Sosiale medier inspirerer en av to unge til å komme seg ut

Instagram-bilder fra skog og fjell får unge opp av sofaen. Det viser en ny Ipsos-undersøkelse gjennomført på vegne av Norsk Friluftsliv.

INSPIRERT AV INSTAGRAM: Det er de unge som finner mest turinspirasjon i sosiale medier, viser Ipsos-undersøkelsen. Foto: Helene Rønningstad Halsos

I undersøkelsen oppgir 50 prosent av de mellom 15 og 24 at sosiale medier inspirerer dem til å gå på tur eller bedrive annet friluftsliv.

- I sosiale medier bugner det av natur- og friluftslivsbilder, nettopp fordi slike opplevelser er en viktig del av manges liv. At disse bildene også inspirerer og bidrar til at folk kommer seg ut, synes vi er svært positivt, sier Linn Elise Jakhelln, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Friluftsliv.

Instagram som topper listen over sosiale medier som inspirerer de unge til tur, etterfulgt av Facebook og Snapchat.

I mange år har sosiale medier som Instagram vært preget av spektakulære turbilder fra høye topper. Men nå ser fellesorganisasjonen Norsk Friluftsliv en vridning mot at folk i større grad deler bilder fra korte turer i nærområdet.

- Slike bilder er med på å senke terskelen for å komme seg ut, og viser at man kan ha like store opplevelser i naturen – selv om det er nært der du bor. Bilder av bålkos, hengekøyeturer og bærplukking er noe av det som ser ut til å slå best an, sier Jakhelln.

Blant befolkningen generelt oppgir en av tre at sosiale medier inspirerer dem til å komme seg ut på tur. Minst påvirkning har kanalene på de over 60 år, hvor kun 12 prosent oppgir at sosiale medier har noen innvirkning på om de kommer seg ut.

paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.