Sparer 12,5 millioner med å «bygge» vegen to ganger
– Verktøyet gjør at vi har oppdaget og fjernet flere store og små feil i 3D modellen av den nye vegen. Dette er mangler det ville blitt kostbart og utbedre i anleggsarbeidet. Det kan gjøre vegprosjektet inn til 12,5 millioner kroner rimeligere, sier prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen, E39 Leirvika-Rendalen.
Statens vegvesen har brukt 3D-modeller i planlegging av nye veger siden 2012. Nå er disse modellene tatt videre med at det legges inn informasjon om elementene i modellen. Det gjør 3D modellene til et supereffektivt verktøy ute i vegprosjektet og i møter mellom Vegvesen og entreprenøren Bertelsen & Garpestad.
Nøkkelen ligger i å oppdage og utbedre feil i den tredimensjonale modellen, før entreprenøren starter byggearbeidet. Slik unngår Vegvesenet tidkrevende og til dels kostbare krav om ekstra betaling for endringer under bygging.
Papirløst
Den digitale 3D modellen gir en helt annen forståelse av byggeprosjektet enn tradisjonelle planskisser og tegninger.
- 3D modellen er et svært effektivt verktøy som gjør det lettere å avdekke og korrigere feil i modellen. Det gjelder særlig i overgang mellom veg og bru hvor det er mange tekniske installasjoner som skal samkjøres, sier Innerdal.
3D modellene gjør også møter med eksterne interessenter og grunneiere enklere da det er lettere å vise hvordan vegen vil se ut etter at byggingen er fullført
Mer å hente i byprosjekt
Innerdal mener gevinsten vil være større i et mer komplekst vegprosjekt i tettbygde strøk og byområder.
- Vi bygger ny veg ute på bygda mellom Leirvika og Rendalen. Det er mer krevende å ha oversikt over alt som ligger skjult i bakken i byområder, og planlegge hvor installasjonene i nye veger skal plasseres. Der kan de nye 3D modellene spare opp mot 10 prosent av prosjektkostnaden. I vårt prosjekt ser vi for oss en innsparing på inn til fem prosent, sier Innerdal.
- Enklere samarbeid
Prosjektleder Øystein Fosse i Bertelsen & Garpestad, sier samarbeidet med Vegvesenet blir enklere og mer effektivt med bruk av 3D-modellen.
- Det blir lettere å få oversikt når vi kan studere vegmodellen fra ulike vinkler. Slik kan vi ta avklaringer om for eksempel plassering av et rør. Skal røret legges sånn eller sånn, sier Fosse.
Nesten feilfritt
Fire måneder etter byggestart er entreprenøren ferdig med 20 prosent av vegprosjektet med kun 13 endringer og syv tekniske avklaringer. Det er lite i forhold til tradisjonelle vegprosjekter. Innerdal mener det raskt kunne vært dobbelt så mange feil uten 3D modellen. Entreprenøren jobber raskere enn planlagt.
Vegvesenet skal bruke den nye 3D modellen i arbeidet med resten av den 26 kilometer lange europaveg strekningen mellom Betna og Stormyra. Etter planen skal den nye trafikksikre vegen med bedre framkommelighet åpne i 2024. Prisen er beregnet til 2,1 milliarder kroner.
Kontakter
Odd Helge InnerdalProsjektlederStatens vegv
Tel:4738199Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Vegvesenet åpnet park det smaker fugl av langs rv.4 på Hadeland2.7.2024 13:24:32 CEST | Pressemelding
Tirsdag åpnet vegdirektøren fuglepark ved rv.4 på Hadeland. Det har hun aldri gjort før.
Over en kvart million tunge kjøretøy kontrollert2.7.2024 10:00:37 CEST | Pressemelding
Hver dag, 24 timer i døgnet, kan tungbilsjåfører forvente å møte Statens vegvesens kontrollører. Så langt i år har over 300 000 kjøretøy blitt sjekket på kontrollstasjonene, og 50 000 av disse har blitt valgt ut for en mer omfattende kontroll.
13 døde i trafikken i juni – over halvparten er MC-ulykker1.7.2024 06:30:00 CEST | Pressemelding
I løpet av årets seks første måneder omkom 51 personer i trafikken. Det er fem flere enn i fjor, da 46 omkom første halvår. 13 mistet livet på veiene i juni, som er en mer enn i samme måned i fjor. Syv av disse døde i MC- ulykker.
Tunnelene på Ring 1 stenger kl. 05 natt til 1. juli29.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nå starter tunneloppgradering på Ring 1 mellom Oslo Spektrum og St. Olavsgate.
E6 i Namsskogan stenges fire timer natt til mandag 1. juli28.6.2024 15:17:44 CEST | Pressemelding
I forbindelse med bergingsarbeid ved Tunnsjøelvbrua, sør for Trones, stenges E6 i tidsrommet 00:00 til 04.00 mandag 1. juli. Det blir skiltet omkjøring for lette kjøretøy. Tungtransport må vente.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom