Refinansiere.net

Sørg for trygg refinansiering

Finanstilsynet har nylig sendt ut en melding hvor de advarer mot investerings- og banktjenester fra Financialservice24. Det finnes mange ulike finansforetak i Norge. Her viser vi deg hvordan du bør gå fram for å være sikker på at banken du har kontakt med er en seriøs aktør som følger norsk lov.

Hvis du vurderer å refinansiere gjelden din er det viktig å velge et godkjent finansieringsforetak. Foto: Istockphoto.

Ikke løyve

Financialservice24 har ikke konsesjon som bank. De har heller ikke et løyve, som det etter norsk lov er krav om at de skal ha, for å drive med tjenester innen investeringer og banktjenester i Norge, ifølge Finanstilsynet. Det er årsaken til at de sendte ut en advarsel om selskapet.

Ikke tilsyn

Finanstilsynet sier videre at de har mottatt informasjon om at dette selskapet markedsfører seg i Norge, og tilbyr investerings- og banktjenester over internett.

Siden tilsynet ikke har godkjent dette foretaket og dets tjenester blir det heller ikke ført tilsyn med det.

Finanstilsynets register

Finanstilsynet fører et virksomhetsregister over alle foretak som har løyve til å tilby investeringstjenester i Norge. Men der er altså ikke dette foretaket ført opp. Du kan gå inn på tilsynets nettsider for å sjekke hvilke firmaer som står på denne listen. Det er en enkel og rask måte for å undersøke om et foretak opererer lovlig i Norge.

Tilsynet har også en liste over selskaper som de kjenner til at opererer uten løyve, men den listen kan de ikke være sikre på at er fullstendig. Den listen finner du her.

Finn god refinansiering

Dersom du ønsker å refinansiere eksisterende gjeld er det viktig å finne en trygg aktør, og en finansinstitusjon som tilbyr det lånet som passer nettopp deg. På nettsiden til Refinansiere.net ligger det oversikt over de viktigste finansinstitusjonene som tilbyr refinansiering i Norge. Det gjelder både sikret og usikret gjeld.

Hvorfor refinansiere

Det er flere grunner til å refinansiere. De viktigste er at du ofte vil kunne få lavere rente, samt at du vil kunne få bedre oversikt over privatøkonomien din.

Dersom du har boliggjeld vil det for eksempel være gunstig å refinansiere dersom rentenivået har senket seg siden du tok opp lånet. Det kan også være at du har en bedre kredittscore nå, og derfor kan bli tilbudt lavere rente. Kredittscoren din påvirkes for eksempel positivt ved at du får fast jobb, bedre lønn, er en god betaler eller får en medlåntaker.

Usikret gjeld

Når det gjelder usikret gjeld, som forbrukslån og gjeld på kredittkort, kan du også ofte oppnå lavere rente. Dersom du har usikret gjeld flere steder, som forbrukslån, gjeld på kredittkort og avbetalingsordninger på møbler eller andre ting, vil det ofte lønne seg å samle de i ett lån. Det er fordi du ofte får lavere rente på et litt større lån, enn det du får på smålån hver for seg.

En annen fordel er at du med ett samlet lån kun betaler gebyr på det ene lånet hver måneden, i stedet for å betale gebyrer på alle de ulike smålånene.

Dessuten vil en refinansiering i slike tilfeller gi deg en mye bedre oversikt over privatøkonomien din.

Bilder

Om Refinansiere.net

Refinansiere.net er en uavhengig aktør for sammenligning og testing av tilbydere av refinansiering. Nettsidens mål er å gjøre det enklere å sammenligne refinansieringsmuligheter og dermed finne det beste tilbudet. Nettsiden har også oppdaterte tips og artikler innen emnet.

Refinansiere.net tar ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det linkes til. Vi tar også forbehold om at nettsiden kan inneholde feil.

Følg pressemeldinger fra Refinansiere.net

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Refinansiere.net på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Refinansiere.net

Lån til refinansiering når du har medlåntaker26.2.2021 11:00:00 CET | Aktuelt

Endringer i livssituasjonen din vil ofte også påvirke økonomien din. Det gjelder både dersom du flytter sammen med en livsledsager, eller du skiller lag med en. Når livet endrer seg brått er gjerne ikke økonomi det første man tenker på. Likevel bør man finne tid til å gjøre noen økonomiske vurderinger. Her gir vi deg råd om det å refinansiere gjeld sammen med en medlåntaker, slik at du kan gjøre det enkelt og trygt.