Justervesenet

Søndag 31. oktober blir tiden normal igjen

Sommertiden er over for denne gang, og vi går nå tilbake til det vi kaller normaltid. En trøst er at natt til søndag kl 0300 får vi tilbake timen som forsvant i mars.
Tidssjef Harald Hauglin i Justervesenet holder orden på Norges tid. Han har funnet den tapte timen på tidslaben sin og forsikrer oss om at tiden nå skal bli normal igjen. I bakgrunnen ser vi atomurene som gir bidrag til verdens tid UTC.

Den tapte timen stiller vi tilbake
Når vi går fra sommertid til normaltid stiller vi klokka en time tilbake. Og er du mer enn gjennomsnittlig opptatt av tid, kan du stirre på mobilen din klokka 0300 natt til søndag for å sjekke at den går tilbake til klokka 0200.

Næringsministeren varsler en ny tid
Næringsminister Jan Christian Vestre (AP) som har ansvar for Justervesenet, sier: – Det er gledelig å kunne varsle at det endelig er tid for vanlige folk. Økonomien er på vei opp igjen, koronarestriksjonene er fjernet, så nå kan vi stille vanlige folks ur og sove én time lenger med god samvittighet.

Overgang fra sommertid til normaltid er noe folk flest legger merke til i dagliglivet. Justervesenet er opptatt av hvordan tjenester folk flest tar for gitt i dagliglivet er avhengig av svært nøyaktig tid.

– Dette gjelder for eksempel mobilkommunikasjon, styring av kraftnett og banktransaksjoner. Justervesenet har som en viktig oppgave å bidra til å sikre slike tjenester, sier tidssjef i Justervesenet, Harald Hauglin.

Visste du at…

… Justervesenets fire atom-ur er med og bestemmer verdens tid (UTC)? Sammen med ca. 500 andre atom-ur rundt i verden regnes det et gjennomsnitt som blir gjeldende UTC. Verdens tid er dermed ikke bestemt av én supernøyaktig klokke. Se grafisk framstilling av UTC

Visste du også at…

… atom-urene er mer nøyaktige enn jordrotasjonen? Derfor må man av og til justere med skuddsekunder. Sist vi la til et skuddsekund var i overgangen mellom 2016 og 2017.

Bilder

Om Justervesenet

Justervesenet
Fetveien 99
2007 KJELLER

64 84 84 84http://www.justervesenet.no

Justervesenet er et direktorat for måleteknikk underlagt Nærings- og Fiskeridepartementet. Justervesenet har ansvaret for at Norge har en måleteknisk infrastruktur som både har nasjonal og internasjonal tillit.

Følg pressemeldinger fra Justervesenet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Justervesenet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Justervesenet