Spanske Saerco overtar driften av tårnkontroll ved Kristiansand lufthavn, Kjevik og Ålesund lufthavn, Vigra

Avinor AS offentligjorde i dag at spanske Saerco vant anbudet om drift av tårnene ved Kristiansand lufthavn, Kjevik og Ålesund lufthavn, Vigra. Avinor Flysikring AS kom på andreplass, og tapte derfor anbudskonkurransen.
Kristiansand lufthavn, Kjevik. Bilde: Avinor/Bernt Olsen-Hagen

-Vi i Avinor Flysikring AS er naturligvis skuffet over ikke å ha nådd opp i anbudskonkurransen ved Kristiansand lufthavn, Kjevik eller Ålesund lufthavn Vigra, men tar avgjørelsen til etterretning. Vi vil nå gå i dialog med oppdragsgiver (Avinor AS), og den nye leverandøren, spanske Saerco og fagorganisasjonen NFF for å forberede overføringen av driften fra Avinor Flysikring AS til Saerco, sier Anders Kirsebom, administrerende direktør i Avinor Flysikring AS.

Positiv til konkurranse
-Avinor Flysikring AS er positiv til konkurranse, og har allerede bevist at vi kan vinne anbud da vi i 2016 vant kontrakten om Sandefjord lufthavn, Torp. Vi er imidlertid inne i en omstillingsperiode, og vi vil derfor benytte erfaringen fra dagens kunngjøring til vårt videre arbeid. Dagens kunngjøring understreker imidlertid viktigheten av at Avinor Flysikring AS får avklart de nødvendige kommersielle rammebetingelser, som må til for at vi skal kunne videreutvikle oss som et konkurransedyktig selskap, sier Kirsebom.

Til tross for konkurranseutsetting i bransjen, har Avinor Flysikring AS også ansvaret for å gjennomføre en rekke oppgaver som defineres som samfunnskritiske. Dette inkluderer for eksempel områder som nasjonal kjerneinfrastruktur og flygelederutdanningen.

Avinor Flysikring AS startet allerede i 2012 effektiviseringsprossessen, og våre kostnader er betydelig redusert, til tross for at vi denne gang ikke nådde helt opp.

Kristiansand lufthavn, Kjevik. Bilde: Avinor/Bernt Olsen-Hagen