Spår ny rekord for bilsalg i 2022

En stor undersøkelse blant forbrukere på Østlandet viser at det kan bli ny rekord i bilsalget i 2022, for andre året på rad. Undersøkelsen viser at hver fjerde husstand planlegger å kjøpe ny bil i år, og andelen som vil ha elbil fortsetter å øke.

– Hele 15 prosent planlegger å kjøpe ny elbil i år. Til sammenligning planlegger sju prosent av husholdningene å kjøpe en bensin- eller dieselbil, mens tre prosent vil kjøpe en hybridbil. Det er en liten nedgang for bensin- og dieselbil og en videre oppgang for elbil sammenlignet med for et år siden, sier Heidi Jakobsen, ansvarlig for privatmarkedet i SpareBank 1 Finans Østlandet som blant annet finansierer bilkjøp gjennom lån og leasing.

Det ble kjøpt 176 000 nye personbiler i Norge i fjor, og det slo den gamle rekorden fra jappetida i 1986. Nye elbiler stod for hele 65 prosent av kjøpene. Tar vi med ladbare hybrider var andelen hele 86 prosent.

I tillegg ble det kjøpt 528 000 bruktbiler, som også var høyere enn den gamle rekorden fra 2020.

Forventer nye salgsrekorder

På 1980-tallet ble det høye bilsalget under jappetida etterfulgt av en nedtur over flere år. SpareBank 1 Finans Østlandet frykter ingen nedtur denne gangen, men tror heller på nye salgsrekorder.

– Vår undersøkelse viser en vekst i forbrukernes planer om å kjøpe ny bil sammenlignet med for et år siden. Bilimportørene har også en rekordhøy ordrereserve fra i fjor, som forhåpentligvis kommer til levering i år. I tillegg er det lansert nye elbilmodeller som antas å bli storselgere i 2022, og flere er på trappene, sier Jakobsen.

Hun forteller at den internasjonale mangelen på databrikker er et usikkerhetsmoment som vil bidra til å begrense tilførselen av nye biler til Norge.

- Likevel tror vi dette vil påvirke produksjonen i et noe mindre omfang enn i fjor. Alt i alt tror vi derfor på nye salgsrekorder for både nye og brukte biler i år, sier Jakobsen.

Mulig momsøkning kan øke nybilsalget

Som en del av Hurdalsplattformen til den nye Ap- og Sp-regjeringen er det foreslått å innføre moms på elbiler over 600 000 kroner. Det kan bli aktuelt at dette innføres fra og med 2023, og det kan bidra til å øke salget av de dyrere elbilene i inneværende år.

– At folk potensielt kan spare titusenvis av kroner ved å sikre seg levering av elbil før nyttår, kan føre til at en del fremskynder kjøpet sitt, tror Jakobsen.

Negative til høyere avgifter

Elbiler utgjorde nær to tredjedeler av alle nye personbiler i Norge i fjor. I tillegg kommer i overkant av 25 prosent nye ladbare hybridbiler. Ladbare hybridbiler har allerede fått høyere avgifter, og en gradvis opptrapping forventes også for elbiler fra og med neste år.

- Vår undersøkelse viser at det er langt flere som er negative enn positive til en slik opptrapping i avgiftene. Også blant de som kjører fossilbil i dag er det overvekt av negative, sier Jakobsen.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen ble gjennomført av Kantar for SpareBank 1 Østlandet i perioden 22. november - 6. desember blant et representativt utvalg på 1500 privatpersoner i Innlandet, Oslo og Akershus.