Sommerens øltrend er tropisk og juicy
Hele åtte av elleve nyheter på Vinmonopolet er fruktige IPA-er, og i dagligvarehandelen har varianter av øltypen fra flere norske bryggerier blitt folkekjære tørsteslukkere.
Selger tre ganger mer enn forventet
– Salget går over all forventning. Vi hadde håpet å omsette 700 000 liter av denne typen øl, men nå ligger vi an til å selge rundt 2 millioner liter, forteller markedsførings-spesialist i Ringnes, Hans Petter Gramer.
Det kan virke som om juicy IPA, også kjent som New England IPA (NEIPA), har blitt spesialølfavoritten til alle som ikke hadde funnet «sitt» spesialøl ennå.
Fruktige toner balanserer bitterheten
Gramer tror at en av grunnene til at denne øltypen har blitt så populær, er at den oppleves som mindre bitter enn den klassiske IPA-en.
Dette er juicy IPA
- En IPA med tydelig tropisk smak og aroma
- Også kjent som New England IPA og Hazy IPA
- Ble anerkjent som egen ølstil av Brewers Association i 2018
- Strågul til dyp gyllengul farge
- Uklar eller tåkete
– Den er fortsatt humletung og bitter, men de fruktige tonene balanserer bitterheten slik at den oppleves betydelig mildere enn annen type IPA. Dette faller tydeligvis i smak hos veldig mange, sier han.
Den fruktige ølvarianten har blitt spesielt populær blant kvinner, som ifølge tall fra Ringnes utgjør halvparten av de som drikker deres egen NEIPA. Det er et høyere tall enn for de fleste andre varianter.
Større enn originalen
Hans Petter Gramer forteller at IPA nå utgjør 7 prosent av det totale ølmarkedet. Det er ifølge ham for så vidt ingen overraskelse, siden IPA lenge har vært en favoritt i spesialølhyllene.
– Men at juicy-varianten har passert originalen, overrasker nok mange, legger Gramer til.
Juicy IPA er et uklart og strågult øl som har tydelig smak av tropiske fruktsmaker som mango og ananas. Ølet passer også veldig godt til mat, spesielt grill, sommersalat, kylling og sjømat. Dessuten er det godt til søte desserter.
Nøkkelord
Bilder
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom