MFU - Matbransjens Faglige Utvalg

Søtsaker i leketøysforretning – både dømt og frifunnet av MFU

Nordic Toy Team AS (Ringo) har i 2021 vært innklaget for MFU vedrørende markedsføring rettet mot barn for seks forskjellige produkter, og er frifunnet for to og dømt for fire produkter. Samtlige saker har hatt emballasje som tema. I utgangspunktet er det tillatt å benytte emballasje som markedsføring, også der f.eks. figurer på emballasjen retter seg mot barn. Det som imidlertid ikke er tillatt er å ha en emballasje som gjør produktet (søtsakene) underordnet emballasjen, ved f.eks. at emballasjen er utformet som en leke. Dette har vært den aktuelle problemstillingen for alle seks produkter. MFUs retningslinjer gir ikke grunnlag for å oppstille noe generelt forbud mot at leketøysforretninger har søtsaker i produktporteføljen. At produktet er oppstilt i en leketøysforretning inngår likevel i helhetsvurderingen, slik at handlingsrommet for en leketøysforretning kan tenkes å være mindre enn en annen kategori forretning, som f.eks. dagligvare. Vedtaket er publisert på www.mfu.as

Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg

MFU - Matbransjens Faglige Utvalg

+47 411 04 055http://www.mfu.as

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.

Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg