Sølv til Nina Bansal i online World Championships

Landslagstrener og -utøver Nina Bansal (34) er eneste norske taekwondo-utøver i Online World Taekwondo Championships. Bansal tok i ettermiddag sølv i U40-klassen, som en av åtte utøvere i finalen. Totalt deltok 1500 utøvere fra 98 nasjoner i mesterskapet, og 30 nasjoner var representert i finalene.

Bansal har levert på høyt internasjonalt nivå gjennom en årrekke, og tok blant annet gull i fjorårets EM, som ble arrangert i Tyrkia, samt EM i 2017. Hun er 4 ganger europamester, 14 ganger nordisk mester og 15 ganger norgesmester, og i dag tok hun altså sølv i online-VM.

Finalene kan sees på det internasjonale taekwondo-forbundets nettsider.

Ventingen var verst
Bansal forteller i etterkant av finalen at hun har vært veldig rolig hele dagen, og følte seg godt forberedt til finalen.

– Det verste var egentlig ventingen etter at jeg hadde gått. Da måtte jeg vente på resultatet til de andre. Mine finalemotstandere fra Tyrkia og Iran lå foran meg i semifinalen, men én etter én havnet de bak meg finalen.

– Det er veldig deilig å være ferdig med konkurransen, og ikke minst ta mitt første VM-sølv, men samtidig litt bittert å ikke gå helt til topps, forteller en motivert sølvvinner.

Finalene gikk LIVE
Mens e-stevner vanligvis gjennomføres ved at utøvere sender inn sine bidrag på forhånd, ble finalene i Online World Championships gjennomført live, opplyser Bansal.

– Det vil si at jeg gikk foran kamera, og ble bedømt på det jeg viste der og da. Det som er fint med denne løsningen er at gjennomføringen er så lik gjennomføringen av et ordinært fysisk stevne som mulig. Det sitter et dommerpanel og dømmer det utøverne gjør der og da – akkurat som det pleier å være.

Satser på e-stevner
Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund, er ikke overrasket over at Bansal endte på pallen i mesterskapet.

– Alle som kjenner Nina vet hvor stor innsats hun har nedlagt som utøver gjennom mange år, og det er svært gledelig at hun nå får sølv også i Online World Championships. E-stevner har vist seg å være et populært konkurransetilbud i korona-perioden – et tilbud også Norges Kampsportforbund har satset på, gjennom å blant annet avholde to NM som e-stevner denne høsten. Vi gleder oss til å følge Nina videre som utøver – både i e-stevner og fysiske stevner, når forholdene igjen tillater sistnevnte, avslutter Jacobsen