Solveig (30) er en av landets fremste tech-kvinner

Solveig Engebretsen har utviklet matematiske modeller for å kunne forutse spredning av koronasmitte. I dag er hun kåret til en av landets 50 fremste tech-kvinner.

- Det er selvsagt stor stas og en viktig anerkjennelse å bli plukket ut som en av Norges 50 beste tech-kvinner. Det er gledelig dersom jeg kan være med å spre interessen for statistikkfaget blant jenter, sier Solveig Engebretsen.

I november 2019 disputerte hun med en doktoravhandling som tok for seg matematiske modeller for spredning av influensa. Doktorgraden i biostatistikk tok hun gjennom et samarbeid mellom Universitetet i Oslo, Folkehelseinstituttet og Telenor.

Bare et par måneder senere eksploderte koronapandemien i Norge. Sammen med teamet hun hadde jobbet med i doktorgradsarbeidet, tok hun nå fatt på en enda viktigere oppgave, nemlig å utarbeide modeller for spredning av korona gjennom mobildata.

- Gjennom blant annet å kartlegge hvordan folk beveger seg, har vi laget modeller for hvordan smitten vil spre seg i norske kommuner. Det har vært mye koding og databehandling, og vi har fulgt reproduksjonstallet (R-tallet) nøye for å analysere effekten av ulike tiltak som er satt inn mot smitten, sier hun.

I dag jobber Solveig som forsker for Norsk Regnesentral, og selv om hun synes arbeidet med pandemien er både spennende og givende, gleder hun seg til å fortsette med arbeidet i en noe mer normal arbeidshverdag.

- Det har vært mye interessant sanntidsforskning under stort tidspress de siste par årene, men nå er det mer tid til klassisk forskning og publisering, sier hun.

16 Tekna-vinnere

Det er teknologiorganisasjonen Abelia og ODA-nettverket som for sjette gang på kvinnedagen kårer Norges 50 fremste teknologikvinner. 16 av vinnerne i år er medlemmer i Tekna.

- Det er kjempegøy at Tekna er godt representert i kåringen av de fremste tech-kvinnene i landet. Stadig flere kvinner har sett mulighetene teknologifagene gir, og hvilken rolle teknologi har får å løse de viktigste samfunnsoppgavene innen blant annet klima, helse, energi og samferdsel, sier generalsekretær i Tekna Line Henriette Holten.

Halvparten som velger teknologistudier er jenter

Tekna, som organiserer 94 000 teknologer og realister med mastergrad eller mer, har i lang tid hatt en jevn vekst av kvinnelige medlemmer, og nå er nesten halvparten av de unge som velger teknologi- og realfagsstudier jenter.

- Det er viktig at teknologifagene rekrutterer de beste kandidatene, uavhengig av kjønn. Rekrutteringen av kvinner har skutt i været de siste årene, og et best og størst mulig rekrutteringsgrunnlag til disse fagene vil være med å løfte kvaliteten i norske virksomheter, sier Holten.

Hun påpeker likevel at det fortsatt er en jobb å gjøre med jenter og rekruttering, spesielt innen enkelte fagområder.

- Det jevner seg ut i de fleste fagdisipliner, men det er for eksempel ingen grunn til at kvinner er sterkt underrepresentert i IKT-bransjen. Dette er et område som blir stadig viktigere, og der vi trenger enda flere sterke talenter, sier hun.

Trenger de beste problemløserne

Øystein Eriksen Søreide, administrerende direktør i Abelia, er enig i at det er spesielt viktig å løfte fram de beste talentene i den tiden vi er inne i nå.

– Historien har vist at vi trenger problemløsere av begge kjønn for å møte samfunnets store utfordringer, men fortsatt er det vesentlig flere menn enn kvinner som jobber i bransjen. Derfor ønsker Abelia og ODA-Nettverk å inspirere flere kvinner til å velge teknologiske yrker, sier Øystein Eriksen Søreide.