Statens vegvesen

Sparer 12,5 millioner med å «bygge» vegen to ganger

Del
Først bygde Statens vegvesen en digital 3D-modell av ny E39 Leirvika-Rendalen. Nå bruker entreprenøren 3D modellen i anleggsarbeidet med den 4,8 kilometer lange strekningen. Det har gjort jobben mer effektiv, og rimeligere.
3D modellen av ny E39 Leirvika-Rendalen gjør at Statens vegvesen sparer inn til 12,5 millioner kroner. entreprenøren. Foto: Line Søreng/Statens vegvesen
3D modellen av ny E39 Leirvika-Rendalen gjør at Statens vegvesen sparer inn til 12,5 millioner kroner. entreprenøren. Foto: Line Søreng/Statens vegvesen

 – Verktøyet gjør at vi har oppdaget og fjernet flere store og små feil i 3D modellen av den nye vegen. Dette er mangler det ville blitt kostbart og utbedre i anleggsarbeidet. Det kan gjøre vegprosjektet inn til 12,5 millioner kroner rimeligere, sier prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen, E39 Leirvika-Rendalen.

Statens vegvesen har brukt 3D-modeller i planlegging av nye veger siden 2012. Nå er disse modellene tatt videre med at det legges inn informasjon om elementene i modellen. Det gjør 3D modellene til et supereffektivt verktøy ute i vegprosjektet og i møter mellom Vegvesen og entreprenøren Bertelsen & Garpestad.

Nøkkelen ligger i å oppdage og utbedre feil i den tredimensjonale modellen, før entreprenøren starter byggearbeidet. Slik unngår Vegvesenet tidkrevende og til dels kostbare krav om ekstra betaling for endringer under bygging.

Papirløst

Den digitale 3D modellen gir en helt annen forståelse av byggeprosjektet enn tradisjonelle planskisser og tegninger.

- 3D modellen er et svært effektivt verktøy som gjør det lettere å avdekke og korrigere feil i modellen. Det gjelder særlig i overgang mellom veg og bru hvor det er mange tekniske installasjoner som skal samkjøres, sier Innerdal.

3D modellene gjør også møter med eksterne interessenter og grunneiere enklere da det er lettere å vise hvordan vegen vil se ut etter at byggingen er fullført

Mer å hente i byprosjekt

Innerdal mener gevinsten vil være større i et mer komplekst vegprosjekt i tettbygde strøk og byområder.

- Vi bygger ny veg ute på bygda mellom Leirvika og Rendalen. Det er mer krevende å ha oversikt over alt som ligger skjult i bakken i byområder, og planlegge hvor installasjonene i nye veger skal plasseres. Der kan de nye 3D modellene spare opp mot 10 prosent av prosjektkostnaden. I vårt prosjekt ser vi for oss en innsparing på inn til fem prosent, sier Innerdal.

- Enklere samarbeid

Prosjektleder Øystein Fosse i Bertelsen & Garpestad, sier samarbeidet med Vegvesenet blir enklere og mer effektivt med bruk av 3D-modellen.

- Det blir lettere å få oversikt når vi kan studere vegmodellen fra ulike vinkler. Slik kan vi ta avklaringer om for eksempel plassering av et rør. Skal røret legges sånn eller sånn, sier Fosse.

Nesten feilfritt

Fire måneder etter byggestart er entreprenøren ferdig med 20 prosent av vegprosjektet med kun 13 endringer og syv tekniske avklaringer.  Det er lite i forhold til tradisjonelle vegprosjekter. Innerdal mener det raskt kunne vært dobbelt så mange feil uten 3D modellen. Entreprenøren jobber raskere enn planlagt.

Vegvesenet skal bruke den nye 3D modellen i arbeidet med resten av den 26 kilometer lange europaveg strekningen mellom Betna og Stormyra. Etter planen skal den nye trafikksikre vegen med bedre framkommelighet åpne i 2024. Prisen er beregnet til 2,1 milliarder kroner.

Kontakter

Odd Helge InnerdalProsjektlederStatens vegv

Tel:4738199

Bilder

3D modellen av ny E39 Leirvika-Rendalen gjør at Statens vegvesen sparer inn til 12,5 millioner kroner. entreprenøren. Foto: Line Søreng/Statens vegvesen
3D modellen av ny E39 Leirvika-Rendalen gjør at Statens vegvesen sparer inn til 12,5 millioner kroner. entreprenøren. Foto: Line Søreng/Statens vegvesen
Last ned bilde
Prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen ligger foran skjema i arbeidet med ny E39 Leirvika-Rendalen.
Prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen ligger foran skjema i arbeidet med ny E39 Leirvika-Rendalen.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen
Statens vegvesen
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer

22 07 30 00http://www.vegvesen.no

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye