Søreide blir kommunikasjonssjef i BKK Nett

Svein Ove Søreide (53) er ansatt som kommunikasjonssjef for BKK Nett. Nettselskapet med hovedkontor i Bergen er et av de største i landet med 260 000 kunder.

Svein Ove Søreide (53) er ny kommunikasjonssjef i BKK Nett. Foto: BKK

Søreide er en ringrev i kommunikasjonsfaget med 20 års erfaring med kommunikasjon fra PR-byråene JKL, Woldsdal & Partnere og Mad Communication, samt fra kommunikasjon og samfunnskontakt i TV 2 og RiksTV. Han har dessuten 15 års fartstid som journalist fra TV 2, NRK, Dagbladet, Bergensavisen og avisa Nordhordland. De siste to årene har Søreide vært fagansvarlig for ekstern kommunikasjon i BKKs kommunikasjonsavdeling.

På grunn av merkevareskillet
- Myndighetenes pålegg om å skille monopolvirksomheten i strømnettet fra den kommersielle delen av kraftkonsernet har allerede ført til at vi nå har to merkevarer – Eviny og BKK. Dermed var det også naturlig å opprette denne stillingen. Jan Kåre Austrheim fortsetter som kommunikasjonssjef for den kommersielle delen av konsernet som skal hete Eviny, mens Svein Ove Søreide går inn i ny stilling som kommunikasjonssjef for nettselskapet BKK, sier Rune Indrøy, som er konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i BKK.

- Vi gleder oss over å få Svein Ove med som kommunikasjonssjef i nettselskapet. Nettkapasitet er avgjørende for samfunnsutvikling og næringsutvikling. Det medfører et stort kommunikasjonsbehov, og Svein Ove Søreide vet hvordan vi skal møte dette behovet, sier administrerende direktør i BKK Nett, Ketil Tømmernes.

260 000 kunder
BKK er et av landets største nettselskap. BKK distribuerer strøm til om lag 260 000 kunder i Vestland, fra Sunnfjord i nord til Etne i sør. Til tross for utfordrende klima og topografi har BKK en av de laveste nettleiene i landet av de store nettselskapene. Leveringssikkerheten til BKK ligger stabilt på 99,99 prosent.

- Vår oppgave er å bygge og vedlikeholde et stabilt og sikkert strømnett, og å reparere feil raskt og sikkert når naturkreftene herjer, sier Tømmernes. I 2020 brukte BKK over en milliard kroner på drift, vedlikehold og oppgradering av det 22 000 kilometer lange strømnettet.

Svein Ove Søreide (53) er ny kommunikasjonssjef i BKK Nett. Foto: BKK