Spår tidenes bulkefest 16. mai

I år skal det handles til både 17. mai og langhelg samtidig. Det gir risiko for mange bilsmeller på “den lille bulkedagen”.
Fremtind frykter mange bulkeskader på årets 16. mai. Foto: Fremtind.

Stress og uoppmerksomhet er en gjenganger på typiske utfarts- og handledager. Det merker forsikringsbransjen på skadetallene hvert eneste år.

– 16. mai er den store handledagen før nasjonaldagen. Da har vi en tendens til å stresse mer enn normalt. Vi registrerer nær 40 prosent flere bilsmeller spesielt i forbindelse med rygging, påkjøring bakfra og på parkerte biler enn ellers i mai, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Spådde comeback i fjor – frykter enda flere skader i år

I fjor spådde Fremtind et “comeback” for den lille bulkedagen på 16. mai. Det viste seg å stemme – da ble det registrert 218 bulkeskader 16. mai, mot snitt på 160 skader per dag i mai.

I år kommer både nasjonaldagen og Kristi himmelfartsdag etter hverandre, og det tror Fremtind vil føre til enda mer aktivitet enn tidligere på 16. mai. Skadeforebyggeren har noen klare råd til deg som må ut og kjøre:

– Ta deg god tid, la mobilen ligge når du kjører og ta det pent i parkeringshus. Stress og uoppmerksomhet fører til mange skader som kunne vært unngått, sier Hofstad-Nielsen.

Lurer du forresten på når “Den store bulkedagen” er? Tradisjonelt er det 22. desember, og noen ganger den 21. - litt avhengig av hvilken dag julaften faller på.

Skadeforebyggerens beste tips til en bulkefri 16. mai

• Ta deg god tid når du skal parkere og rygg alltid inn på parkeringen, ikke ut. Er du bekymret for parkeringshus – parker utenfor om det er mulig.
  • Ikke stol blindt på alle funksjonene i bilen, som for eksempel ryggekamera. Bilens bevegelser er kun sjåførens ansvar.
  • Om du ikke har mobilstativ, la mobilen ligge mens du kjører. Har bilen Bluetooth, bør du koble til denne før du starter å kjøre.
  • Gjør deg ferdig med tasting før du kjører. Ikke snap, skriv SMS eller plott inn adressen på GPS mens du kjører.
  • Nyere biler og spesielt mange elbiler har god akselerasjon. Ta det pent ut av kryss, ut av rundkjøringer og når du skal «flette» i kø, inn og ut av kollektivfelt eller på motorveien.

Fremtind frykter mange bulkeskader på årets 16. mai. Foto: Fremtind.
Stress og uoppmerksomhet fører til mange skader som kunne vært unngått. Foto: Fremtind.