Sørlige Nordsjø II & Utsira Nord: Kommentarer fra Seagust/Vattenfall-konsortiet

I dag presenterte Olje- og energidepartementet anbudsrunden for havvind i områdene Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord. Dette er et viktig skritt i utviklingen av Norges store vindressurser. Vattenfall og Seagust har dannet et felles selskap for å by på begge områdene. Under følger kommentarer fra selskapene i tilknytning til departementets annonsering.
Simen Elvestad, administrerende direktør i Seagust

Ane Mette Lysbech-Kleis, Head of Vattenfall Offshore Development, kommenterer:

Vi gratulerer norske myndigheter med dette viktige skrittet. Havvind er en sentral del av Vattenfalls strategi for å bli fossilfri innen én generasjon. Vi driver allerede Skandinavias største havvindpark i Danmark, vi bygger verdens første subsidiefrie havvindpark i Holland, og nylig fikk vi rettigheten til å utvikle Finlands første store havvindpark. Samarbeidet med Seagust representerer vår inntreden i det norske vindmarkedet. Vi ser frem til å jobbe sammen og utvikle det som garantert vil bli en suksessrik industri i Norge.

Simen Elvestad, administrerende direktør i Seagust, kommenterer:

Vi er svært glade for at denne prosessen nå starter, og vi ser frem til å presentere våre løsninger og initiativ. Seagust og våre eiere har en imponerende historie med utvikling av norsk industri kombinert med ledende posisjoner innen bærekraft. Partnerskapet med Vattenfall vil posisjonere oss som en ledende konkurrent på grunn av de utfyllende styrkene til partnerne. Vattenfall har tung internasjonal havvinderfaring som sikrer gjennomføringsevne og gir et internasjonalt markedspotensial for norske leverandører. Sammen med Vattenfall vil vi bygge videre på det sterke, langsiktige energisamarbeidet mellom Sverige og Norge.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Simen Elvestad, administrerende direktør, Seagust, +47 900 84 902, simen.elvestad@seagust.no

Johan Sennerö, presseansvarlig, Vattenfall +46 73 046 40 45, johan.senneroe@vattenfall.com

Simen Elvestad, administrerende direktør i Seagust
Ane Mette Lysbech-Kleis, Head of Vattenfall Offshore Development

Om Seagust

Seagust

OM VATTENFALL:

Vattenfall er et ledende europeisk energiselskap, som i mer enn 100 år har elektrifisert industri, levert energi til folks hjem og modernisert vår måte å leve på gjennom innovasjon og samarbeid. Vattenfall sysselsetter omtrent 20 000 personer og har virksomhet hovedsakelig i Sverige, Tyskland, Nederland, Danmark og Storbritannia. Vattenfall er en ledende aktør innen vind, med 4,5 GW i drift, 2,2 GW under bygging og 5,3 GW i moden utvikling. For mer informasjon, klikk her.

OM SEAGUST:

Seagust ble etablert i 2021 av industriinvesteringsselskapene Arendals Fossekompani (AFK) og Ferd. Seagust har ambisjon om å bli en havvindutvikler, støttet av eiernes betydelige erfaring, kapital og industrielle nettverk. Begge eierne har en bred portefølje av selskaper som er relevante for havvind. For mer informasjon, klikk her.

Følg pressemeldinger fra Seagust

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Seagust på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Seagust