Sølv til Milos Pilipovic (18) i U21-EM i taekwondo

Milos Pilipovic (18) tok søndag en imponerende sølvmedalje i U21-EM i taekwondo. Pilipovic representerer Grorud Taekwondo Klubb, og imponerte hele veien til finalen.

Milos Pilipovic sammen med trener Mikael Oguz

Denne helgen har ni norske taekwondo-utøvere konkurrert i U21-EM i Helsingborg. Best av de norske utøverne ble denne gang Milos Pilipovic med sin sølvmedalje i klassen -87 kg.

Overbeviste på veien til finalen
– Dette var en fantastisk prestasjon av Milos, som vant kvartfinalen og semifinalen før full tid på overlegenhet. Dessverre ble ukrainsk motstand i finalen for tøff, men Milos fikk virkelig vist seg frem i dette mesterskapet, og vi gleder oss til å følge ham videre i karrieren, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.
Pilipovic har de siste årene markert seg som en av landets mest lovende taewondo-utøvere, og skrev historie i fjor, når han ble første norske taekwondo-utøver i ungdoms-OL.
– Dessverre ble det ingen medalje i fjorårets ungdoms-OL i Argentina på Milos, men han har dratt nytte av erfaringene han fikk både fra ungdoms-OL og andre internasjonale konkurranser de siste årene. Dette har utvilsomt bidratt til den imponerende innsatsen i mesterskapet denne helgen, sier Jacobsen.

God utvikling
Norge har seks utøvere på fulltidslandslaget, som alle satser målrettet mot OL neste år. U21-EM ble en fin anledning for de unge utøverne som er på vei opp til å vise seg frem.Nesten alle på fulltidslaget er på vei til Tokyo for å delta i Grand Prix mesterskap.

– Til tross for at Milos er den eneste av de norske utøverne som tok medalje denne gangen er vi svært godt fornøyd med innsatsen til hele den norske troppen. Mesterskapet viste at talentene bak landslaget er i god utvikling, og gir oss god tro på at Norge også i fremtiden vil markere seg som den beste taekwondo-nasjonen i Skandinavia, forteller Jacobsen.

Milos Pilipovic sammen med trener Mikael Oguz

TAEKWONDO: FIRE NORSKE UTØVERE TIL KADETT- OG JUNIOR-EM1.10.2019 12:47:56 CESTPressemelding

Mens deler av landet nyter høstferie skal fire unge, hardtarbeidende taekwondo-utøvere representere Norge i EM for kadetter og juniorer i Spania. – De siste årene har Norge vunnet medaljer i dette mesterskapet. Vi håper derfor at den norske troppen skal kunne være med å kjempe i toppen også i år, selv om fokuset på dette nivået er å opparbeide seg internasjonal konkurransegjennomføring, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

Universiaden 2019: Victor Asp tok Norges andre mesterskapsmedalje12.7.2019 17:27:43 CESTPressemelding

Den 30. utgaven av Sommeruniversiaden pågår nå i Napoli. Tre norske taekwondo-utøvere har konkurrert denne uken, og Victor Asp (20) fra Oslo tok torsdag kveld sølv i klassen -74 kg. Universiaden varer fra 3. til 14. juli, og denne gang deltar 8 000 deltakere fra 125 nasjoner. Arrangementet i Napoli er med dette det største fleridrettsarrangementet i 2019. Den norske troppen består av 60 personer, og Victor Asps sølvmedalje er Norges andre medalje i mesterskapet. Den fullstendige oversikten over norske utøvere finner du på Norges Studentidrettsforbunds nettsider. De norske taekwondo-utøverne har alle konkurrert denne uken. Marie Magnus (22) fra Bergen konkurrerte i klassen -57 kg tirsdag, men lykkes dessverre ikke i å ta seg videre fra innledende runder. Victor Asps bror, John Asp (22), konkurrerte også tirsdag. John konkurrerte i klassen -80 kg, men klarte heller ikke å ta seg videre fra innledende runder. Leverte i hver runde Victor Asp, som representerer Grorud Taekwondo Klubb, var d