Sommersingle fra TRXD

Produsentduoen TRXD, Truls Dyrstad fra Mandal og David Atarodiyan fra Oslo, slipper den sommerlige og house-inspirerte singelen "Someone Else" fredag 24. mai.

Produsentduoen TRXD har fått smake litt på jetset-tilværelsen den siste tiden, med flere turer til både Los Angeles og London for å samarbeide med produsenter og låtskrivere på øverste hylle.
Truls og David er ekstremt produktive, og noe av det de liker spesielt godt med å jobbe i USA er hvor fort folk jobber.
"Folk i Norge er superflinke, men det meste tar mye lengre tid." forteller de "I USA rekker vi gjerne to sessions, hvor vi altså jobber med ulike team, i løpet av en dag, og dette passer oss veldig godt siden vi liker å jobbe raskt selv. Selv når alt blir laget fra bunnen går det unna."
På spørsmål om hvor mange låter de sitter igjen med etter noen jobbturer kan de fortelle at de, det siste året, har laget i hvert fall 70 skisser og rundt en tredjedel av disse er allerede solide demoer. Med andre ord har de mye å velge på når de skal slippe ny musikk.
Og denne gangen falt valget på "Someone Else", en veldig trist låt om ubalanse i et kjærlighetsforhold, pakket inn i herlig energisk houseproduksjon.
Skissen til "Someone Else" var klar i Los Angeles, rett før retur til Oslo, og de diskuterte låten på vei hjem over Atlanterhavet.
Vokalen var, i deres ører, helt perfekt, så det var aldri noe ønske om å bytte den ut, selv om det betød at de - igjen - har en ukrediert featureartist. De forklarer at de svært gjerne fremmer unge talenter, men at disse ofte har flere prosjekter, og kanskje også egne artistprosjekter, gående og ofte ikke ønsker kreditering siden det kan skape forvirring. Egentlig ganske forvirrende det óg.
Men inspirasjonen ellers er ganske rett fram, den er basert på duoens felles begeistring for house- og elektronisk musikk.
"Jeg har gode minner fra undergrunnsfester hvor jeg danset hele natten" smiler David "så denne låten er til ære for musikken som inspirerte meg til å begynne å produsere."
"Det er litt retro" supplerer Truls "selv om jeg ikke var en badboy (her antydes ironiske hermetegn) som David så har jeg også alltid likt house-musikk. Det er noe med energien og positiviteten som treffer meg".
"Vi lot nostalgien inspirere og styre valgene våre" smiler David "Og vi har skikkelig lyst til å lage en fullversjon som varer mye lengre. En å spille på klubben."
Blir det mye dansing hele natten, spiller de opp til dans, eller jobber de bare i studio?
"Vi elsker å spille live og kommer til å prioritere det fremover" forteller de. "Men det blir mest studiojobbing en liten stund til."
David jobber også med musikkproduksjon på et litt annet nivå.
"I tillegg til TRXD jobber jeg som musikklærer for ungdom som har funksjonshemninger, men som ønsker å lage musikk." forteller han "Man trenger ikke være funksjonsfrisk, eller jakte på hits, for å ha glede av å skape musikk. Elevene mine gir meg både perspektiv og inspirasjon."
Ellers prøver Truls og David å leve litt sunnere enn hva produsenter gjerne gjør, med yoga og trening på dagsplanen. Faktisk er det ett av rådene de ville gitt seg selv om de gikk tilbake i tid.
"Det er sant som de sier om en sunn sjel i et sunt legeme" enes de "Det aller viktigste er å være på rett plass mentalt".
Man må stå på. Men stress og bekymring fostrer ikke kreativitet.
"Vi skaper mye, og noe av det viktigste vi har lært oss er nok at man ikke må lete etter bekreftelse i andre, men stole på seg selv. Og hverandre."
TRXD er en duo av en grunn, forklarer de. Dynamikken og vennskapet de har påvirker ikke bare det kreative, men absolutt alt duoen gjør.
For det ligger mye hardt arbeid bak det nettverket de har opparbeidet seg, og de tar ikke invitasjoner til spennende samarbeid og skrivecamps som noen selvfølge.
"Det er klart vi klyper oss i armen når vi istedenfor å gå til studio i februarsnø og slaps kan ta oss en svømmetur i utendørsbasseng før vi starter arbeidsdagen, eller når vi møter produsenter som jobber med artister vi har beundret i en årrekke" sier de "men vi kan gjøre veldig mye hjemmefra også, og bytter nok ikke ut Norge som base".
Men en tur til Japan for å jobbe der står på ønskelisten.
"Mye crazy greier kommer derifra" sier de "Det er virkelig noe helt annet".
Så etter "Someone Else" drar de kanskje somewhere else og skriver something else?
"Ja, men først skal vi nyte sommeren her hjemme. Og forhåpentlig danser mange natten gjennom og får fine minner til Someone Else!"

"Someone Else" er tilgjengelig fra fredag 24. mai

TRXD (c) Alvin Santos
TRXD (c) Alvin Santos

Sony Music Entertainment Norway A/S utgir bl.a. Beyoncé, Madcon, The Chainsmokers, Kygo, Alan Walker, Maria Mena, Camila Cabello, Khalid, Calvin Harris, Marcus & Martinus, Miley Cyrus, Justin Timberlake, Katastrofe, EMIR, Amanda Delara, Foo Fighters, Morgan Sulele, Ina Wroldsen, Hkeem, P!nk, Bruce Springsteen m.fl.

blink-182 har sluppet nytt album!20.9.2019 17:30:00 CESTPressemelding

De Grammynomnierte rocke-tungvekterene, blink-182, har i dag sluppet sitt nye studioalbum NINE. Albumet, som gis ut av Columbia Records, er tilgjengelig digitalt, samt også i et begrenset opplag farget vinyl, kasetter og CD. Etter et intimt klubbshow på Brooklyns St. Vitus, i partnerskap med Spotify, skal blink-182 avslutte sin landsomfattende turné sammen med co-headliner Lil Wayne i kveld med en konsert på Barclays Center i Brooklyn. Fans kan se en livestream av St. Vitus-konserten på Facebook i en begrenset periode HER. Siden bandets ydmyke start i 1992 i San Diego, har blink-182 solgt over 50 millioner album verden over og rocket store folkemengder over hele kloden, og blitt et av de mest definerende og inspirerende rockebandene i deres generasjon. blink-182 består av Mark Hoppus (vokal/bass), Travis Barker (trommer) og Matt Skiba (vokal/gitar). NINE Track List: The First Time Happy Days Heaven Darkside Blame It On My Youth Generational Divide Run Away Black Rain I Really Wish I Ha

ANNOUNCED TODAY, NEW MUSIC FROM LEONARD COHEN20.9.2019 14:15:00 CESTPressemelding

In a posthumous new album, Leonard Cohen has robbed death of the last word. ‘Thanks for the Dance’ is not a commemorative collection of B sides and outtakes, but an unexpected harvest of new songs, exciting and vital, a continuation of the master’s final work. It will be released on November 22. Seven months after his father passed, Adam Cohen retreated to a converted garage in his backyard down the street from Leonard’s house, to work with his father again, to stay in the company of his voice. From their previous collaboration on ‘You Want It Darker’ there remained bare musical sketches, at times little more than vocals. Leonard had asked his son to bring these works to completion. This remarkable new album was made in many places. Javier Mas, the great Spanish laud player who accompanied Leonard on stage for the last eight years of touring, flew from Barcelona to Los Angeles to capture the artist’s spirit on Leonard’s own guitar. In Berlin, at a musical event called People Festival,