Sosiale medier inspirerer en av to unge til å komme seg ut
I undersøkelsen oppgir 50 prosent av de mellom 15 og 24 at sosiale medier inspirerer dem til å gå på tur eller bedrive annet friluftsliv.
- I sosiale medier bugner det av natur- og friluftslivsbilder, nettopp fordi slike opplevelser er en viktig del av manges liv. At disse bildene også inspirerer og bidrar til at folk kommer seg ut, synes vi er svært positivt, sier Linn Elise Jakhelln, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Friluftsliv.
Instagram som topper listen over sosiale medier som inspirerer de unge til tur, etterfulgt av Facebook og Snapchat.
I mange år har sosiale medier som Instagram vært preget av spektakulære turbilder fra høye topper. Men nå ser fellesorganisasjonen Norsk Friluftsliv en vridning mot at folk i større grad deler bilder fra korte turer i nærområdet.
- Slike bilder er med på å senke terskelen for å komme seg ut, og viser at man kan ha like store opplevelser i naturen – selv om det er nært der du bor. Bilder av bålkos, hengekøyeturer og bærplukking er noe av det som ser ut til å slå best an, sier Jakhelln.
Blant befolkningen generelt oppgir en av tre at sosiale medier inspirerer dem til å komme seg ut på tur. Minst påvirkning har kanalene på de over 60 år, hvor kun 12 prosent oppgir at sosiale medier har noen innvirkning på om de kommer seg ut.
Nøkkelord
Kontakter
Linn Elise JakhellnKommunikasjonsrådgiver
Tel:45213472linn@norskfriluftsliv.noBilder
Om Norsk Friluftsliv
Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene, med én million medlemskap og flere enn 5000 lag og foreninger.
Vårt oppdrag er å jobbe for at våre medlemsorganisasjoner er i best mulig stand til å bidra til friluftsglede for flere - oftere. Hvert år arrangerer vi Friluftslivets uke over hele landet, fra første helg i september.
Våre medlemsorganisasjoner: 4H Norge, Den Norske Turistforening, Forbundet KYSTEN, Norges Turmarsjforbund, Norges Jeger- og fiskerforbund, KFUK-KFUM-speiderne, Kristen Idrettskontakt, Norges klatreforbund, Norges orienteringsforbund, Norges Padleforbund, Norges Røde Kors, Norges speiderforbund, Skiforeningen, Syklistenes landsforening, Norsk Kennel klub, Norges Seilforbund, Det norske Skogselskap og Norges Sopp- og nyttevekstforbund.
Følg pressemeldinger fra Norsk Friluftsliv
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Friluftsliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Friluftsliv
Stadig flere mener vi bygger ned for mye natur19.2.2024 14:27:40 CET | Pressemelding
6 av 10 mener nå at det tillates for mye utbygging i naturen, viser ferske tall fra Ipsos. Motstanden har økt betraktelig på bare tre år.
Frykter ny løsning for besøksbidrag kan gå ut over allemannsretten6.2.2024 16:58:26 CET | Pressemelding
I regjeringens nye veikart for reiselivsnæringen foreslår de at kommunene skal kunne innkreve lokale besøksbidrag. – Dette må ikke gå ut over gratisprinsippet i naturen, advarer Norsk Friluftsliv.
Nedbygging bekymrer stadig flere: 7 av 10 mener kommunene bør innføre markagrenser9.1.2024 12:41:45 CET | Pressemelding
Flere enn før er bekymret for tap av natur. – Nå ønsker folk seg aktiv politisk handling, og den gode nyheten er at løsningene finnes og har bred støtte, mener Norsk Friluftsliv.
Norsk Friluftsliv: – Gledelig løft for friluftsliv og natur i statsbudsjettet5.12.2023 14:51:56 CET | Pressemelding
Budsjettforliket mellom regjeringen og SV resulterte i fem ekstra millioner til friluftsliv, i tillegg til flere viktige satsinger for naturen.
7 av 10 vil at kommunene skal innføre egne markagrenser5.10.2023 07:45:00 CEST | Pressemelding
For å sikre at turområder der folk bor ikke bygges ned, mener flertallet nå at alle norske kommuner med bynær natur bør innføre egne markagrenser, viser tall fra Ipsos.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom