Sommer-OL i Paris 2024 uten karate på programmet

På et møte mandag vedtok The International Olympic Committee (IOC) programmet for sommer-OL 2024 i Paris. Karate, som står på programmet i neste års OL i Tokyo, er dessverre ikke inkludert i lekene i 2024.
Karate-utøver Andrine Hilton er en av utøverne som satser mot OL i Tokyo neste år. Her med landslagstrener Wayne Otto på et tidligere Premier League-stevne. Foto: Norges Kampsportforbund.

OL-programmet i Paris vil inneholde de 28 sommeridrettene som er fast på programmet. I tillegg er det inkludert fire tilleggsidretter etter arrangørens ønske.

Tilleggsidrettene i Paris er nå fastsatt, og breakdance, klatring, skateboard og surfing er tatt opp på programmet. Arrangøren oppgir et ønske om å appellere til ungdom og å tiltrekke seg flere TV-seere. Karate, som er på programmet for Tokyo-OL som tilleggsidrett, er altså ikke en del av sommer-OL i Paris. Lekene i Paris vil inneholde 329 medaljeøvelser; en nedgang på 10 medaljeøvelser fra Tokyo 2021.

Håper på Los Angeles

– Det at karate ikke er på programmet er selvfølgelig synd for alle satsende karateutøvere verden over, også her hjemme i Norge, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund.

– Vi hadde et reelt håp om at karate ville bli inkludert som tilleggsidrett, da karate er en stor idrett med mange unge og lovende utøvere i Frankrike. Vi vet at det internasjonale karateforbundet nå jobber målrettet for å få med karate på programmet i Los Angles i 2028, og håper selvfølgelig at de lykkes med dette arbeidet. I mellomtiden gleder vi oss over at karate er på programmet i European Games 2023, samt ungdoms-OL i 2026.

Gylden mulighet

Dette innebærer altså at karate-utøvere med OL-ambisjoner per i dag har kun én bekreftet sjanse til å realisere OL-drømmen: Tokyo neste sommer.

Utøvernes første delmål mot OL-drømmen er å kvalifisere seg; en bragd i seg selv da det kun er åtte utøver som får delta per vektklasse. For å kvalifisere seg må man enten ta medalje i OL-kvalifiseringsstevnet i Paris i mai, eller være topp fire på verdensrankingen.

–  Per i dag har ingen norske utøvere høy nok ranking til å være direkte kvalifisert, og man må derfor satse mot å sikre seg OL-billett via kvalifiseringsstevnet i juni. Både utøvere og støtteapparat jobber hver dag for å sikre optimal oppladning til dette kvalifiseringsstevnet, til tross for utfordringene forårsaket av korona-viruset. Det er krevende å holde motivasjonen oppe, men tanken på at dette kan være vår eneste sjanse til å konkurrere i karate i OL-sammenheng på svært lang fremtid driver oss videre, avslutter Jacobsen.