SpareBank 1 Østlandet justerer utlåns- og innskuddsrentene

SpareBank 1 Østlandet øker utlåns- og innskuddsrentene med inntil 0,25 prosentpoeng. Samtidig justerer banken ned rentene på Grønt boliglån til 1,59 prosent. - Bankens beste boliglånsrente går til kunder som velger energivennlige løsninger, sier Kari Elise Gisnås, konserndirektør for personmarked i SpareBank 1 Østlandet.

Norsk økonomi og det historisk lave rentenivået skal tilbake til normalnivået vi hadde før koronapandemien inntraff. Derfor har Norges Bank økt styringsrenten og varsler flere renteøkninger framover.

-Økt styringsrente bidrar til økte innlånskostnader for banken. Dette er bakgrunnen for at vi nå øker utlåns- og innskuddsrentene med inntil 0,25 prosentpoeng, sier Gisnås.

Øke andelen grønne boliglån
-At vi gjør et unntak for Grønt boliglån og reduserer renta nettopp på dette lånet, skyldes at vi ønsker å øke andelen energismarte boliger og bidra til energiøkonomisering. Vi håper dette blir en gulrot og et signal om at dette er viktig når en investerer i bolig, sier hun.

Sparing og redusert forbruk
- Under pandemien har vi sett at våre kunder har satt mer penger til side og valgt flere ulike spareformer. Dette er en god utvikling både for kundene og for samfunnet. Økt sparing gir redusert forbruk og lavere klimaavtrykk. Nå som rentene skal stige, og strøm- og drivstoffprisene skal øke, er det smart å ha penger i bakhånd. Bankens beste innskuddsrente går til ungdom som sparer til egen bolig, BSU, og blir 3,05 prosent.

Også bedriftene får økte renter
Også bedriftene må forberede seg på at renta skal øke framover. Både utlåns- og innskuddsrentene i bedriftsmarkedet øker med inntil 0,25 prosentpoeng.

Gjennomføring:

• Rentene for nye lån endres med virkning fra fredag 1. okt.
  • Rentene for innskudd og eksisterende lån endres fra og med 20. okt for bedriftskunder og 17. nov. for privatkunder.
  • Kunder blir om kort tid varslet om den kommende renteendringen i sin valgte kanal.
  • Ny prisliste vil bli publisert på bankens hjemmeside www.sb1ostlandet.no om kort tid.

Kari Elise Gisnås - Konserndirektør personmarked