Sommervettreglene for godt naboskap i ferien

I år skal de fleste av oss feriere hjemme og på hytta, gjerne tettere på familie, venner og naboer enn vi pleier i sommermånedene. Her er syv råd for en konfliktfri sommerferie!
Forbruker- og kommunikasjonssjef i Huseierne, Carsten Pihl

Huseierne anbefaler at man snakker sammen for å beholde ferieroen i hyttegrenda eller i nabolaget:

- Vårt viktigste råd er at man er på talefot med naboene sine, både hjemme og på hytta. Ta en prat over hekken eller når dere møtes i butikken. Da er det lettere å løse utfordringene som oppstår i hverdagen, sier Carsten Pihl, forbruker- og kommunikasjonssjef i Huseierne.

Støy fra naboer er blant de temaene som Huseierne får flest henvendelser om. Og rådet er klart:

- Den som skal drive med noe som støyer litt ekstra, bør varsle naboene. For eksempel hvis man skal bruke motorsag eller har en større oppussing på gang. Da er naboene forberedt, og toleransegrensen går opp, sier Carsten Pihl i Huseierne.

Men han minner om at nabovarsel ikke er noe fripass for å ta seg til rette.

Eiendomsretten og allemannsretten er nemlig to temaer som fort kommer på kollisjonskurs om sommeren. Hvis alle viser hensyn og respekterer både eiendom og allemannsretten, så kommer man langt.

- De som ferierer må ta hensyn til dem som eier, og de som eier må ta hensyn til besøkende, sier Pihl.

Sommervettreglene

Huseierne har satt opp syv uhøytidelige sommervettregler som kan bidra til at man tenker seg om to ganger før man handler. Det kan gi en hyggeligere ferie.

1. Ta hensyn til dem rundt deg

Hvis naboen holder sin årlige sommerfest i hagen, så kan det være en ide å vente med støyende arbeider til i morgen. Ikke start bråket for tidlig på morgenen eller for sent på kvelden. Ikke spill høy musikk døgnet rundt, og bruk generelt hodet når du deler nærområdet med andre mennesker.

2. Ha helligdagsfreden i tankene

Støy er alltid plagsomt, og særlig når du skal slappe av. Bruk helst motorsag, gressklipper og høytrykksspyler på hverdager.

3. Ikke rør naboens trær og busker

Naboens trær og busker er naboens eiendom, ferdig snakket. Ta en prat med naboen hvis du synes deres trær og bukser skygger for sol, sperrer for utsikt eller henger på din side.

Kanskje vedkommende ikke har tenkt over det, og er villig til å gjøre noe med det. Ta for all del ikke saken, eller sagen, i egne hender. Får du ikke tillatelse til å felle trærne og de ikke vil gjøre noe med det selv, så må du følge lovlige fremgangsmåter.

4. Respekter allemannsretten

De som ferdes på annen manns eiendom skal vise varsomhet og ta hensyn, da stor trafikk kan by på utfordringer for den som eier. Legg deg ikke der det er til sjenanse eller irritasjon.

Friluftsloven sier at eier skal slippe å ha turgåere over tunet tidlig og sent for å sikres tilstrekkelig privatliv på egen eiendom. Men i tillegg er det viktig at eksempelvis grunneier på privat strandeiendom er hyggelig mot passerende sommergjester, og vet hvor grensen går. Skilt som skremmer vekk forbipasserende er både lite gjestfritt og i noen tilfeller ulovlig.

5. Oppfør deg når du benytter fellesanlegg

Søppelet skal legges i søppelkassen, ikke utenfor. Rydd alltid opp etter deg og forlat området som du fant det.

6. Opprett en velforening

Husk at dersom det er felles veier, fellesareal, sommerrenovasjon eller felles opplagsplass for båter, eksempelvis i en hyttegrend, er det ofte fordelaktig å etablere en egen velforening for hytteeierne. Veier, vann og avløp, renovasjon eller eiendomsskatt som berører flere hytteeiere, bør også tas opp med kommunen gjennom hytte- eller velforening. En velforening kan være med å sikre god dialog blant naboene og felles regler som alle må forholde seg til.

7. Plukk opp etter hunden

Hunder som er ute på morgentur for seg selv, og som gjør fra seg i naboens hage, skaper fort dårlig stemning. Hold hunden under kontroll og bruk pose. Husk også båndtvangen. Det finnes faktisk en del mennesker som er redde for hunder, selv om din er verdens snilleste.

Kilde: Huseierne

Forbruker- og kommunikasjonssjef i Huseierne, Carsten Pihl

Huseierne er en uavhengig og medlemseiet forbrukerorganisasjon for alle boligeiere uavhengig av boform. Huseiernes 278.000 medlemmer bor i blokk, rekkehus og enebolig. Organisasjonen har 6.000 boligsameier og frittstående borettslag som medlemmer.