Sølv til Milos Pilipovic (18) i U21-EM i taekwondo

Milos Pilipovic (18) tok søndag en imponerende sølvmedalje i U21-EM i taekwondo. Pilipovic representerer Grorud Taekwondo Klubb, og imponerte hele veien til finalen.

Milos Pilipovic sammen med trener Mikael Oguz

Denne helgen har ni norske taekwondo-utøvere konkurrert i U21-EM i Helsingborg. Best av de norske utøverne ble denne gang Milos Pilipovic med sin sølvmedalje i klassen -87 kg.

Overbeviste på veien til finalen
– Dette var en fantastisk prestasjon av Milos, som vant kvartfinalen og semifinalen før full tid på overlegenhet. Dessverre ble ukrainsk motstand i finalen for tøff, men Milos fikk virkelig vist seg frem i dette mesterskapet, og vi gleder oss til å følge ham videre i karrieren, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.
Pilipovic har de siste årene markert seg som en av landets mest lovende taewondo-utøvere, og skrev historie i fjor, når han ble første norske taekwondo-utøver i ungdoms-OL.
– Dessverre ble det ingen medalje i fjorårets ungdoms-OL i Argentina på Milos, men han har dratt nytte av erfaringene han fikk både fra ungdoms-OL og andre internasjonale konkurranser de siste årene. Dette har utvilsomt bidratt til den imponerende innsatsen i mesterskapet denne helgen, sier Jacobsen.

God utvikling
Norge har seks utøvere på fulltidslandslaget, som alle satser målrettet mot OL neste år. U21-EM ble en fin anledning for de unge utøverne som er på vei opp til å vise seg frem.Nesten alle på fulltidslaget er på vei til Tokyo for å delta i Grand Prix mesterskap.

– Til tross for at Milos er den eneste av de norske utøverne som tok medalje denne gangen er vi svært godt fornøyd med innsatsen til hele den norske troppen. Mesterskapet viste at talentene bak landslaget er i god utvikling, og gir oss god tro på at Norge også i fremtiden vil markere seg som den beste taekwondo-nasjonen i Skandinavia, forteller Jacobsen.

Milos Pilipovic sammen med trener Mikael Oguz

Wushu: To norske medaljer på første dag i online-EM25.5.2020 13:47:08 CESTPressemelding

Som en følge av korona-epidemien ble årets EM i wushu, som var planlagt arrangert i Moskva, avlyst. Det europeiske wushu-forbundet ønsket allikevel å gi utøvere av kinesisk kampsport over hele Europa et konkurransetilbud, og i dag ble derfor online-EM i wushu innledet. Totalt deltar seks norske utøvere i mesterskapet. Allerede på mesterskapets første dag markerte den norske troppen seg, med sølv til Sophia Abramowski (12) og bronse til Jonas Thorsen Loe (17).

TAEKWONDO MØNSTER: NYTT GULL TIL NINA BANSAL11.5.2020 12:17:10 CESTPressemelding

Forrige uke arrangerte World Taekwondo Europe (WTE) sin første online-konkurranse i taekwondo mønster. Fem norske utøvere deltok, og landslagstrener og utøver Nina Bansal tok gull i sterk konkurranse mot utøvere fra hele verden. Online-konkurranser har blitt etablert av flere aktører nå i korona-perioden, og stevnene viser stor interesse for å konkurrere hos utøvere verden over. I stevnet avholdt av det europeiske taekwondoforbundet forrige uke deltok hele 1200 utøvere fra 75 nasjoner.