SpareBank 1 SMN : Økt optimisme i økonomien, solid vekst og sterkt resultat

SpareBank 1 SMN har fått flere kunder, bedre lønnsomhet og lavere tap i andre kvartal. Resultatet ble i andre kvartal 942 millioner kroner før skatt, akkumulert 1.836 for første halvår. Banken er mer solid enn noen gang, og nå øremerkes 100 millioner kroner i samfunnsutbytte til gjenåpningen av Midt-Norge.

Etter et svært godt resultat i første kvartal fortsetter trenden dette kvartalet, godt hjulpet av økt optimisme blant folk og bedrifter i Midt-Norge. Tapene er redusert til 39 millioner kroner, fra 170 millioner kroner i samme kvartal i fjor. SpareBank 1 SMN har nå en solid vekst innenfor alle forretningsområder.

- Vi har hatt is i magen og trodd på folk og bedrifter i regionen gjennom hele pandemien, og opplever nå at vi får igjen i form av enda sterkere kundelojalitet og at flere velger oss. Betydelig vekst i både utlån og innskudd er den beste attesten vi kan få fra kundene, sier konsernsjef Jan-Frode Janson.

Rustet for videre vekst
Det har vært god vekst i utlån og innskudd. Samlede utlån økte med 7,9 prosent og innskuddene med 16,8 prosent de siste 12 månedene. Driftskostnadene er redusert til 735 millioner kroner for kvartalet, og banken fikk avkastning på egenkapitalen på 14,3 prosent. Med en ren kjernekapitaldekning på 18,3 prosent er banken svært robust.

En stor andel av befolkningen har nå fått første vaksinedose, og usikkerheten i økonomien avtar gradvis i takt med at de myndighetspålagte restriksjonene avvikles. NHO anslår lavere arbeidsledighet og vekst i økonomien de kommende kvartalene, og forventer at økonomien er tilbake på samme nivå som før pandemien allerede i tredje kvartal.

- Selv om det fortsatt er noe risiko i økonomien forventer vi en sterk økonomisk vekst fremover. SpareBank 1 SMN har sterke resultater og er mer solid enn noen gang, så vi har gode forutsetninger for å være med på veksten og litt til. Vi har ambisjoner om å vokse mer enn konkurrentene i Midt-Norge og ytterligere befeste vår posisjon som finanshus nummer én, sier Janson.

100 millioner til gjenåpning av Midt-Norge
Gode resultater i SpareBank 1 SMN kommer også eierne til gode. Den største enkeltstående eieren er samfunnet, som eier i underkant av 40 prosent av banken. Alle som bor i Midt-Norge får derfor ta del i utdelingen av overskuddet i form av samfunnsutbytte.

Nå øremerkes 100 millioner kroner av dette til gjenåpningen av Midt-Norge.

- Da samfunnet stengte ned var det en selvfølge for oss å stille opp. Vi satte derfor av 100 millioner til koronadugnad for å støtte frivilligheten gjennom et krevende år da Norge stengte ned i fjor. Da kjennes det helt riktig ut å også være en pådriver for gjenåpningen som endelig nærmer seg. Etter en lang periode med lite aktivitet, publikumsbegrensninger, nedgang i medlemsmasse og utfordringer med rekruttering av både utøvere og trenere vil vi bidra til å få hjulene i gang igjen. Endelig skal vi tilbake på tribuner og forestillinger, heie og klappe for gode prestasjoner, sier konsernsjef Jan-Frode Janson.

Nøkkeltall andre kvartal 2021:

(Tall for hele konsernet. Tall i parentes gjelder tilsvarende periode i fjor hvis ikke annet er presisert)

• Resultat før skatt: 942 mill. kr (840 mill.)
  • Resultat: 755 mill. kr (719 mill.)
  • Avkastning på egenkapital: 14,3 % (15,1 %)
  • Ren kjernekapitaldekning: 18,3 % (17,2 %)
  • Vekst i utlån: 2,0 % (2,5 %)
  • Vekst i innskudd: 7,6 % (7,0 %)
  • Utlån til personkunder: 2,2 % (2,4 %)
  • Utlån til næringslivskunder: 1,5 % (2,7 %)
  • Innskudd fra personkunder: 6,9 % (10,2 %)
  • Innskudd fra næringslivskunder: 8,0 % (4,6 %)
  • Netto resultat eierinteresser: 212 mill. kr (177 mill.)
  • Netto resultat finansielle instrumenter: 59 mill. kr (271 mill.)
  • Tap på utlån og garantier: 39 mill. kr (170 mill.)
  • Resultat per egenkapitalbevis: 3,51 kr (3,27)
  • Bokført verdi per egenkapitalbevis: 100,18 kr (90,37)

Kontakt:
Finansdirektør Kjell Fordal, tlf. +47 905 41 672
Konserndirektør Rolf Jarle Brøske, tlf. +47 911 12 475

Vedlegg

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire

Another important step for dLab and Dala Energi28.9.2021 09:00:00 CEST | Press release

We are happy to announce that our journey with Dala Energi takes yet another important step! The product dAnalyzer Lite from cleantech company Dlaboratory Sweden AB (dLab), are being integrated to one more station, Lindan. Dala Energi's business concept is to offer solutions in energy and digital communication that help people and companies live and develop in our countryside in an easy, efficient, and sustainable way and dLab is happy to support Dala Energi in realizing their mission. dLab’s dInsight Analytics Platform provides a decision support system including a broad set of features and services. One of these features is dAnalyzer, collecting grid data from its minimal hardware, completely independent of age and make, including high-resolution sensors. The data is analyzed and put into meaningful context through a web-based interface; thereby enabling proactive fault detection as well as proactive maintenance. In modern substations equipped with digital protection relays including

DNO Updates North Sea Drilling28.9.2021 08:27:36 CEST | Press release

Oslo, 28 September 2021 – DNO ASA, the Norwegian oil and gas operator, today reported an oil discovery on the Gomez prospect in its operated PL006C license offshore Norway. The exploration well encountered hydrocarbons in the primary target in the Våle Formation of Paleocene Age. The reservoir is a 23 meters thick, homogeneous sandstone of poor to moderate quality. A small amount of oil was recovered during logging. The oil/water contact was not encountered. Based on preliminary assessments, there is uncertainty whether the reservoir can be commercially produced and no estimate of recoverable volumes has been established at this stage. DNO holds a 65 percent interest in the PL006C license and together with its partner Aker BP (35 percent) will study the extensive data collected during the operation before deciding next steps. In a separate announcement, Equinor as operator of license PL159B (DNO 32 percent) has reported that the recently completed Black Vulture exploration well did not

Statkraft sells Andershaw Wind Farm and retains long-term management role28.9.2021 08:10:13 CEST | Press release

- Greencoat UK Wind PLC has purchased 100% of Statkraft’s ownership in Andershaw Wind Farm - Statkraft to retain long-term operations and maintenance as well as asset management - The two companies have also signed an extension of the existing PPA agreement (UK and Norway, 28 Sept 2021) Statkraft, Europe’s largest generator of renewable energy, has today announced the sale of Andershaw Wind Farm in Scotland, to Greencoat UK Wind PLC for a purchase price of £121m (including cash and working capital). Statkraft, who together with Catamount Energy*, began joint development of the project in 2006 and operation in 2017, will maintain day-to-day operation and maintenance, as well as asset management responsibilities until 2037. The company has also negotiated an extension of its existing long-term market access power purchase agreement. * Andershaw Wind Farm (36 MW installed capacity), south of Glasgow, produces enough energy to meet the annual needs of about 26,000 homes. Eivind Torblaa, Vi

Statkraft selger Andershaw Wind Farm i Skottland og fortsetter å drifte vindparken28.9.2021 08:10:13 CEST | Pressemelding

- Greencoat UK Wind PLC har kjøpt hele Andershaw Wind Farm fra Statkraft - Statkraft vil levere alle drifts- og vedlikeholdstjenester for vindparken til Greencoat UK Wind - Partene har også forlenget en eksisterende kraftkjøpsavtale (Oslo/London, 28. september 2021) Statkraft, Europas største produsent av fornybar energi, har solgt Andershaw Wind Farm i Skottland til Greencoat UK Wind PLC for 121 millioner pund, inkludert kontanter og arbeidskapital. Statkraft startet utviklingen av prosjektet i 2006 og vindparken ble satt i drift i 2017. I forbindelse med salget er det avtalt at Statkraft skal fortsette å drifte anlegget, samt levere alle vedlikeholds- og eieroppfølgingstjenester til Greencoat fram til 2037. En forlengelse av den eksisterende kraftkjøpsavtalen er også avtalt. Vindparken som ligger sør for Glasgow har elleve turbiner, en samlet installert effekt på 36 MW og produserer nok fornybar energi til å dekke forbruket i rundt 26.000 britiske husstander. Eivind Torblaa, Vice Pre

Teledyne to showcase comprehensive portfolio of industrial and scientific imaging technology at Vision 202128.9.2021 08:00:00 CEST | Press release

MUNICH, Germany, Sept. 28, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Teledyne, a part of Teledyne Technologies [NYSE: TDY], and a global leader in machine vision technology, will exhibit their newest technologies at Vision 2021 taking place October 5-7, 2021 in Stuttgart, Germany. Teledyne will display the world’s most comprehensive, vertically integrated portfolio of industrial and scientific imaging technology including the latest from newly acquired Teledyne FLIR. Visit the Teledyne booth and explore the unmatched capabilities and products from Teledyne’s DALSA, e2v, FLIR, and Lumenera business units. Your one source for unlimited vision will be on display at Stand 8 B10. Teledyne will participate in the Industrial Vision Days with keynote and technology presentations taking place Wednesday, October 6, 2021: At 9:20 AM join Teledyne DALSA’s Matthias Sonder delivering his presentation entitled “Clarity at High Speed” At 4:20 PM be sure to attend Teledyne e2v’s Sergio Morillas speaking about “Highly r

Ahold Delhaize share buyback update28.9.2021 08:00:00 CEST | Press release

Zaandam, the Netherlands, September 28, 2021 – Ahold Delhaize has repurchased 606,980 of Ahold Delhaize common shares in the period from September 20, 2021 up to and including September 24, 2021. The shares were repurchased at an average price of €28.55 per share for a total consideration of €17.3 million. These repurchases were made as part of the €1 billion share buyback program announced on November 4, 2020. The total number of shares repurchased under this program to date is 28,367,721 common shares for a total consideration of € 690.4 million. Download the share buyback transactions excel sheet for detailed individual transaction information from https://www.aholddelhaize.com/en/investors/share-buyback-programs/2021/ This press release is issued in connection with the disclosure and reporting obligation set out in Article 2(2) of the EU Regulation that contains technical standards for buyback programs.

ASM INTERNATIONAL HOSTS INVESTOR DAY, UPDATES Q3 2021 GUIDANCE28.9.2021 07:45:00 CEST | Press release

Almere, The Netherlands September 28, 2021, 7:45 a.m. CET ASM International N.V. (Euronext Amsterdam: ASM) today hosts its 2021 Investor Day. ASM today also announces that the order intake in Q3 2021 is expected to exceed previous guidance. ASM holds today its Investor Day. During this event ASM’s management will provide an update on the company’s strategy, how we are going to create value and drive growth through innovation Highlights include: Targeting revenue of €2.8-€3.4 billion by 2025 (2020-2025 CAGR of 16%-21%), gross margins of 46%-50% in 2021-2025, and operating margins of 26%-31% in 2021-2025;Targeting Net Zero emissions by 2035 and 100% renewable electricity by 2024;1Single-wafer ALD market expected to increase from $1.5 billion in 2020 to $3.1-3.7 billion by 2025;Further capacity expansion of our new manufacturing facility to be production ready by early 2023. “I’m very excited to share the strong prospects for our company during our first Investor Day,” said Benjamin Loh,