Sparer 12,5 millioner med å «bygge» vegen to ganger
Først bygde Statens vegvesen en digital 3D-modell av ny E39 Leirvika-Rendalen. Nå bruker entreprenøren 3D modellen i anleggsarbeidet med den 4,8 kilometer lange strekningen. Det har gjort jobben mer effektiv, og rimeligere.

– Verktøyet gjør at vi har oppdaget og fjernet flere store og små feil i 3D modellen av den nye vegen. Dette er mangler det ville blitt kostbart og utbedre i anleggsarbeidet. Det kan gjøre vegprosjektet inn til 12,5 millioner kroner rimeligere, sier prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen, E39 Leirvika-Rendalen.
Statens vegvesen har brukt 3D-modeller i planlegging av nye veger siden 2012. Nå er disse modellene tatt videre med at det legges inn informasjon om elementene i modellen. Det gjør 3D modellene til et supereffektivt verktøy ute i vegprosjektet og i møter mellom Vegvesen og entreprenøren Bertelsen & Garpestad.
Nøkkelen ligger i å oppdage og utbedre feil i den tredimensjonale modellen, før entreprenøren starter byggearbeidet. Slik unngår Vegvesenet tidkrevende og til dels kostbare krav om ekstra betaling for endringer under bygging.
Papirløst
Den digitale 3D modellen gir en helt annen forståelse av byggeprosjektet enn tradisjonelle planskisser og tegninger.
- 3D modellen er et svært effektivt verktøy som gjør det lettere å avdekke og korrigere feil i modellen. Det gjelder særlig i overgang mellom veg og bru hvor det er mange tekniske installasjoner som skal samkjøres, sier Innerdal.
3D modellene gjør også møter med eksterne interessenter og grunneiere enklere da det er lettere å vise hvordan vegen vil se ut etter at byggingen er fullført
Mer å hente i byprosjekt
Innerdal mener gevinsten vil være større i et mer komplekst vegprosjekt i tettbygde strøk og byområder.
- Vi bygger ny veg ute på bygda mellom Leirvika og Rendalen. Det er mer krevende å ha oversikt over alt som ligger skjult i bakken i byområder, og planlegge hvor installasjonene i nye veger skal plasseres. Der kan de nye 3D modellene spare opp mot 10 prosent av prosjektkostnaden. I vårt prosjekt ser vi for oss en innsparing på inn til fem prosent, sier Innerdal.
- Enklere samarbeid
Prosjektleder Øystein Fosse i Bertelsen & Garpestad, sier samarbeidet med Vegvesenet blir enklere og mer effektivt med bruk av 3D-modellen.
- Det blir lettere å få oversikt når vi kan studere vegmodellen fra ulike vinkler. Slik kan vi ta avklaringer om for eksempel plassering av et rør. Skal røret legges sånn eller sånn, sier Fosse.
Nesten feilfritt
Fire måneder etter byggestart er entreprenøren ferdig med 20 prosent av vegprosjektet med kun 13 endringer og syv tekniske avklaringer. Det er lite i forhold til tradisjonelle vegprosjekter. Innerdal mener det raskt kunne vært dobbelt så mange feil uten 3D modellen. Entreprenøren jobber raskere enn planlagt.
Vegvesenet skal bruke den nye 3D modellen i arbeidet med resten av den 26 kilometer lange europaveg strekningen mellom Betna og Stormyra. Etter planen skal den nye trafikksikre vegen med bedre framkommelighet åpne i 2024. Prisen er beregnet til 2,1 milliarder kroner.
Kontakter
Odd Helge InnerdalProsjektlederStatens vegv
Tel:4738199Bilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg saker fra Statens vegvesen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Statens vegvesen
Statens vegvesen varsler søksmål mot Tecsidel23.4.2021 12:58:26 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har sendt varsel om søksmål til Tecsidel etter bompengeforsinkelsene i Ryfast-sambandet. Vegvesenet krever det spanske selskapet for 3,8 millioner kroner.
Hovudgata i Sogndal blir tryggare for mjuke trafikantar23.4.2021 12:37:51 CEST | Pressemelding
Gravensteinsgata på riksveg 5 får gang- og sykkelveg, i tillegg til ei ny rundkøyring.
Rapport om naturmangfald er no klar23.4.2021 10:00:50 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har fått kartlagt naturmangfaldet i planområdet for E39 Stord-Os (Hordfast). Rapporten frå Asplan Viak supplerer naturkartegginga frå kommunedelplanen frå 2015.
Mesta skal drifte 30 000 veglys på riksvegene i Stor-Oslo20.4.2021 14:31:53 CEST | Pressemelding
De neste seks årene skal Mesta as drifte og vedlikeholde veglysene på riksvegene i og rundt Oslo.
Prosjekt Gartnerløkka ønsker å være en fossilfri anleggsplass20.4.2021 12:00:00 CEST | Pressemelding
E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen er en av fire anleggsplasser hvor Statens vegvesen vil stille krav til entreprenøren om fossilfrie anleggsmaskiner.
Nye bølgemålingar i Bjørnafjorden20.4.2021 10:56:49 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har valt Fugro Norway AS til å utføre bølgemålingar i Bjørnafjorden. Målingane startar i august 2021.
E39 Svegatjørn - Rådal: Vegarbeid i Nordåsvegen fra i morgen19.4.2021 11:11:14 CEST | Pressemelding
I forbindelse med ny E39 Svegatjørn – Rådal skal det utføres omfattende arbeider i Nordåsvegen fra rundkjøringen ved Søråsbrua og til krysset ned mot Nordåsdalen fra tirsdag 20. april.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom