Søtsaker i leketøysforretning – både dømt og frifunnet av MFU

Nordic Toy Team AS (Ringo) har i 2021 vært innklaget for MFU vedrørende markedsføring rettet mot barn for seks forskjellige produkter, og er frifunnet for to og dømt for fire produkter. Samtlige saker har hatt emballasje som tema. I utgangspunktet er det tillatt å benytte emballasje som markedsføring, også der f.eks. figurer på emballasjen retter seg mot barn. Det som imidlertid ikke er tillatt er å ha en emballasje som gjør produktet (søtsakene) underordnet emballasjen, ved f.eks. at emballasjen er utformet som en leke. Dette har vært den aktuelle problemstillingen for alle seks produkter. MFUs retningslinjer gir ikke grunnlag for å oppstille noe generelt forbud mot at leketøysforretninger har søtsaker i produktporteføljen. At produktet er oppstilt i en leketøysforretning inngår likevel i helhetsvurderingen, slik at handlingsrommet for en leketøysforretning kan tenkes å være mindre enn en annen kategori forretning, som f.eks. dagligvare. Vedtaket er publisert på www.mfu.as
Kontakter
Carsten GunnarstorpSekretariatslederMFU - Matvarebransjens faglige utvalg
Tel:+47 411 04 055carsten.gunnarstorp@mfu.asBilder
Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Europris felt for markedsføringstiltak i strid med MFUs retningslinjer6.5.2025 10:59:32 CEST | Pressemelding
Saken gjelder markedsføring og salg av produktet Snackles – en kosebamse som holder i produkter som er omfattet av MFUs produktliste.
MFU har fattet vedtak vedrørende Coca-Cola23.4.2025 10:28:02 CEST | Pressemelding
Coca-Cola er frikjent for utendørsreklame på Oslo Sentralbanestasjon
MFU har fattet vedtak som dels feller og dels frikjenner Sagene Torg9.4.2025 12:28:11 CEST | Pressemelding
Saken gjelder salg av søtsaker med barnslig emballasje og produktutforming.
MFU har fattet 3 nye vedtak som feller leketøysforretninger8.4.2025 11:01:13 CEST | Pressemelding
Vedtakene gjelder butikker om inngår i kjedene Lekia, Yes Vi Leker og Extra leker.
MFU har fattet syv nye vedtak, hvilket gir totalt 28 vedtak for 2024.28.2.2025 10:03:31 CET | Pressemelding
I de siste syv vedtakene er fire godkjent og tre i strid med MFUs retningslinjer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom