderholm.
Det er likevel selve utbyggingen av veg og bane parallelt fra Arna til Helle som gir de største innsparingene.
Felles rømmingssystem og entrepriser
– Når vi bygger veg- og banetunneler sammen slik vi gjør i dette prosjektet, har vi utnyttet det potensialet som ligger der med felles rømmingssystem. I tillegg bygges veg- og banetunnelene i felles entrepriser. Her er det store innsparinger å hente som kan komme andre strekninger til gode.
Fremover er det viktig for prosjektet at de statlige midlene for både veg og bane blir kanalisert direkte til Statens vegvesen som leder prosjektet. Dette skal føre til en slankere byggherreorganisasjon og forenklet administrasjon for prosjektorganisasjonen, og for våre entreprenører og rådgivere.
– Slik vil vi kunne oppnå en optimal gjennomføring av prosjektet, uavhengig av om det er bane- eller vegmidler det er snakk om. Dette vil ha en stor effektiviseringsgevinst og gi sparte kostnader, konkluderer Søderholm.
Nøkkelord
Kontakter
Gunnar SøderholmProsjektleiar for planleggingsprosessen, Fellesprosjektet Arna-StanghelleStatens vegvesen/Divisjon Utbygging
Tel:952 59 709gunnar.soderholm@statens.vegvesen.noBilder

Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Farlige svinger blir tryggere for syklister12.9.2025 14:15:24 CEST | Pressemelding
"Ventebokser” og “sykkelfelt med buffer” er to nye grep som gir syklister bedre plass i trafikken.
Alta-tunneler får bedre lys12.9.2025 13:42:05 CEST | Pressemelding
Mandag 15. september starter arbeidet med å montere bedre lys i fire tunneler på E6 i Alta kommune. Vegen blir stengt i inntil to timer av gangen om natten.
Norges største tunnelprosjekt inviterer til leverandørdag og markedsdialog12.9.2025 12:20:18 CEST | Pressemelding
Fellesprosjektet Arna–Stanghelle inviterer leverandører, entreprenører og samarbeidspartnere til leverandørdag og markedsdialog 21.–22. oktober i Bergen.
Målet er fortsatt byggestart i Rødsliane i høst12.9.2025 11:28:50 CEST | Pressemelding
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, sier rassikringsprosjektet fra Lovraeidet til Rødsliane på rv. 13 skal gjennomføres.
Tester gjenbruksmasser i asfalt11.9.2025 12:17:42 CEST | Pressemelding
På en 430 meter lang strekning av E39 i Trøndelag tester Statens vegvesen en asfalttype der over 60 prosent av steinmassene er resirkulerte gravemasser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom