Torghatten

Sør-Troms får elektriske ferjer fra 2025

Del
Torghatten Nord får ansvar for drift av ny 10 årskontrakt for tre ferjesamband i Sør-Troms. To av ferjesambandene skal elektrifiseres, og alle ferjene vil få oppgradering med universell utforming og oppgradering av standard.
MF Hålogaland som i dag betjener sambandet Refsnes-Flesnes.
MF Hålogaland som i dag betjener sambandet Refsnes-Flesnes.

Ferjesambandene Revsnes-Flesnes og Stornes-Bjørnerå i Sør-Troms vil i fremtiden gå på strøm, og skal lades ved bruk av direktelading, supplert av ladbare batteribanker på land. Batteribankene er nødvendig fordi det lokale nettet ikke dimensjonert for direkte lading fra nett.

– Passasjerene vil merke mindre lukt og støy fra de to nye fartøyene, og ferjene vil ha null utslipp. Offentlig transport, og spesielt ferjedrift, skal over på grønn teknologi, og da er det elektrisitet som passer best på disse sambandene. Så skal vi drifte på en trygg og effektiv måte der vi etablerer batteribanker på land slik at fartøyene lader direkte under anløp mens passasjerer og kjøretøyer skiftes. Slik får ferjene jevn lading som ikke forstyrrer det lokale strømnettet, sier Torkildsen.

Skal drifte ferjene i Sør-Troms i opptil 15 år

Torghatten Nord er av Troms Fylkeskommune tildelt langtidskontrakten for Sør-Troms som omfatter 3 ferjesamband i Harstad og Kvæfjord kommuner fra 1. februar 2025 og for 10 år, pluss 3 opsjonsår. Allerede denne måneden overtok Torghatten Nord disse sambandene på kortidskontrakt.

 – Vi er svært fornøyde med å være tilbake for fullt i Sør-Troms, og gleder oss til å få på plass de aller første helelektriske ferjene om 2 år. Det er flere i vår organisasjon som har gode relasjoner i lokalsamfunnene her, ferjedrift i dette området er en sentral del av vårt rederis historie, sier Torkildsen.

 Ferja er viktige for mange

Sambandet Stornes - Bjørnerå har betydelig dagpendling, mens Revsnes - Flesnes er en av hovedferdselsårene mellom Lofoten/Vesterålen og Troms. 

 Torkildsen legger spesielt vekt på at nye ferjer med moderne standard vil gjøre det lettere for alle å ta ferje.

– Ferja er viktig for så mange. Det er for eksempel en populær lekepark på Sørrollnes som tidvis har stort besøk av mange barn. Dette er skoleklasser og barnehager som da reiser i grupper med ferja. Også er det godt at alle de nye ferjene vil følge dagens krav til universell utforming. Med denne standarden vil mange passasjerer oppleve mindre plunder og heft ved å komme seg rundt i ferjene, sier Torkildsen.

Rederiet er fornøyd med kontraktslengde og forutsigbarhet for driften denne rammen gir.

– Jeg vil rose Troms Fylkeskommune og Troms fylkestrafikk som lyser ut ferjeanbud med en kontraktslengde som gjør det mulig å investere i nytt fartøy og ombygg. Slike kontraktslengder gjør det mye lettere for oss i skipsfarten å investere i grønn teknologi, sier Torkildsen.

Torghatten Nord er også i ferd med å bygge nye elektriske ferjer for sambandet Lødingen-Bognes. Dette sambandet vil bli helelektrisk allerede fra neste år.

Nøkkelinformasjon:

  • Troms Fylkeskommune har tildelt kontrakten for drift av sambandene Revsnes – Flesnes, Sørrollnes – Stangnes og Stornes – Bjørnerå til Torghatten Nord AS.
  • Allerede fra denne måneden vil Torghatten Nord overta ferjene på kortidskontrakt.
  • Perioden for langtidskontrakten er på ti år, fra 2025 til 2035. Kontrakten har en verdi på 1.389.971.714 kroner.
  • For sambandet Stornes – Bjørnerå skal det bygges et nytt helelektrisk fartøy, mens hybridferjen som i dag betjener sambandet Revsnes – Flesnes skal bygges om til å drifte på kun elektrisitet.
  • Sambandet Stangnes – Sørrollnes skal betjenes av en moderne dieselferje som har god standard i forhold til dagens tilbud. Her blir det kafeteria og salong på båtdekk, mens det både i tidligere kontrakt og i nåløpende korttidskontrakt kun er tilbud om salong på bildekk.

Nøkkelord

Kontakter

Torkild Torkildsen, administrerende direktør i Torghatten Nord, 906 88 318

Bilder

MF Hålogaland som i dag betjener sambandet Refsnes-Flesnes.
MF Hålogaland som i dag betjener sambandet Refsnes-Flesnes.
Last ned bilde
Administrerende direktør i Torghatten Nord, Torkild Torkildsen
Administrerende direktør i Torghatten Nord, Torkild Torkildsen
Last ned bilde

Om Torghatten

Torghatten
Torghatten
Havneg. 40
8900 Brønnøysund

75 01 81 00https://torghatten.no

Vår historie startet med et dampskip utenfor Brønnøysund i 1878.

Opp gjennom årene har Torghatten gått fra å drive transport kun på sjø til transport også på vei og i lufta, til at vi nå kun driver med sjøtransport igjen. I dag har vi ferjer og hurtigbåter langs hele norgeskysten. 

Torghatten er et av Norges største transportkonsern til sjøs. Totalt har vi en årlig omsetning på rundt 3 milliarder kroner, og vi har rundt 1300 ansatte. 

Vårt formål er å knytte folk og samfunn sammen gjennom bærekraftig infrastruktur. Vi har en ambisjon er å være den foretrukne ferje- og hurtigbåtoperatøren i Norge.

Følg pressemeldinger fra Torghatten

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Torghatten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Torghatten

Torghatten og Zeabuz har sjøsatt verdens første kommersielle, utslippsfrie, autonome passasjerferje midt i Stockholm9.6.2023 11:31:31 CEST | Pressemelding

For første gang noensinne åpnes en autonom elektrisk passasjerfergerute midt i en hovedstad. Torghatten står bak satsingen, som Zeabuz har levert teknologi til. "MF Estelle" ble sjøsatt torsdag ettermiddag i Stockholm, og er den første av sitt slag. Målet er å skape et nettverk av virtuelle broer som rimelig, miljøvennlig og trygt bidrar til urban mobilitet.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye