Sommerferie på lavbudsjett

Har du lite penger denne sommeren? Takket være allemannsretten kan du få en rekke flotte turopplevelser helt gratis.
NORGESFERIEN 2020: Ta med deg vennene dine på tur i naturen i sommer. Det er helt gratis! Norsk Friluftsliv spår at dette blir sommeren hvor flere prøver seg på å sove ute i naturen. Foto: Eivind Haugstad Kleiven.

Sommerferien nærmer seg med stormskritt. Er du en av dem som ikke har turt å legge noen planer fordi du er permittert eller er usikker på jobbfremtiden? Det er allikevel mye moro du kan finne på. Her kommer tips til hvordan du kan planlegge en gratis eller veldig billig ferie i Norge.

Overnatting

Telt: Visste du at takket være allemannsretten kan du telte nesten hvor som helst i naturen, helt gratis? Bare husk å ha avstand til bebyggelse – minimum 150 meter fra bebodd hus eller hytte. Du kan ha teltet samme sted i to døgn før du må flytte det, med andre ord perfekt for en helgetur!

Hengekøye: Hengekøye har blitt et veldig populært alternativ til telt. Fordelen med hengekøyer er at de ikke veier så mye, og de er superenkle å henge opp. Anbefales for den som ønsker å se på stjernene til man sovner. Husk at det kan være lurt med liggeunderlag i hengekøya for å ikke bli kald, myggnett og en liten presenning i tilfelle regn.

Sove under åpen himmel: Er værutsiktene til å stole på, er det en utrolig flott opplevelse å legge liggeunderlaget rett på bakken.

Hytte: Hvis du ikke er så glad i å overnatte ute, finnes det også andre muligheter. Det er lite som slår å reise på hyttetur med en vennegjeng, og kanskje er det en av dere som har tilgang til hytte? Hvis ikke er det billigere å leie en hytte når man er flere.

Det er mange muligheter for å leie hytte til en billig penge. Statskog og Norges Fjellstyresamband tilbyr rimelig hytteovernatting året rundt, enten på selvbetjente eller på betjente hytter. I tillegg har de også åpne og gratis hytter og buer man kan benytte seg av. På kystled.no finner du også overnattingssteder langs kysten. Campinghytter er også et rimeligere alternativ, og det finnes hytter på campingplasser over hele landet. Det er også mange som leier ut hyttene sine på airbnb.

Hva med å gå fra hytte til hytte i fjellet eller i marka? Den Norske Turistforeningen (DNT) tilbyr rimelig hytteovernatting, og har over 500 betjente og ubetjente hytter over hele landet. Er du medlem, kan du få et opphold på ei ubetjent turistforeningshytte for bare et par hundrelapper. Husk at du i år må booke overnatting på forhånd på grunn av smittevern.

Transport

Du trenger ikke reise så langt for å få en fin ferie. Hva med å være lokal turist og oppdage nærområdet der du bor? Vi anbefaler å ta beina fatt, enten til fots eller på sykkel. Du kan sykle så mye du vil, så lenge du sykler på stier og veier. Er du over tregrensa kan du også sykle utenfor stien, men husk å vise hensyn til andre og til naturen.

Hvis du blir sliten i beina gir allemannsretten deg også rett til å padle fritt på sjøen, innsjøer og i elver. Det kan være en fin og litt annerledes måte å komme seg rundt på.

Utstyr

Vil du på tur, men mangler utstyr finnes det flere muligheter! Det er masse fint brukt turutstyr til salgs. På appene til f.eks. Finn.no og Tise kan du gjøre noen skikkelige kupp, og finne billige turklær og utstyr. Ofte er det pent brukt, eller bare blitt brukt en gang, og det er bra både for lommeboka og miljøet!

Visste du at du også kan låne turutstyr helt gratis? Alt fra telt, liggeunderlag, stormkjøkken, kano, fiskestenger og hengekøye kan du låne gratis fra din lokale utlånssentral. Nå har BUA samlet de fleste utlånssentraler på sin nettportal. Dersom du ikke finner det du leter etter der, kan du også sjekke din kommunes hjemmeside.

Les flere tips til hvordan du kan få tak i det du trenger for å dra på tur uten å måtte tømme lommeboka.

TA BENA FATT: Fotturer i naturen koster ingenting og gir mange minnerike opplevelser. Foto: Paulina Cervenka
BILLIG MIDDAG: Hva med å prøve fiskelykken i sommer? Foto: Paulina Cervenka